Peter Mertens: ’Het ging eindelijk over Arm-rijk’ [De Standaard* - 24 Mei 2014]

auteur:

Webteam PVDA

Als de PVDA+ er straks in slaagt om binnen te breken in het parlement, dan belooft de arbeiderspartij om er de linkse zweep op te leggen. ‘Wij gaan serieus tamtam maken als men aan de index wil raken.’

Jan-Frederik Abbeloos

Ze zijn nu al de verrassing van deze verkiezingen, de neo-communisten PVDA+. Samen met de rode kameraden van de PTB in Wallonië groeiden ze uit van complete outsider tot de schrik van de SP.A en de PS. Sommige peilingen doen zelfs hopen op minstens een zetel in de Kamer en het Vlaams Parlement. Voor de twijfelaars, waarom verdient de PVDA+ een stem?’Omdat wij straks het verschil kunnen maken in het parlement. Wij garanderen dat er eindelijk een authentieke, linkse stem komt die de belangen van de werkende mensen en de studenten vertolkt. Wij willen hun megafoon zijn en zo het debat verrijken.’

’We zullen er vanuit de oppositie over waken dat een regering niet de sociale bescherming afbreekt, het brugpensioen afpakt en de koopkracht afbouwt. Als men aan de index wil raken, dan gaan wij serieus tamtam maken.’

Wanneer groeide bij u het geloof in de eigen kansen?

’Het kantelmoment voor mij waren de schooldebatten. Daaruit bleek vaak dat twintig procent of meer van de jongeren voor ons zou stemmen. In het begin denk je nog aan een toevalstreffer, maar na twintig of dertig van die debatten werd de trend wel duidelijk.’

’De sociale bekommernis leeft. Je voelt dat jongeren zich opnieuw linkser profileren, terwijl ze vroeger sterker verleid werden door pakweg Vlaams Belang. Die kentering geeft niet alleen hoop voor zondag maar ook voor de verdere doorgroeimogelijkheden van onze partij.’

U was vaak de neofiet in de debatten. Van wie was u onder de indruk?

(denkt lang na) ‘Weet je, ik was onder de indruk van de manier waarop Bart Somers zich verzette tegen het BAM-tracé tijdens het kopstukkendebat vanDe Standaard in Antwerpen. Hij gaf een vurig pleidooi waarin hij goed aangaf te voelen wat er leeft bij veel mensen. Respect. Al herkende ik ook wel een aantal argumenten, aangezien ik ze zelf al eerder had aangedragen.’(lacht)

Wie of wat viel u tegen?

’Zoals vaker, de campagne van Vlaams Belang. Ze zijn er opnieuw in geslaagd om verder af te dalen richting compleet ranzig racisme. Hoe meer die partij op de sukkel geraakt, hoe meer ze het nog louter van de provocatie moet hebben.’

Heeft uw partij steken laten vallen?

’De perfecte koers bestaat niet. Als ik ergens spijt van heb, dan is het dat we ons de kaas van het brood hebben laten eten rond Ringland(een project om de Antwerpse ring te overkappen, red.). Groen heeft zich sterk weten te profileren op dat dossier, terwijl wij al jaren de gezondheidsproblemen aanklagen van mensen die rond de ring wonen.’
’Maar goed, ik ben ongelooflijk trots op de duizenden vrijwilligers die na hun uren deze campagne hebben gedragen. Met een klein budget maar met veel overgave.’

Hebt u iets opgestoken van deze campagne?

’Zeker en vast. Niet zozeer dankzij de debatten. Die voelen na een tijdje als een rondreizend circus van politici die vooral nog met zichzelf bezig zijn.’
’Ik vond het boeiend om op de straat te luisteren naar truckchauffeurs die me vertelden over de sociale dumping in de sector, om te praten met gehandicapten over de wachtlijsten, noem maar op. De universiteit van het leven bleek opnieuw bijzonder leerrijk.’

Sociaal-economische thema’s stonden centraal in de campagne. Een voordeel ongetwijfeld.

’Zeker, het ging eens niet over de splitsing van een kieskring, over de tegenstelling Vlaams-Waals maar wel over de tegenstelling arm-rijk. In volle campagne doken bovendien de veelbesproken analyses van Thomas Piketty, de Oeso en de Universiteit Antwerpen op inzake vermogensongelijkheid. Dat zorgde voor extra aandacht voor de vermogensbelasting die wij al lang bepleiten.’

Maar die ook Groen en SP.A ontdekt hebben.

’Dat zijn toch wel zoetwatervarianten van het origineel hoor. In die discussie blijven wij inpole position. Maar het is natuurlijk goed dat het thema op de agenda staat. Stel dat het tot een serieus wetsvoorstel komt, dan willen we dat zelfs steunen. We gaan geen oppositie voeren om de oppositie. Maar goed, zover is het nog niet, eerst verkiezingen.’

Groen en de SP.A besnuffelen elkaar nochtans al om samen in een regering te stappen.

’Wat geldt op de financiële markten, is ook waar binnen de politiek: opletten met speculatie.’

Ik ging u net vragen om een pronostiek.

’Aan de start van de campagne was het de doelstelling om een zetel te halen in Antwerpen en een tweede in Luik(waar de PTB opkomt, red.). Met die score blijf ik tevreden.’
’Maar stel dat we zondag 3 tot 4 zetels veroveren, dan hebben een serieuze springplank voor de toekomst. Laat ons hopen.’

Jan-Frederik Abbeloos