Gratis openbaar vervoer is het belangrijkste speerpunt van PVDA Leuven. (Foto PVDA Leuven)

Line De Witte, lijsttrekker PVDA Leuven: “Maak fiets en openbaar vervoer vanzelfsprekend”

auteur:

Dirk Tuypens

De stedelijke mobiliteit is zonder meer een van de grootste uitdagingen voor de toekomst. Leefbaarheid, gezondheid en veiligheid vragen doortastende maatregelen.

Line De Witte, lijsttrekker PVDA Leuven

“Mobiliteit staat in de top vijf van onze verkiezingsthema’s”, zegt Line De Witte, leerkracht in het middelbaar onderwijs. De PVDA legt in de universiteitsstad ambitieuze plannen op tafel.

“Ons belangrijkste punt is gratis openbaar vervoer. Dat is sociaal en ecologisch, zeker als we waterstofbussen inzetten. We hebben berekend dat gratis openbaar vervoer de stad ongeveer 3 miljoen euro zou kosten. Absoluut haalbaar. Er is bijvoorbeeld beslist om 30 miljoen euro te investeren in een onnodige ondergrondse parking. Met dat geld zou het openbaar vervoer tien jaar lang betaald kunnen worden.”

De besparingen bij De Lijn en de NMBS laten zich ook in Leuven voelen. “Het is vandaag heel moeilijk om ’s avonds met het openbaar vervoer in de deelgemeenten te geraken. Wie naar de film gaat of een late vergadering heeft, komt in de problemen.”

De afbouw van buslijnen stuit vaak op stevig protest. “Onder druk van de bevolking heeft de stad een geschrapte lijn terug ingelegd en ze betaalt die nu zelf. Dat is dus allemaal mogelijk.”

Stad met fietsers

Volgens Line De Witte is het mobiliteitsplan in Leuven teveel gericht op de auto. “De fiets wordt er achteraf bij gedacht. Bijvoorbeeld met fietssuggestiestroken waar je weinig aan hebt. Of er worden fietsstraten in het leven geroepen die dat in de praktijk helemaal niet zijn. Leuven is veel meer een ‘stad met fietsers’ dan een echte fietsstad. Er zijn bijvoorbeeld veel te weinig fietsparkings. Onder het station kunnen 8.000 fietsen staan, dat zouden er 11.000 moeten zijn. Het bestuur klaagt dat er te veel fietsen zijn en dat die zomaar overal neergezet worden. Om dat te verhelpen, moet je zorgen dat er in heel de stad voldoende stallingen zijn. We willen ook duidelijk gescheiden voet- en fietspaden, zodat voetgangers en fietsers niet tegen mekaar opgezet worden.”

Geen pestbelastingen

De auto terugdringen is een uitdaging die omzichtig aangepakt moet worden. “Een autoluw centrum is prima, maar er moeten goede alternatieven zijn. Je moet dan echt inzetten op voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. De stad wil het autogebruik ontmoedigen door de bewonerskaarten duurder te maken: 60 euro. Maar iemand die echt niet zonder auto kan, gaat daardoor zijn auto niet laten staan. Dat is dus gewoon een pestbelasting. We moeten mensen niet pesten maar met de juiste investeringen de fiets en het openbaar vervoer vanzelfsprekend maken.”

Nabije voorzieningen

Als we de stedelijke mobiliteit willen herdenken, moet er ook goed nagedacht worden over hoe de stad vorm krijgt. “Je moet ervoor zorgen dat in alle wijken en deelgemeenten de nodige voorzieningen zijn: bibliotheek, stadskantoor, apotheek, bakker, postkantoor … Die voorzieningen worden nu vaak afgebouwd. Zo verplicht je mensen tot nodeloze verplaatsingen. Een goed mobiliteitsbeleid vertrekt dus ook van een goede stadsplanning.

Lees ook:

Dit artikel komt uit het magazine Solidair van juli-augustus 2018. Abonnement

Reacties

kan er geen pvda op gericht worden in Bertem voor de verkiezingen 2018 ik ben dan alvast kandidaat