Actie van het platform Belfius is van ons. (Foto Belfius is van ons)

Privatisering Belfius en Arco-regeling: we worden twee keer gejost

De CD&V en minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) hebben elkaar opnieuw gevonden. In het Arco-dossier dan nog wel. Ze willen de privatisering van Belfius koppelen aan de uitbetaling van een vergoeding aan de Arco-spaarders. Goed nieuws voor de Arco-spaarders? Goed nieuws voor de Belgische burgers? Jammer genoeg niet. Straffer zelfs, we worden twee keer gejost.

Arco-spaarders hebben recht op een oplossing

De voorgestelde koppeling is volgens de PVDA onnodig en zelfs onlogisch. Niet alleen is de beursgang van Belfius een slechte zaak voor alle Belgen, inclusief de Arco-spaarders, daarenboven zou volgens CD&V en N-VA de vergoeding aan de Arco-spaarders moeten komen uit de verkoop van Belfius en dus uit gemeenschapsgeld. Met andere woorden: we verliezen straks de greep op een overheidsbank met een maatschappelijke functie, we verliezen een groot deel van de Belfiusinkomsten en we verliezen miljoenen aan gemeenschapsgeld voor een gedeeltelijke compensatie van Arco-spaarders, geld dat uit de banksector had moeten komen.

De uiteindelijke factuur van de staatswaarborg moet worden doorgeschoven naar de bankensector zelf. De PVDA pleit daarom voor de oprichting van een bankenfonds dat verplicht gespijsd wordt door grootbanken en financiële instellingen. Zie ook “Wie moet de Arco-spaarder vergoeden?”

CD&V is blijkbaar bereid een heel hoge prijs te betalen voor een bar slechte Arco-regeling. Bovendien heeft CD&V de moed niet om het geld te gaan halen waar het zit. Arco was echt niet het enige probleem in de financiële sector. Het werd wel handig in het bakje van de overheid gelegd en niet gecontesteerd door de regering.

De PVDA wil een correcte en snelle oplossing, na zeven jaar onduidelijkheid en getouwtrek tussen de regeringspartijen. De partij is van oordeel dat geen enkele spaarder moet opdraaien voor de graaizucht en de roekeloosheid van de banksector. De 800.000 kleine Arco-spaarders hebben geen enkele verantwoordelijkheid in de vereffening van Arco. Coöperanten zijn spaarders met een kleine inleg die niet op gelijke voet mogen worden behandeld als beleggers en andere aandeelhouders. Meer uitleg in het artikel “Arco-Spaarders zijn geen speculanten”.

Belfius is van ons

De beursgang van Belfius roept slechte herinneringen op aan het Dexia-tijdperk. Ook Dexia was een openbare bank die in stukjes geprivatiseerd en naar de beurs gebracht werd. Hoe dat afliep weten we ondertussen. Het geheugen van sommige politici is echter heel kort. Of eerder, de belangen zijn heel groot. Het privékapitaal aanvaardt niet dat winstgevende ondernemingen in overheidshanden blijven. Als het fout loopt mogen de burgers opdraaien voor de kosten, maar als er winst te halen valt, dan moet de bank terug naar privéaandeelhouders gaan. De politieke vertegenwoordigers van het privékapitaal staan dus allemaal klaar om Belfius zo snel mogelijk naar de beurs te brengen. Dit gaat lijnrecht in tegen het maatschappelijk belang. De opbrengst van de beursgang dient zogezegd om de staatsschuld te verminderen, maar is een druppel op een hete plaat. Het effect is een bedrag na de komma, nauwelijks zichtbaar. Daar winnen we als burgers dus niets mee. Wat we daarentegen verliezen in geval van een privatisering is enorm. Beeld je in: een bank die de Belgische economie zuurstof geeft en de juiste maatschappelijke keuzes maakt, zoals investeringen in sociale woningbouw en renovatie, ecologische transitie, openbaar vervoer, fietsinfrastructuur, gezondheidszorg enz. Via kredietverlening stuurt een bank de economie. Het maakt dan een hemelsbreed verschil of die kredietverlening bepaalt wordt door een privé-aandeelhouder in functie van de winst of door de gemeenschap in functie van de noden van de bevolking.

Een openbare bank zorgt er via haar spaarrentes en bescheiden kostenbeleid ook voor dat andere banken hun winsten niet opdrijven. Ze zouden zich namelijk uit de markt prijzen.

Gelukkig is niet iedereen het eens met de beursgang van Belfius en komt het verzet op gang. Een 25-tal middenveldorganisaties, waaronder ACV en ABVV, bundelden de krachten en organiseerden zich in het platform “Belfius is van ons”, zie ook het artikel “Belfius is van ons, geen beursgang voor Belfius”.

De PVDA steunt het platform en haar eisen om van Belfius een echte openbare bank te maken. De beursgang is nog lang geen feit. Laten we er samen voor zorgen dat Belfius niet verkwanseld wordt aan speculanten. Laten we van Belfius een echte openbare bank maken, onder controle van de gemeenschap. Teken hier de petitie.

Belfius moet eerst de cooperanten uitbetalen samen met beweging.net !
Destijds werd Arcopar door leugenachtige bankiers (b;v. BAC) verkocht als een beter renderend spaarboekje. Het is dus na overnames dat Belfius de bedrogen klanten volledig en met intresten moet uitbetalen!
Dat is waar wat u zegt. De vroegere bankbedienden van BAC hadden ons altijd gezegd dat Arcopar een betere spaarmogelijk was dan het spaarboekje. Eerst lieten ze ons 2500 BEF ervoor betalen en rond 1995 of 1996 lieten ze ons het bedrag nog verhogen tot 96000 BEF. En nu komt iedereen af dat dit aandelen zijn (nooit van op de hoogte gebracht door de bank). Hoe dat ze ons toen belogen hebben bij de bank is schandalig. Er werd ons nog bijgezegd dat wij hierdoor bij leningen en dergelijke kortingen kregen. Elke maand 0,80 eurocent op het beheer van onze rekening (belachelijk gewoon). Grove leugens van de bank indertijd en nu zitten wij met de gebakken peren. Ik wil 100 procent van mijn geld terug en geen 40 procent + natuurlijk de intresten.
Publieke bank