Maandloon voor leasing luxewagen: Vlaamse regering blijft rondrijden in peperdure dienstwagens
Twee jaar nadat de PVDA aan het licht bracht dat de hele regering Jambon op kosten van de belastingbetaler rond reed met peperdure dienstwagens, komt de linkse oppositiepartij met nieuwe cijfers. “Terwijl de werkende klasse de exploderende brandstofprijzen amper kan betalen, hebben alle ministers ondertussen alweer een nieuwe luxewagen”, zegt fractieleider Jos D’Haese verbouwereerd. “Besparen op het kindergeld of het openbaar vervoer, dat is geen probleem voor deze regering. Maar haar eigen wagenpark, dat is blijkbaar heilig. Beseffen die ministers wel dat werkende mensen een maand moeten werken voor de leasingprijs van één van hun dienstwagens? Wij vragen dat deze regering eindelijk eerst eens naar zichzelf kijkt, in plaats van te besparen op de samenleving.”
Bij het kabinet van Ben Weyts rijden ze nog steeds met een Jaguar rond, de kabinetten van de Vlaamse regering beschikken samen over maar liefst 35 dienstwagens en zes ministers hebben een luxewagen die meer dan 2000 euro per maand kost. Dat blijkt uit cijfers die de PVDA opvroeg over de ‘Vlaamse vloot’, het dienstwagenpark van de regering Jambon. “De brandstofprijzen zijn onbetaalbaar voor werkende mensen en het openbaar vervoer is kapot bespaard, maar de Vlaamse regering blijft op kosten van de belastingbetaler rondrijden in peperdure wagens alsof er niets aan de hand is”, reageert Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA.
Opvallend: niet regeringsleider Jan Jambon, maar minister van mobiliteit Lydia Peeters rijdt rond in de duurste wagen. De leasingkosten van haar BMW 7 Berline 745e bedragen maar liefst 2.365,68 euro per maand. “Dat is voor de meeste mensen meer dan hun maandloon”, merkt D’Haese op. “Het hoeft niet te verbazen dat openbaar vervoer geen prioriteit is voor iemand die zelf over zo’n auto met chauffeur beschikt.” Minister van leefmilieu Zuhal Demir legde in 2021 dan weer niet minder dan 98.500 kilometer af met haar dienstwagen. “Dat is goed voor 524 keer heen en weer rijden tussen haar thuisstad Genk en haar kabinet in Brussel. Heeft de minister meegedaan aan Paris-Dakar of zo?”, vraagt D’Haese zich af. “Het is toch wel opvallend dat de ministers van mobiliteit en leefmilieu zelf blijkbaar de weg naar het station nog niet gevonden hebben.”
“De dienstwagens van de regering Jambon kosten de belastingbetaler samen bijna een half miljoen euro per jaar aan leasingkosten. Daarnaast hebben de kabinetten nog voor een totale waarde van 130.000 euro aan eigen wagens in de garage staan”, zegt D’Haese. “En dan spreek ik nog niet over benzinekosten en de lonen van de 20 chauffeurs die met die wagens rondrijden. Voor een regering die zo fors bespaart op de kinderbijslag en haar openbare diensten is dat volstrekt onaanvaardbaar. Wij vragen dat Jambon en co eerst eens naar zichzelf kijken, voor ze verder besparen op de samenleving.”