De PVDA is een nationale partij, die actief is in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, en dat zint de Vlaams-nationalistische N-VA niet. (Foto Solidair, Vinciane Convens)

Meerderheidspartijen nemen PVDA stuk van dotatie af, wij dienen klacht in bij Raad van Europa

De PVDA dient eerstdaags klacht in tegen de Belgische staat bij de GRECO, een organisatie in de schoot van de Raad van Europa. “De establishmentpartijen blokkeren nu al meer dan vier jaar de dotatie waar de PVDA recht op heeft. Het gaat over 350.000 euro per jaar. Wettelijk mag dat niet, maar zij maken misbruik van hun macht. Daarom starten wij een procedure bij de GRECO”, legt PVDA-voorzitter Peter Mertens uit.

Volgens de juridische diensten van de Kamer en meerdere experten in partijfinanciering heeft de PVDA recht op een financiële dotatie die ook rekening houdt met de stemmen van haar Nederlandstalige kiezers. De authentiek linkse partij is immers een nationale partij, de enige die nog in heel België opkomt. De regering-Michel, met in haar rangen de nationalistische N-VA, kan dat niet verkroppen en blokkeert al jaren de dotatie.

Zo derft de PVDA sinds midden 2014 in totaal nu al 1,5 miljoen euro aan dotaties. “Voor een partij als de N-VA die jaarlijks 13 miljoen euro dotaties en fractietoelagen toegestopt krijgt, is dat een peulenschil, maar voor de PVDA is het een wereld van verschil”, stelt Peter Mertens.

Steun de PVDA

De andere partijen zullen er alles aan blijven doen om ons te ontnemen waar we recht op hebben. Daarom rekenen we op de steun van al onze leden en sympathisanten om onafhankelijk te blijven van dotaties.

De bevoegde Kamercommissie kwam al een kleine tien keer samen, maar telkens werd de beslissing uitgesteld. Vorig jaar leek er schot in de zaak te komen. De Standaard schreef op 4 augustus 2017 dat de PVDA “gelijk” krijgt in het dossier van de partijfinanciering na een verklaring van mevrouw Inez De Coninck, voorzitster van de werkgroep “politieke partijen”. Maar tevergeefs.

Vorige week schreef Kamervoorzitter Siegfried Bracke in een brief aan de PVDA: “Excuus voor het lange wachten. Ik vrees dat er voor een en ander in deze Kamer alsnog geen meerderheid te vinden is. Maar het staat u natuurlijk geheel vrij mij als Commissievoorzitter te verzoeken de Commissie bijeen te roepen.”

“Het stelselmatig uitstel van de beslissing is al lang geen juridische kwestie meer, het is niets anders dan het bewust politiek saboteren van een politieke tegenstander. De meerderheidspartijen sturen ons kwaadwillig steeds wandelen. Zij willen ons een hak zetten”, reageert Peter Mertens.

“De grote moeilijkheid is dat er in België geen effectief rechtsmiddel is tegen deze malafide praktijken van het parlement zelf”, stelt Peter Mertens. “Politieke partijen van de oppositie of hun vertegenwoordigers en kandidaten kunnen nergens terecht om beslissingen over verkiezingsuitslagen of partijfinanciering aan te vechten. Daardoor zijn we totaal afhankelijk van de willekeur van de meerderheidspartijen. En die nemen geen wettelijke beslissingen, maar politieke beslissingen, of die nu stroken met de wet of niet.”

Het systeem in België neemt een loopje met democratische basisbeginselen. De GRECO vraagt al jaren “de invoering van een systeem voor toezicht op de financiering van partijen en campagnes dat zo onafhankelijk mogelijk is van de politieke partijen zelf”.1

De PVDA eist de uitbetaling van de dotaties waar zij als nationale partij recht op heeft. De PVDA heeft opnieuw de bevoegde commissie van het parlement2 bijeenroepen maar ziet gaan andere mogelijkheid dan ook een procedure op te starten tegen de Belgische Staat bij de GRECO, een organisatie die toeziet op corruptie in parlementen.

Persdienst PVDA

1. Zie https://rm.coe.int/16806c2ac1 - Derde tussentijds rapport (Greco RC-III (2014) 20F) dat aandringt op “invoering van een systeem voor toezicht op de financiering van partijen en campagnes, dat zo onafhankelijk mogelijk is van de politieke partijen zelf”. In elk nieuw evaluatierapport sindsdien stelt de GRECO vast dat het advies niet werd uitgevoerd.
2 De Controlecommissie betreffende de verkiezingsuitgaven en de boekhouding van de politieke partijen.

Reacties

Enig idee over de timing van die procedure? Hoe lang duurt het om gehoord te worden en tegenpartijen hun wederwoord te laten formuleren? En wie zal dat dan zijn, die "tegenpartijen"? Hoe snel velt die GRECO een verdict? Kunnen de tegenpartijen dan nog in beroep gaan? En wat wordt dan het eventuele tijdsverloop?
Sorry Werner, maar ik ben OOK NIET onderlegd in deze zaken. Maar ik weet één ding : de PVDA moet eens laten zien dat ze niet zomaar laten begaan, en zullen blijven wachten in een hoekje. Als ze die mogelijkheid hebben moeten ZE NU ZO SNEL MOGELIJK DIE ZAAK AANHANGIG MAKEN. Het zal wel zijn zoals met andere rechtbanken denk ik : van zeeeeer lange adem !! Maar als ze dan hun centen krijgen, met ook nog achterstel interesten erboven op, dan hebben ze ineens een hele smak erbij !! Ik ben ervan overtuigd dat de PvdA niet binnen een 5-tal jaar of zo van het politieke toneel zal verdwenen zijn. Integendeel. Ze groeien elk jaar een beetje meer. En er zijn steeds meer mensen die het moeilijker krijgen door ontslagen, of sluitingen van fabrieken, of part-time moeten gaan werken, enz... Die mensen zullen allemaal nog meer de riem moeten aansnoeren, terwijl LES NOUVEAUX RICHES (DE NIEUWE RIJKEN) er steeds weer elk jaar beter uitkomen. Als je niet op de stoel van een CEO zit, of op zijn schoot, dan moet ge maar akkoord zijn dat ge geen voltijdse baan of helemaal geen job meer hebt !! En wat gaan de alleenstaanden dan doen ?? Al eens bij stil gestaan. Als je een klein loontje hebt bij de Aldi of de Lidl of in een klein etablissement werkt voor op te dienen, af te ruimen enz.. Op "drinkgeld" van de mensen moet ge tegenwoordig niet meer rekenen, en die hun loontjes zijn ook juist genoeg om er juist van te OVERLEVEN maar veel te weinig om van TE LEVEN !! Dus dat zijn allemaal toekomstige kiezers van de PvdA... Er zijn er veel te veel te altijd gedacht hebben dat zij eigenlijk een partij waren voor DE VREEMDELING. Zij spraken inderdaad niet van ze allemaal met een boot terug te sturen naar Marokko of Tunesië of Algerije, enz... Ik heb dat dikwijls horen zeggen hoor zo'n 15/20 jaar geleden (toen ze nog AMADA waren) Maar ze hebben kunnen zien dat die grootroepers toch allemaal hun staart ingetrokken hebben, en er nog altijd familie vanuit deze landen naar hier kwamen, en er niets tegen gedaan werd !! Dus zijn ze stilaan wat slimmer beginnen worden. Het gaat hier NIET om een partij voor de buitenlandse goedkope arbeiders, MAAR VOOR ALLE ARBEIDERS EN AL DIE ANDEREN (GEHANDICAPTEN, WEDUWES OF WEDUWNAARS EN GEPENSIONEERDEN) die nu ook allemaal een AALMOES krijgen elke maand. Dus verstaan ze nu ook stilaan dat als zij binnen een 10-tal jaar of zelfs 20-tal jaar met pensioen zullen gaan, er nog minder vet op de soep zal staan. Dus ik kan alleen maar zeggen : DOEN !! EN IK WENS ZE SUPERVEEL SUCCES OP KORTE TERMIJN. 5 JAAR WACHTEN ZIJN ER AL VIER TE VEEL !! Groetjes.
Volledig akkoord. Ik vind dat de parij zich te gemodereerd opstelt.
het feit dat de pvda dotatie wordt geblokkeerd door het establishment betekent duidelijk dat pvda de échte waarheid aan het licht brengt in heel wat thema's, wat pijn doet aan de oren van de klassieke partijen. ik spreek ondertussen al lang niet meer van een belgische regering maar eerder van een REGIME. Regeringen passen de wet toe en laten dotaties toe aan alle partijen. Regimes die hun tiranniek beleid onaangetatst willen zien blokkeren dotaties. Dus spreken we best in België van een regime dat een schijndemocratie veinst.
Recht van de bananen is krom, dat weten de havenarbeiders al sedert 50-60 er jaren
Het financieel droogleggen is een misdrijf als een ander
Schande, ook teken van schrik van de meerderheidspartijen. Maar ook zonder geld hebben we het zeer goed gedaan. Dus we doen gewoon verder, de strijd in niet ten einde.