Foto Alexander Meeus

Klimaatactiviste Natalie Eggermont versterkt PVDA

Natalie Eggermont zal in oktober 2018 opkomen op de lijst van de PVDA in Kortrijk. Deze 29-jarige spoedarts zet zich al enkele jaren in voor het klimaat. Als medeoprichtster en machiniste van de beweging Climate Express organiseerde ze onder meer de trein naar de klimaattop in Warschau (met honderden klimaatactivisten) en een betoging met 15.000 mensen in Oostende voor het klimaat.

Rond haar ervaringen schreef ze het boek “Climate Express: Sporen van verandering”. Daarin vertelt ze waarom de sociale en ecologische crisis hand in hand gaan, waarom we het systeem en niet het klimaat moeten veranderen, wat het belang van massamobilisatie en de opbouw van een sterke burgerbeweging is, en welke sporen van verandering de klimaatbeweging kan bewandelen om ons uit het slop te halen.

Na jaren op de barricades kiest Natalie Eggermont er nu voor om de PVDA te versterken. Dat vanuit de ervaring die ze opdeed in de strijd voor een duurzame toekomst. “Ik kies voor de PVDA omdat dat de enige partij is die ons economische en politieke systeem fundamenteel in vraag durft te stellen. Een systeem gebaseerd op kortetermijnwinstbejag en oneindige groei botst met een eindige planeet. Als we een duurzame én sociaal rechtvaardige toekomst willen, dan moeten we een heel andere maatschappelijke koers varen. Naar een economie waar mens en milieu centraal staan, en niet de winst. En dat is ook waar PVDA voor staat.”

Natalie Eggermont komt dit jaar mee op voor de gemeenteraadsverkiezingen in Kortrijk en zal volgend jaar ook deelnemen aan de federale verkiezingen. “Ik zie dit als een verlengstuk van mijn engagement”, aldus Eggermont. “Democratie gaat verder dan om de zoveel jaar bolletjes te kleuren, we moeten als burgers samen de richting van de samenleving bepalen. Dat gebeurt in het parlement en de gemeenteraad, maar vooral op straat en op de werkvloer door actie te voeren. Ik ga mij dus ook blijven inzetten om onze samenleving van onderuit te veranderen. In Kortrijk wil ik werken aan een klimaatneutrale stad, meer groen en een duurzaam mobiliteitsbeleid.”

Naast haar bekendheid als trekkende kracht binnen Climate Express en de betoging Trump Not Welcome in 2017 was Eggermont dit voorjaar ook te zien op Canvas als een van de presentatoren van de docureeks Watt, over energie en klimaat. Onlangs was Eggermont ook te gast bij PVDA-voorzitter Peter Mertens in De Keukenrevolutie op YouTube onder het motto ‘Iedereen Klimaatrebel’.

• Climate Express: Sporen van Verandering, 2015, EPO Uitgeverij: https://www.epo.be/nl/ecologie/2560-Climate-Express-9789462670525.html

Sterke Madam , Respect en veel succes !
Het maakt me heel blij dat een "ervaringsdeskundige" mee op de lijst van de PvA zal staan bij de volg. federale verkiezingen. Gegarandeerd krijgt ze van mij een stem !! Niet alleen omdat het een vrouw is, maar ook omdat er dan eindelijk eens iemand serieus aan de alarmbel zal trekken over ons klimaat, en al wat het verder met zich meebrengt. Het "fake news" van Trump daar heb ik nooit in geloofd. Ik ben lid van de website "Care2.com" en ben daar een fervente commentaar schrijfster, en petitie ondertekenaar. Als je ziet hoeveel duizenden vierkante kilometer ongerept regenwoud er elke dag / week / maand / jaar sneuvelen om er dan thee plantages, plantages voor palmolie bomen, enz.. dan schrik je je kapot. Er zijn hele stukken dergelijk oud regenwoud, waar vroeger nog geen mens gekomen is, en waar heel waardevolle planten en dieren leefden die nuttig kunnen zijn voor het maken van nieuwe medicatie, enz... dan wordt je woest !! Wetenschappers hebben de tijd nog niet gehad om te ontdekken welke dieren en planten daar aanwezig zijn die zo ENORM kostbaar kunnen zijn voor ons mensen en dieren, dan gaat mijn haar recht staan. Het zijn NIET de grote multinationals die daar expertise gaan opdoen. Nee, natuurlijk niet ! Dan kunnen ze hun chemische brol niet meer verkopen aan ons. En dan gaan ook massa's verschillende soorten boom bewoners zeker en vast hun laatste loodjes leggen. Geen eten meer = uitsterven. Er moet ook dringend werk gemaakt worden van onze plastiek maatschappij. Heb de maaginhoud gezien van verschillende watervogels en vissen natuurlijk, die gewoon VOL zitten met grotere en kleine stukjes plastiek (de zogenaamde micro plastics) zodat deze dieren NIET meer kunnen eten, en uiteindelijke een langzame en pijnlijke hongerdood sterven.... Gaan we zo nog 10 jaar of langer verder boeren ?? Dan wordt het een catastrofe voor al onze zeeën en oceanen. Een "gezond" stukje vis bestaat niet meer. Uit de kwekerijen moeten we die niet verwachten. Dat is gelijk met onze varkens, koeien en kippen : allemaal gevoed met troep, vol met antibiotica en andere chemische rommel tegen allerhande ziektes. Zo gaat het nu al met de zalm, de forellen en de mosselen. Andere vissoorten zijn ze ook al mee bezig, en die liggen straks ook allemaal in onze winkels. De mega-winsten van de mega-voedsel fabrikanten moeten verdwijnen. Het dierenleed moet verdwijnen. En we moeten terug naar gezond en voedzaam eten. Niet naar de scheikundige namaak biefstukken en varkens koteletten die we nu op ons bord leggen. Ik wens Mevr. Eggermont veel succes toe, en ze zal haar handen vol hebben als ze zich gaat bezig houden met "onze planeet". We zijn superieure imbecielen die alles kapot maken waar we eigenlijk moeten van leven. Maar onze honger naar $$ en €€ zijn veel en veel te groot om daarbij stil te staan !!