(Foto Solidair, Karina Brys)

Ruim 100.000 euro binnen voor de kiescampagne, op naar de 200.000!

auteur:

Webteam PVDA

Onze verkiezingscampagne kost 300.000 euro. Twee derde van dat budget willen we bij mekaar krijgen via steun van leden en sympathisanten. Een kleine drie weken voor de verkiezingen zijn we ruim halfweg.

Koken kost geld, dat is een dooddoener. Maar wat kost dat eigenlijk, zo’n verkiezingscampagne? We zetten even een paar dingen op een rij.

We hebben al meer dan 2 miljoen folders laten drukken. Aan 0,04 euro per folder levert dat een factuur op van 80.000 euro. “Wij zijn één! Nous sommes un!”, en dus lieten we onze folders in Brussel telkens in twee talen drukken. Dat maakte de Brusselse folders nog eens de helft duurder.

Een A0-of A1-affiche (groot formaat) kost al gauw 0,50 euro. We hebben er al meer dan 18.500 geplakt. Reken dus op 9.250 euro. Een A2- of A3-affiche (formaat raamaffiche) kost 0,20 tot 0,30 euro. Daarvan hebben we er meer dan 30.000 verspreid. Totale kostprijs: 7.000 euro. De kandidatenkaartjes waarmee individuele kandidaten zich kunnen bekend maken, kosten zo’n 3 cent per stuk. Tot nu toe lieten we er 180.000 drukken. Dat kostte ons dus 5.400 euro.  Het gaat hier om een onderschatting van de werkelijke kostprijs. We rekenden bijvoorbeeld de werkuren van ontwerpers en lay-outers niet mee. Ook het transport komt er nog bovenop. We hielden ook meetings en persconferenties, maakten video’s, lieten ons programma drukken, enz. Je begrijpt waarom we in totaal en over het gehele land op een kostprijs van 300.000 euro zullen uitkomen.

Overdreven is dat niet. Integendeel, we hebben nog honderdduizenden folders en duizenden affiches nodig in deze laatste weken van de campagne. Er zijn nog vele markten en wijken te bedienen. Dagelijks wordt er nog gevraagd naar onze affiches om voor het raam te hangen.

Hoeveel folders help jij ons drukken? Hoeveel affiches wil jij sponsoren?

Steun de PVDA+

• Storten kan vlot en veilig online via deze link.

• Of op rekening BE05 0011 1514 8675 van Steunfonds PVDA of via de website www.pvda.be/steun. De steunlijsten met de initialen van de donateurs kan je daar raadplegen.

In heel het land leggen leden en basisgroepen een grote creativiteit aan de dag om de verkiezingskas te spijzen.

Oud ijzer voor Peter Mertens

In de basisgroep Linkeroever-Zwijndrecht stelde Hans voor om een ophaling van oud ijzer te organiseren. Op de school waar hij werkt, had zo’n ophaling vlotjes heel wat geld opgeleverd. Niet getalmd dus, aan de slag.

Dinsdag 15 april werd uitgekozen als actiedag. In de aanloop naar onze ijzerslag maakten we een folder en werd natuurlijk een Facebook-evenement aangemaakt. Iedereen ging alvast op zoek in kelder en tuin naar alle mogelijke afgedankte metalen voorwerpen. Waarom zouden we dat allemaal laten wegroesten, als het nog wat kan opleveren voor de campagne van de PVDA+? De folders werden gebust in onze eigen omgeving en in de buurt waar de ophaling zou plaatsvinden.

De actie werd een succes. We verzamelden een container vol oud ijzer. Wim en Hans reden rond op Linkeroever en gingen overal vragen of mensen nog metalen spullen hadden waar ze graag snel vanaf waren. Het leverde een uiteenlopende verzameling op: vaten, een tapinstallatie, go-carts, computerskeletten, teveel om op te noemen, zelfs een oude aanhangwagen die we met z’n vieren te voet gingen ophalen. Erik, een bouwvakker, haalde vele kilo’s ijzer op, met de kraan. Indrukwekkend.  Wat al dat ijzer precies oplevert, weten we nog niet. Maar alleen al het samenwerken en de spontane hulp van een sympathisante waren de moeite waard. Bedankt Hans! Bedankt Wim, Erik, Nick, Anna, Armin, Jan, Manuel en Christian!

“In het begin hadden we een hekel aan geld vragen”

Om een verkiezingscampagne te voeren, heb je geld nodig. Meer dan een maand voor de verkiezingen heeft de basisgroep van La Braise in La Louvière haar financiële doelstelling al meer dan bereikt.

Henegouws PVDA+-lijsttrekker Marco Van Hees wordt vaak de Robin Hood van Henegouwen genoemd. Het leek de groep in La Louvière dan ook een leuk idee om biokoekjes te maken en op de verpakking Robin Hood af te beelden met het hoofd van Marco op. De koekjes werden verkocht voor twee euro per pakje bij verschillende publieke activiteiten. Daarnaast waren er ook biotaarten voor zes euro.

De leden van de groep zorgden voor de nodige ingrediënten. Boter van bevriende boeren. Eieren van een kleine kwekerij van een kennis. Artisanale bloem, gemalen op steen. Niet geraffineerde suiker… En dat allemaal verwerkt volgens geheime recepten.

Een dikke maand voor de verkiezingen maakte de groep al de rekening. Meer dan honderd pakken koekjes, een tiental taarten, plus de honderd euro die al opgehaald was. In totaal was er 371 euro in kas. Ruim voorbij de doelstelling en de acties lopen verder.

Allereerst gaat de verkoop van koekjes en taarten verder. Daarnaast hebben andere leden van de groep zich geëngageerd om 290 euro steun bij te dragen. Zoals Damire, de meest “rijpe” kameraad. Zij geeft één euro voor elk van haar levensjaren. Niet slecht, wetende dat ze geboren is in 1924.

En dan gaan ze nog een kaarttornooi organiseren ook, dat 200 euro moet opbrengen.

“In totaal gaan we dus nog meer dan 500 euro verzamelen, bovenop de 371 euro die we al in kas hebben”, vertelt een van de groepleden. “Als alles gaat zoals gepland, behalen we bijna drie keer ons vooropgestelde objectief. Niet slecht voor een groep die een hekel had aan geld vragen.”

Steun de PVDA+

• Storten kan vlot en veilig online via deze link.