Nieuws

De “nieuwe” regering-Michel II heeft geen meerderheid meer en zal verslagen worden op haar antisociale beleid, zeker als ze voortgaat op het elan van Michel I.

Deze maand vieren we de 70ste verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). Op 10 december 1948 werd de tekst gestemd door de algemene vergadering van de Verenigde Naties. Hoe kwam de tekst tot stand en wat is er tot op vandaag de betekenis van?

In Frankrijk konden de gele hesjes Macron zijn oneerlijke belasting doen intrekken. “Wat in Frankrijk gebeurt, zal ook in België gebeuren”, vertelde Raoul Hedebouw (PVDA) deze week in het parlement. “Hou jullie maar vast, want meer en meer mensen willen jullie regering zien vallen. Zo beu zijn ze de antisociale maatregelen die jullie tegen de mensen nemen.”

Met 6,2% breekt de PVDA ook in Vlaanderen los door de kiesdrempel. PVDA-voorzitter Peter Mertens is niet verrast. "De regering onderschat het ongenoegen bij de mensen. De maat is vol."

Het VN-pact over migratie herbevestigt de bestaande rechten en zet de deur open om enkele antwoorden te kunnen bieden op de vraagstukken rond migratie. Het is geen opengrenzenpact. Waarom dan die campagne van N-VA en Vlaams Belang?

De nieuwe Antwerpse gemeenteraadsleden van de PVDA ondertekenden op 5 december een ethisch charter voor een integere politiek. “We doen aan politiek uit een oprecht engagement voor de samenleving, niet om er zelf beter van te worden”, verduidelijkt fractievoorzitter Peter Mertens.

Op zondag 2 december kwamen meer dan 75.000 mensen op straat in Brussel voor de grootste klimaatbetoging ooit in België. Van scoutsgroepen tot ‘grootouders van het klimaat’, van studenten tot vakbondsdelegaties, uit alle uithoeken van het land. Allen gaven ze een sterk en helder signaal voor radicale en structurele maatregelen, terwijl de regering geen enkele ambitie toont en de marktmaatregelen hun failliet hebben bewezen.

Dit is wat je cynisme noemt. Een asielcrisis uitlokken om stemmen te winnen, dat is de strategie van staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Theo Francken. Hij beperkte het aantal vluchtelingen dat asiel kan aanvragen drastisch. "Een politieke keuze", zegt de woordvoerder van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), die van mening is dat de DVZ "in principe meer" asielzoekers kan aanvaarden.

Onze reële lonen dalen. Dat is wat velen voelen op het einde van de maand (en soms al vroeger). En het wordt nu ook bevestigd door het recentste rapport van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) over de lonen. Toch zijn er nog mensen die iets anders beweren. Hieronder waarom de lonen wel degelijk dalen en waarom we daar iets moeten aan doen.

De recente prijsverhogingen van benzine en diesel waren opnieuw een harde klap voor de koopkracht van de mensen. De prijsstijging wordt immers niet meegerekend in de indexering van de lonen. De PVDA diende daarom een wetsvoorstel in om opnieuw een echte loonindex in te voeren. Een index die rekening houdt met de prijzen van benzine en diesel. Daarbij moet er een ambitieus klimaatplan komen dat de oliereuzen doet betalen.