Foto Louis Concorde / Flickr

PVDA dient wetsvoorstel in om lonen weer de levensduurte te doen volgen

De recente prijsverhogingen van benzine en diesel waren opnieuw een harde klap voor de koopkracht van de mensen. De prijsstijging wordt immers niet meegerekend in de indexering van de lonen. De PVDA diende daarom een wetsvoorstel in om opnieuw een echte loonindex in te voeren. Een index die rekening houdt met de prijzen van benzine en diesel. Daarbij moet er een ambitieus klimaatplan komen dat de oliereuzen doet betalen.

Diesel en benzine werden op één jaar tijd respectievelijk 20,8% en 10,2% duurder. “Vroeger zou de loonindex die prijsstijging voor een deel opgevangen hebben”, legt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw uit. “Vandaag gebeurt dat niet meer, want de index is gemanipuleerd: diesel en benzine maken geen deel meer uit van de loonindex.”

“Het is niet normaal dat iemand als Katrien, die in de bewakingssector werkt en om 6.00 u. op post moet zijn, diep in haar portemonnee moet tasten om op haar werk te geraken. Want alternatieven voor de auto heeft ze niet”, aldus de PVDA-woordvoerder.

“De crisis van de brandstofprijzen treft zo opnieuw rechtstreeks de gewone mensen”, zegt Raoul Hedebouw. “Het is de werknemer die de factuur betaalt van een gemanipuleerde index. De loonindex volgt de echte levensduurte niet meer sinds de regering van CD&V, sp.a, PS en cdH er in 1994 vier elementen uithaalde. Daarom eisen wij met de PVDA het herstel van de index: voor de lonen moet de consumptieprijzenindex gelden, inclusief de grote stijging van het voorbije jaar.”

De studiedienst van de PVDA berekende hoeveel de gemanipuleerde index – de “gezondheidsindex”, waar diesel, benzine, tabak en alcohol uitgehaald zijn – een voltijdse werknemer met een mediaanloon het voorbije jaar kostte: meer dan 300 euro.

Lees hier de volledige studie van de PVDA-studiedienst.

“De werkende bevolking betaalt weer de factuur van gestegen brandstofprijzen. Ze betalen de prijs van gemakkelijk geldgewin door de regering. Die verhoogt de taksen op diesel en benzine, maar heeft geen enkel ambitieus klimaatplan. Wij eisen opnieuw een echte loonindex én een serieus klimaatplan. De oliereuzen moeten daaraan meebetalen. Het is hypocriet om de mobiliteit van werknemers zwaar te belasten en niet de oliereuzen die miljarden winst maken door de hoge brandstofprijzen.”

De PVDA startte daarom een petitie:

 

In onderstaande video haalt PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw uit naar de hypocriete houding van de eerste minister. De video werd al meer dan een miljoen keer bekeken op de sociale media.

Commentaar toevoegen

You must have Javascript enabled to use this form.

Reacties

Beste, Ja, het is een schande dat Ministers zich niet willen inzetten voor al hun kiezers die maar € 1.200,00 netto per maand verdienen waarvan al € 600,00 naar huur gaat in de plaats van € 252,00 = € 348,00 koopkracht verlies en men met € 600,00 per maand moet mee rondkomen om alles te betalen. EN de levensduur van producten, nu iets goedkoper maar bvb T.V. gaat maar 3 jaar mee in de plaats van 9 jaar voordien, dus 3 x die iets goedkopere prijs maakt dat men de vroegere T.V. prijs / 9 jaar meegaande: dubbel zoveel betaald , namelijk 3 x € 670,00 = € 2010,00 ? voor 9 jaar = 't dubbele van €1.000,00 . Jean.
Hallo, Met collega's aan't tafel kwamen we gisteren tot volgend idee: waarom kunnen we niet afstappen van het systeem van een procentuele index, dit systeem vergroot telkens de kloof tussen arm en rijk. als we nu een vast bedrag zouden berekenen op basis van een gemiddeld loon(of minimum loon) en dit aan iedereen toekennen, dan zou de index voor diegene die het nodig hebben de stijgende levenskost compenseren zonder de rijken extra geld te bezorgen. Wat denk je? Groeten, John