Max Vancauwenberge. (Foto Solidair, Salim Hellalet)

Max Vancauwenberge neemt de fakkel over bij Comac

auteur:

Comac

Max Vancauwenberge wordt de nieuwe nationale voorzitter van Comac, de studentenbeweging van de PVDA. Max werd unaniem verkozen door de nationale leiding als vervanger van Charlie Le Paige, die nieuwe avonturen aangaat. “Comac blijft een van de meest dynamische politieke jongerenverenigingen en gaat er op verschillende campussen op vooruit. We hebben een sterk team verkozen in september en hebben in samenspraak met Charlie en de rest van het team besloten dat het nu het juiste moment was om de fakkel door te geven”, zegt Max.

Charlie legt na drie jaar zijn functie als voorzitter van Comac neer. “Het is met voldoening dat ik vandaag de leiding van Comac verlaat. De afgelopen drie jaar waren we de motor achter verschillende initiatieven zoals de solidariteitsmarsen tegen het beleid van Francken op de campussen in Vlaanderen, de betoging Trump Not Welcome of de betogingen voor het klimaat in oktober in Bonn, toen we met meer dan 150 Belgische studenten naar Duitsland trokken”, vertelt Charlie Le Paige. “Na bijna tien jaar engagement in Comac en de studentenbeweging ben ik me meer dan ooit bewust van het belang van een organisatie als Comac. De dagelijkse inzet van honderden leden zorgt ervoor dat er een tegenstem klinkt op de campus tegen het dominante liberale denken en dat jonge intellectuelen de keuze maken om zich samen met de arbeidersklasse in te zetten voor een andere samenleving. Het spreekt voor zich dat dit geen gemakkelijke opdracht is in een samenleving waar rechts sterk staat, maar er zijn redenen genoeg om hoopvol te zijn. Onlangs organiseerden we in Gent nog een lezing met Richard Wilkinson waar 300 studenten aanwezig waren. De uitdagingen blijven enorm om een linkse hegemonie te verzekeren op de campus en om van de studentenbeweging een pijler van de sociale beweging te maken, maar ik denk dat Comac op de goede weg is en het team heeft alles in handen om te blijven vooruitgaan”, concludeert hij. Charlie blijft bij Comac sommige dossiers opvolgen. Hij zal bovendien zijn engagement verderzetten, in de eerste plaats binnen de PVDA.

Max Vancauwenberge wordt dus de nieuwe voorzitter van Comac. Hij was eerst voorzitter van Comac op de ULB voor hij naar Vlaanderen verhuisde om mee te werken aan de heropbouw van de afdeling Comac Gent. “Wij bouwen aan een strijdbare organisatie op de campussen van de 9 grote studentensteden van het land. Het unitaire aspect is heel belangrijk voor ons, want jongeren kennen dezelfde problemen, of ze nu Frans of Nederlands spreken. Het is een rijkdom dat studenten zich kunnen verenigen, samen kunnen bijleren en samen kunnen strijden. De klimaatcrisis, de groeiende ongelijkheid, racisme en ook seksisme tonen aan dat we een radicale verandering nodig hebben. Niet gewoon enkele hervormingen maar een verandering van systeem: dat is waar we voor strijden”, legt de nieuwe voorzitter van Comac uit. “De jongeren van vandaag zijn de generatie van de crisis: de economische en sociale crisis, de ecologische crisis en de democratische crisis. Jongeren zijn op zoek naar een alternatief en het marxisme wordt opnieuw populair. Met Comac willen we werken om het marxisme te verspreiden op de campus en alle jongeren samen te brengen die de wereld willen veranderen”, besluit Max.

Comac (Studentenbeweging van de PVDA)