“Bewoners van twee Henegouwse gemeenten moeten worden getest op PFAS”

Inwoners van de gemeente Chièvres in de provincie Henegouwen hebben zeer hoge PFAS-waarden in hun bloed. Dat blijkt uit bloedonderzoek. Jori Dupont, onze volksvertegenwoordiger in het Waals parlement, bracht de zaak aan het licht en vraagt nu dat alle mensen die mogelijk besmet zijn, worden getest en gratis medisch worden opgevolgd.

donderdag 27 juni 2024

Jori Dupont, PVDA-volksvertegenwoordiger in het Waals parlement

Op 24 juni ontvingen een kleine 2.000 bewoners van de gemeenten Chièvres en Ronquières eindelijk de resultaten van hun bloedonderzoek. En zoals verwacht hebben sommige mensen zeer hoge PFAS-waarden in hun bloed. (PFAS vormen een groep van door de mens gemaakte chemische stoffen, die het immuunsysteem kunnen beschadigen en kanker kunnen veroorzaken.)

In Chièvres overschrijdt bijna een op de drie personen de hoogste drempel van 20 microgram per liter bloed. Die norm wordt aanbevolen door de Wetenschappelijke Raad die de uittredende Waalse regering had ingesteld.

“De inwoners van Chièvres worden echt overmatig blootgesteld aan PFAS, wellicht door het kraantjeswater. Aangezien maar een klein deel (15%) van de 12.000 inwoners die aangesloten zijn op de watertoren van Chièvres zich liet screenen, moet het Waals Gewest dringend een nieuwe screening organiseren zodat iedereen die mogelijk besmet is geraakt een medische follow-up op kosten van de Waalse overheid kan genieten. De volksgezondheid staat hier op het spel”, zegt Jori.

We willen ook dat de volgende Waalse regering iedereen die in een met PFAS besmet gebied woont, automatisch het recht toekent om zich gratis te laten screenen en, indien nodig, een door het Waalse gewest betaalde medische opvolging te genieten.

Er moet snel worden onderzocht wie verantwoordelijk is voor de vervuiling, zodat het principe 'de vervuiler betaalt' kan worden toegepast.

Jori Dupont

PVDA-vertegenwoordiger in het Waals Parlement.

Het onderzoek naar wie verantwoordelijk is voor de vervuiling in Chièvres moet snel worden afgerond, zodat het principe 'de vervuiler betaalt' kan worden toegepast. Anders zullen de koolstoffilters die watermaatschappij Société Wallonne Des Eaux plaatste, op de consument worden verhaald. En zal de gemeenschap voor alle medische kosten opdraaien.

“Hierdoor zouden omwonenden twee keer moeten betalen voor de vervuiling: één keer met hun portemonnee en één keer met hun gezondheid. En dat is onaanvaardbaar”, zegt Jori.

We vragen tot slot ook dat het Waals Gewest tegen het einde van het jaar strenge normen invoert voor PFAS in leidingwater. “We moeten niet wachten op Europa om op te treden. Denemarken heeft al een norm van 4 ng/l. De PVDA staat klaar om de wetgeving in die zin aan te passen”, besluit Jori.