PVDA pleit voor modern en betaalbaar openbaar vervoer

auteur: 

Webteam PVDA

Gisteren maakte de vervoersmaatschappij De Lijn bekend welke tariefwijzigingen doorgevoerd worden. Het plaatje oogt niet fraai.

Voor een sms-ticket betaalt de klant 28,6 % meer, voor een gewoon biljet maar lieft 130,8 %. De prijs voor een 10 rittenkaart stijgt met 40 %. Een jaarabonnement in de leeftijdscategorie van 12 tot 24 kost voortaan 6,6 % meer, in de leeftijdscategorie van 25 tot 64 komt er 18,1 % bij. Wie boven de 65 is, rijdt niet langer gratis maar betaalt jaarlijks 50 euro. Ook het sociaal abonnement voor mensen die het moeilijk hebben, stijgt met 32 %.

Frans Schotte, voorzitter van de Gezinsbond, reageert: "Vooral gezinnen met oudere kinderen en ook grote gezinnen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, worden  de dupe van de tariefverhogingen. Tram en bus dreigen zich op die manier uit de markt te prijzen voor de wagen.  50 euro voor een jaarabonnement voor kinderen tussen 6 en 11 jaar lijkt misschien niet veel, maar het komt bovenop alle andere besparingsmaatregelen van de overheid."

Ook vervoersorganisatie TreinTramBus protesteert. "De prijsstijging valt zeer fors uit", zegt woordvoerder Jan Vanseveren. "Vooral voor occasionele reizigers wordt dit een bittere pil. Ook families met kinderen worden getroffen: kinderen onder de twaalf moeten nu eveneens betalen: een doorsnee gezin met twee kinderen zal voortaan 688 euro per jaar moeten ophoesten in plaats van 498 euro nu, een stijging met 38%. Met een auto betaal je toch ook niet extra om je kinderen mee te nemen?"

Verantwoordelijk minister Ben Weyts (N-VA) juicht de nieuwe regeling toe en spreekt van een “betaalbaar, billijk en beter openbaar vervoer”. “Om meer mensen op de tram of bus te krijgen, mag men zich niet blindstaren op de prijs, maar moeten het comfort, de efficiëntie en de klantvriendelijkheid omhoog”, dixit de minister. Daarbij verwijst hij graag naar Nederland, waar het openbaar vervoer steeds meer in handen komt van privé-bedrijven.

De PVDA volgt de logica van minister Weyts niet. Wij blijven ijveren voor een modern, fijnmazig, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoersnet. Trein, metro, tram en bus moeten aantrekkelijker gemaakt worden dan de auto. Forse prijsverhogingen, bovenop alle andere besparingsmaatregelen, werken daarbij contraproductief.

In haar Cactusplan voorziet de PVDA een investering van 1 miljard euro in het openbaar vervoer. Dat is niet alleen goed voor nieuwe jobs, maar garandeert een kwaliteitsvol openbaar vervoersnet in publieke handen, dat niet onderhevig is aan winstgerichte concurrentie.

 

Commentaar toevoegen

You must have Javascript enabled to use this form.