PVDA-arbeider dient klacht in tegen indexsprong: diefstal van 34.000 euro

Federaal parlementslid en PVDA-woordvoerder, Raoul Hedebouw, was erbij toen automobielarbeider Stavros een klacht ging indienen voor diefstal van 34.000 euro. Daarmee protesteert de PVDA tegen het loonverlies dat de indexsprong voor alle werknemers meebrengt.

De klacht van Stavros viseert “de volksvertegenwoordigers van de regeringsmeerderheid (N-VA, MR, Open Vld en CD&V) die door vandaag de indexsprong goed te keuren, een diefstal plegen tegen mijn persoon”.

Raoul Hedebouw bevestigde als volksvertegenwoordiger dat “de leden van de meerderheid vast van plan zijn om het wetsontwerp goed te keuren dat de indexsprong moet toepassen”. “Het gaat om een koopkrachtverlies dat we over een loopbaan van 20 jaar schatten op gemiddeld 34.000 euro”, aldus de linkse volksvertegenwoordiger.

Raoul Hedebouw vervolgt: “Wat mij nog het meest verontrust, is dat deze maatregel niet alleen de koopkracht van de werknemers aantast, maar ons allemaal ook dieper in de crisis duwt. Met minder koopkracht kunnen de werknemers minder kopen en onze bedrijven bijgevolg minder verkopen. Ze zullen dus mensen moeten ontslaan, waardoor de koopkracht van de werkende mensen nog verder zal dalen. Dit is een neerwaartse spiraal die we maar al te goed kennen uit andere Europese landen zoals Spanje, Griekenland, Portugal. Deze rechtse regering zet die neerwaartse spiraal van bezuinigen en besparen gewoon voort.”

Hiermee biedt de PVDA steun aan de sociale acties die zich tegen deze maatregel blijven verzetten.

“De regering spiegelt onze nieuwe werkgelegenheid voor door die indexsprong, maar niets is minder waar. De enige zekerheid die we hebben, is dat het geld dat ze vandaag stelen van de werkende mensen, straks de dividenden van dat aandeelhouders zal verhogen”, aldus besluit de PVDA-woordvoerder.

Ter herinnering, de redenen waarom het belangrijk is ons te verzetten tegen de indexsprong.

Voor altijd: neen aan de indexsprong!