Amper één bus in heel Limburg op provinciale stakingsdag
De staking bij De Lijn in Limburg was een overweldigend succes. Op verschillende stelplaatsen stonden stevige stakingspiketten en ook heel wat chauffeurs van onderaannemers staakten mee. Op de onderhandelingen kregen de vakbonden niet het minste resultaat. En dus steunen ze alle verdere acties vandaag en de komende dagen.
In heel Limburg is er maandag amper één bus uitgereden. De chauffeurs zijn boos, erg boos, zo stelde Kim De Witte, voorzitter van PVDA Limburg vast bij zijn bezoek aan de piketten. Hij kreeg er het ene straffe verhaal na het andere. “Ik werk nu anderhalf jaar bij De Lijn”, vertelt Wouter. “Ik ben echt verschoten: vier uur rijden alvorens je een plaspauze kan nemen. En die pauze valt dan nog vaak weg, omdat er constant vertragingen zijn.”
Samen trekken ze naar het dienstlokaal in Hasselt, waar ze een 60-tal chauffeurs aantreffen. De sfeer is bedrukt. Kim De Witte krijgt er het ene verhaal na het andere te horen.
“Het verkeer neemt toe”, vertelt Ellen, “maar de rijtijden blijven gelijk. Je wordt eigenlijk gedwongen om als een gek te rijden. Ik weiger dat, maar daardoor missen reizigers hun aansluiting of moeten collega’s op mij wachten. Vroeger was het plezant om bij De Lijn te werken, maar nu echt niet meer.”
“Vorige week moest een vrouwelijke chauffeur stoppen om langs de weg gehurkt te gaan plassen achter twee struikjes, terwijl een volle bus erop zat te kijken. De vernedering voorbij”, zegt Chantal. “Veel collega’s drinken ‘s morgens niets, om toch zeker niet te moeten plassen.”
“Truckchauffeurs moeten drie kwartier pauze nemen na vier uur rijden”, vertelt Jamal. “Maar bij De Lijn mag dat niet. Waar zit de logica?!”
“Wie neemt er nog de bus?” vraagt Eddy. “Wie vroeg begint te werken heeft geen bus meer om op tijd op zijn werk te geraken en wie laat werkt heeft geen bus meer om weer thuis te geraken. In de weekends zijn de dienstregelingen een ramp. En dus rijden steeds meer bussen leeg rond. Het lijkt bijna alsof ze De Lijn bewust kapot willen maken.”
Logisch dat er bij de chauffeurs veel animo is voor de aanpak van de PVDA: investeer in het openbaar vervoer! Dat is belangrijk voor het recht op mobiliteit, het klimaat en de veiligheid.