Robin Tonniau

Volksvertegenwoordiger in de Kamer

Robin is volksvertegenwoordiger in de Kamer en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in Ronse. Hij werkte 16 jaar lang in de industrie als arbeider, 11 jaar daarvan in de automobielsector bij Volkswagen Vorst en Volvo Car Gent.

Robin Tonniau harthanden

Het politieke en syndicale engagement van Robin is op de werkvloer gestart. Hij heeft in verschillende sectoren gewerkt, in alle mogelijke ploegenstelsels en met interimcontracten. Daar werd hij vaak geconfronteerd met slechte werkomstandigheden en uitbuiting. Hij merkte hoe belangrijk het is om een sterke vakbond op de werkvloer te hebben.

ā€œWaar vakbonden aanwezig zijn liggen de lonen hoger en zijn de werkomstandigheden beter - dat heb ik zelf mogen ondervinden.ā€

Robin Tonniau

Volksvertegenwoordiger in de Kamer

In 2019 ging Robin aan de slag als parlementair medewerker voor de federale PVDA-fractie, waar hij de commissie Mobiliteit en Overheidsbedrijven opvolgt.

Sinds 2016 is Robin voorzitter van de PVDA Vlaamse Ardennen. Hij is geboren en getogen in Ronse, een arbeidersstad met een bewogen textielverleden. Daar vecht hij voor meer koopkracht en betere openbare diensten voor de Ronsenaars. “Ik verzet me tegen de besparingslogica van de federale en Vlaamse overheid én maak werk van eerlijke belastingen voor de Ronsenaars.”

Robin houdt ervan om samen met z’n 2 kinderen en vrouw te wandelen en fietsen in de Vlaamse Ardennen. Hij supportert voor onze Rode Duivels en voetbalclub KSK Vlaamse Ardennen. Samen met z’n zoon Axel volgt hij alle wielerwedstrijden op de voet, zeker de Ronde van Frankrijk.