“Wij willen dat de overheid de groene zones opnieuw in handen krijgt en de burgers erbij betrekt”, zegt Sophie Lecron. (Foto Jean Peltier)

Sophie Lecron, lijsttrekker PVDA Luik: “We willen een stad waar we vrij kunnen ademhalen”

De stad verkopen aan wie er de hoogste prijs voor biedt, leidt ertoe dat groene zones opgeslokt worden door beton. Het is wat in de meeste steden in ons land gebeurt. Ook in Luik.

Sophie Lecron, lijsttrekker PVDA Luik

Sophie Lecron, 35 jaar, is leerkracht in het secundair onderwijs, moeder van een kind en fractieleidster van de PVDA in de Luikse gemeenteraad.

Het milieu ligt de plaatselijke lijsttrekster nauw aan het hart. “In Luik hebben we de voorbije tien jaar veel milieudossiers zien passeren. Het stadsbestuur houdt er een liberale visie op na als het over het milieu gaat. Voor elke goed gelegen groene zone vragen ze zich af: ‘Hoe maken we de gronden zo aantrekkelijk mogelijk om te verkopen aan een private promotor?’ Milieu staat op de vierde plaats van onderwerpen die de mensen het meest bezig houden. Voor 33% van de 1.538 mensen die we bevraagd hebben staat dit thema in de top drie. De belangrijkste eis? De strijd tegen de privatisering van groene zones.” Dat is geen toeval als we de situatie bekijken.

“Het stadsbestuur van PS en cdH beschouwt de groene zones louter als handelswaar om op de private markt te kunnen verkopen. Bovendien wordt niet geluisterd naar de belangrijkste belanghebbenden, de bewoners uiteraard. Als de bevolking en verenigingen vernemen wat er op stapel staat, zijn de plannen meestal al in kannen en kruiken en liggen ze klaar om goedgekeurd te worden op de gemeenteraad.”

Maar niet alles is kommer en kwel in de Vurige Stede, zegt Sophie Lecron. Ze is verheugd dat de burgers zich niet laten doen. De voorbije zes jaar kon de bevolking drie belangrijke dossiers tegenhouden.

“In Chenée bijvoorbeeld, wilde vastgoedmaatschappij Neufcour 520 woningen bouwen op een heuvel van 300 hectare. Hoe hoger op de heuvel gelegen, hoe luxueuzer de woningen zouden zijn. Er werd een collectief gevormd dat opriep om een brief te schrijven naar de stad om zich tegen het project te verzetten. Resultaat: 4.200 bezwaarschriften voor één enkele wijk.”

Burgers in actie

Wat is de rol van de PVDA in die strijd? “We werken ook op het terrein. We nemen deel aan verschillende initiatieven. We verspreiden de info van de burgerplatforms, maken hun activiteiten bekend en verspreiden hun visie.”

Enkele weken geleden verscheen een studie van Greenpeace die aantoont dat in het hele land de luchtkwaliteit aan de scholen zorgwekkend is. Overal in België ondernemen ouders en leerlingen actie om bij de autoriteiten maatregelen af te dwingen om schonere lucht te verkrijgen.

“We willen een stad waar we vrij kunnen ademhalen”, vat Sophie Lecron het samen. En dat is hoogst noodzakelijk, vindt ze. “We leven in een zeer vervuilde stad omdat er veel bedrijven aanwezig zijn of waren op ons grondgebied. Toch zijn er maar twee meetstations voor fijn stof. De stad heeft een derde beloofd, maar dat laat op zich wachten. We willen dat dat zo snel mogelijk in orde komt. We willen ook een investeringsplan om publieke woningen te renoveren, mensen helpen om hun woning te isoleren, de afvalberg verkleinen ...”

En haar wens voor 15 oktober 2018? “Wij willen dat de overheid de groene zones opnieuw in handen krijgt en de burgers erbij betrekt.”

Lees ook:

Dit artikel komt uit het magazine Solidair van juli-augustus 2018. Abonnement