Antwerpen is de hoofdvogel die de PVDA in Vlaanderen wil afschieten. Peter Mertens is er lijsttrekker, naast tientallen andere kandidaten die een weerspiegeling zijn van de diversiteit aan origines en engagementen voor een stad op mensenmaat. (Foto Solidair, Karina Brys)

PVDA wil doorbreken in de steden

auteur:

Axel Bernard

Op 14 oktober 2018 wil de PVDA een sprong vooruit maken in 33 steden en gemeenten in het noorden en het zuiden van het land. De partij wil verkozenen die in de gemeenteraad de spreekbuis zijn van al wie actievoert voor een stad op mensenmaat.

Momenteel heeft de PVDA verkozenen in twaalf gemeenten. “In 2018 willen we doorbreken in alle provinciehoofdplaatsen en in de grote en middelgrote steden van het land. We willen een authentiek-linkse stroming lanceren en die stap voor stap versterken met het oog op 2019”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. De PVDA dient bij de komende gemeenteraadsverkiezingen in 64 gemeenten lijsten in en wil uiteraard in elk daarvan vooruitgaan. Maar in 33 grote en middelgrote steden wil ze ook een of meer verkozenen halen, die deze gemeenten helpen veranderen in haarden van verzet tegen vastgoedbaronnen en haatzaaiers en tegen de achterkamerpolitiek.

Recht op de stad voor iedereen

“Wij willen geen veranderingen van achter de komma, maar van de stad zelf”, vertelt Peter Mertens. Hij noemt dat “een echte stadsrevolutie”: “Wij kiezen voor een stad op mensenmaat, voor een stad die niet te koop is voor de meest biedende maar die zich afstemt op de noden van haar bewoners.”
Een stad is van de mensen die er wonen en moet leefbaar en toegankelijk zijn voor allen. Het recht op een deftige woning, op menswaardige leefomstandigheden, op cultuur en op mobiliteit moeten gegarandeerd zijn. Wat betekent die sociale visie op de stad concreet? Solidair laat vier lijsttrekkers aan het woord: Sophie Lecron (Luik), Mathilde El Bakri (Brussel), Gaby Colebunders (Genk) en Line De Witte (Leuven).

Van 14 oktober 2018 naar 24 mei 2019

Een van de 33 gemeenten is Antwerpen, de grootste stad in Vlaanderen en de hoofdvogel die de PVDA wil afschieten. Peter Mertens is er lijsttrekker en loopt voorop in de strijd tegen huidig burgemeester Bart De Wever (N-VA). De PVDA is er vandaag al de vierde partij, met 8% van de stemmen in 2012. En toch, om een echt alternatief te betekenen voor de liberale politiek die in het Antwerpse laboratorium wordt uitgetest, moet de partij groeien. Ook om vanuit de best mogelijke startpositie de verkiezingen van 2019 in te gaan en een eerste verkozene uit Nederlandstalig België naar het federale parlement te sturen. Die verkozene moet in Vlaanderen de megafoon worden van het sociaal verzet en helpen om de nationalistische agenda te stoppen die de N-VA ons wil opdringen.

Tweede uitdaging: de uitbouw van de PVDA

Een verkozene is een belangrijke troef om het werk van de PVDA in beeld te brengen en om de partij te versterken. Maar geen enkele stadsrevolutie kan zonder de leden en de basisgroepen van de partij. De PVDA heeft duizend en één antennes nodig in de wijken, mensen die een stukje van hun tijd, hun expertise en hun energie willen investeren om de sociale strijd te versterken, zoals die voor meer sociale woningen of tegen pakweg de sluiting van openbare zwembaden. Tal van mensen zijn op zoek naar een partij die het voor hen opneemt, die naar hen luistert en die hen mobiliseert om oplossingen te vinden voor hun problemen. Verkiezingen bieden bijzonder veel kansen om de partij te tonen zoals ze is: sociaal, rechtvaardig, actief. En om ze te versterken.

Dit artikel komt uit het magazine Solidair van juli-augustus 2018. Abonnement

Reacties

Waarom in ZOUTLEEUW geen opkomst??? Een groot aandeel van de bevolking is het huidige bestuur kotsbeu!
Wel ik zie de PVDA ook in Temse niet ! Of is het de partij Samen ?!
In Temse is er geen lijst van de PVDA. In heel Oost-Vlaanderen kan je wel voor de PVDA stemmen voor de provinciale verkiezingen.