Nieuws

N-VA’er Koen Kennis uit Antwerpen is opnieuw mandatenkampioen. De Antwerpse schepen combineert zijn goedbetaalde schepenambt met nog 36 andere mandaten, waarvan 18 betaalde. Genoeg gegraaid! De PVDA eist een plafond voor het aantal betaalde mandaten. Teken de petitie.

De regering wil iedereen die het niet met haar eens is monddood maken. Hoe? Door in de eerste plaats de tegenmacht van de vakbonden en ziekenfondsen te breken. Na de verkiezingen plant de regering een zware aanval. Maar nu al wordt de ideologische strijd gestart.

Na drie dagen lijkt de staking bij Ivago voorbij te zijn. Eerder vandaag maakte schepen Martine De Regge (sp.a) bekend stakende arbeiders bij IVAGO te willen opvorderen. Daarmee werden de werknemers voor blok gezet.

"Respect, dat is wat de werknemers van Ryanair vragen”, reageert Raoul Hedebouw, nationaal woordvoerder en federaal volksvertegenwoordiger van de PVDA. “Al maanden strijden zij tegen sociale dumping in hun maatschappij. Wij willen hen steunen in deze strijd, en respect voor het stakingsrecht en het recht op collectieve actie eisen.”

“Verover de stad”. Dat wordt de slogan van de PVDA in de grote steden. PVDA-voorzitter Peter Mertens trapte de campagne op gang in Antwerpen, met twee rode geuzenstrepen op de wang. “We hebben rebellen nodig met een groot hart.”

Onze steun hebben ze, de huisvuilophalers van Gent die weigerden om buiten te rijden, de mensen in de garages, recyclageparken, de chauffeurs, de bedienden voor wie de maat meer dan vol is. Ze moeten uitzonderlijk zware ophaalrondes afwerken of zorgen dat de boel blijft draaien, en dat bij deze temperaturen, ver boven 30 graden. "Werk dan een beetje harder", krijgen de werknemers van Ivago botweg te horen van het management. Gemakkelijk gezegd, van achter een bureau!

Mensen die aan het einde van hun loopbaan een beetje of serieus aan de sukkel geraken, het zijn er veel. Meer dan 100.000 van hen werken daarom vandaag vier vijfde of halftijds. In de hoop tot hun pensioen te kunnen blijven werken. En net die maatregel schaft de regering-Michel nu af. Hoe cynisch kun je zijn?

Kort voor de vrijlating van 17-jarige verzetsstrijdster Ahed Tamimi waren RedFox en Comac, de jeugdbewegingen van de PVDA, op solidariteitsreis in Palestina en konden ze haar vader, Bassem Tamimi, interviewen in het dorpje Nabi Saleh.

In Vlaanderen heerst er deze zomer een polemiek over racisme. Wat daarbij ontbreekt is de sociaal-historische dimensie. Racisme is altijd een sociale en politieke constructie geweest om discriminatie te rechtvaardigen.

Waar de werkgevers al lang van dromen, heeft de regering deze zomer op tafel gebracht: een nieuw plan voor een zoveelste aanval op onze lonen en arbeidsvoorwaarden. Een plan dat de werkende mensen verdeelt. Hoe hebben ze dat gerealiseerd? Door een mythe te creëren over een zogenaamde krapte op de arbeidsmarkt.