Foto Solidair

"Maggie, kies voor de kiwi": Geneeskunde voor het Volk en de PVDA lanceren nieuwe petitie voor kiwimodel

PVDA-gezondheidsexperts Dirk Van Duppen en Sofie Merckx tonen in een nieuwe studie aan dat een openbare aanbesteding – het kiwimodel – voor de 25 geneesmiddelen die de ziekteverzekering het meest kosten, 480 miljoen euro opbrengt. Geneeskunde voor het Volk en de PVDA lanceren nu een nieuwe petitie.

Tim Joye van Geneeskunde voor het Volk vertelt: “Veel van onze patiënten zijn kwaad: wie ziek wordt, moet altijd maar meer betalen voor een behandeling. Waar ze zich nog het meest kwaad over maken is de prijs van geneesmiddelen. En dat minister Maggie De Block nu ook nog eens veel gebruikte medicamenten zoals maagzuurremmers of neussprays duurder gaat maken, is voor vele patiënten de druppel. Tegen die beslissing voerden we begin dit jaar al actie, en dat toonde dat het loont als mensen samen hun stem laten horen: de grote verpakkingen van 20 mg maagzuurremmers blijven voortaan toch terugbetaald in categorie B. Maar dat is niet genoeg. Maagzuurremmers en andere medicamenten blijven voor veel mensen erg duur. Als je dan ziet wat hetzelfde geneesmiddel in Nederland maar kost, dan snap je niet waarom de regering hier niet hetzelfde doet.”

In De Morgen (“De Block kan 480 miljoen besparen op medicijnen”, 3 mei 2017) noemt gezondheidseconoom Lieven Annemans (Universiteit Gent) het kiwimodel alvast “een piste die het waard is om serieus te onderzoeken. Want met de huidige manier van werken halen we misschien niet het onderste uit de kan”.

Lees hier de studie van de PVDA-studiedienst.

Maar onze gezondheidszorg wordt onbetaalbaar, zegt minister De Block.

Tim Joye. Je kunt ook zonder de patiënt te treffen besparen op het budget voor geneesmiddelen. Als je een openbare aanbesteding uitschrijft voor alle geneesmiddelen waarvan het patent is verlopen ­— het kiwimodel — dan kan het Riziv besparen op het budget voor medicamenten zonder de rekening door te schuiven naar de patiënt. In Nederland doen de private zorgverzekeraars dat al voor de geneesmiddelen die ze moeten terugbetalen aan de mensen die bij hen verzekerd zijn. Daardoor ligt de prijs van veel medicamenten in Nederland veel lager dan in België. De maagzuurremmer Omeprazol kost in België 53 euro voor een verpakking van 98 capsules, in Nederland 9 euro. De patiënt moet in België 14 euro uit eigen zak betalen, in Nederland niets. In België kost die maagzuurremmer 39 euro voor de ziekteverzekering, in Nederland 9 euro. Het verschil zit hem dus in de toepassing van het kiwimodel.
Het kiwimodel wordt in België al toegepast op het vaccin voor baarmoederhalskanker. Dat zorgt voor een besparing voor de ziekteverzekering en de patiënt. Je kan dus onmogelijk zeggen dat het kiwimodel niet werkt.
Met de budgettaire ruimte die ontstaat door de toepassing van het kiwimodel kun je het remgeld voor de patiënt verlagen of zelfs helemaal laten wegvallen.

Wat houdt de minister tegen om dat model in te voeren?

Tim Joye. We kunnen natuurlijk niet in haar hoofd kijken, maar een ding is zeker: de grote farmaceutische bedrijven zijn tegen en die zijn goed vertegenwoordigd op haar kabinet. In november vorig jaar werd Bart Vermeulen, topman van de farmaceutische industrie, in alle stilte benoemd tot adjunct-kabinetschef. Hij leidt het departement gezondheidszorg en geneesmiddelenbeleid. Maggie De Block is trouwens altijd meer hun standpunt genegen geweest. Toen het kiwimodel, meer dan 10 jaar geleden, voor het eerst in het parlement besproken werd, was zij een van de Kamerleden die zich daar het felst tegen verzetten. Voor ons werd het toen meteen duidelijk wat ons te doen stond: heel veel handtekeningen verzamelen! Voor Maggie De Block is de kiwi dood, maar wij willen hem weer op het menu.

Hoe willen jullie dat bereiken?

Tim Joye. Om te beginnen werkt onze PVDA-fractie in het parlement aan een nieuw wetsvoorstel. Maar niets belet minister Maggie De Block om nu al een eerste stap te zetten. Onze concrete eis is de toepassing van het kiwimodel op de elf geneesmiddelen zonder patent uit de top 25 van de duurste terugbetaalde ambulante geneesmiddelen. Daardoor kan het RIZIV 203 miljoen euro besparen. In het verleden hebben we bij andere ministers ook zo actie gevoerd voor een concrete eis, en vaak ook resultaat behaald. Denk maar aan de prijsdaling voor paracetamol, voor het griepvaccin en voor het baarmoederhalskankervaccin in Vlaanderen.

Wat kunnen de mensen doen?

Tim Joye. In alle groepspraktijken van Geneeskunde voor het Volk en in de provinciale secretariaten van de PVDA liggen er petitiekaarten. Wij roepen iedereen op om die te tekenen. Ook online kun je de petitie tekenen op de website van de PVDA.

Daarnaast organiseren we op 6 mei een busuitstap naar Nederland. Daar gaan we met eigen ogen vaststellen hoe het kiwimodel ginder zorgt voor lagere prijzen.

Hoog tijd voor het kiwimodel !
Ik koop reeds medicatie in Nederland omdat ik daar veel kom, maar ik moedig het kiwi-model voor België zeker aan. Maggie zou beter haar licht eens gaan opsteken bij de gewone mensen in plaats van in Aarschot te gaan dansen met haar partijgenote.