Ex-coördinator ABVV-jongeren wordt lijstduwer PVDA+

Mike De Herdt is als verruimingskandidaat lijstduwer voor het Vlaamse parlement op de Antwerpse PVDA+ lijst. Hij verdiende zijn sporen op verschillende fronten. Ook als voormalig coördinator van ABVV-jongeren. Een jong rood konijn dus. Momenteel is hij concertorganisator in de reggaescene. “Het is tijd dat er een partij komt die zegt dat het niet de eigen verantwoordelijkheid is. Als er armoede is, moet de armoede bestreden worden, niet de armen. Hetzelfde voor de werkloosheid, die moet aangepakt worden, niet de werklozen. Er moet een politieke partij in het parlement komen die alles vanuit een ander perspectief bekijkt. Nu wordt alles in het werk gesteld om de economie draaiende te houden en er wordt niet meer in functie van de mensen gekeken.”

Om met de deur in huis te vallen, waarom komt u op 25 mei op voor PVDA+?

Mike De Herdt. Als jonge gast kwam ik vaak Peter Mertens tegen. Die was toen nog voorzitter van COMAC, de jongerenbeweging van de PVDA+. Ik had daar toen steeds goeie gesprekken mee. Die contacten ervaarde ik als zeer positief. In het verleden ben ik zelf enkele keren opgekomen voor de sp.a. Jarenlang was ik zelfs erg actief binnen sp.a. Maar ik was daar toch altijd al wat een ‘lastpak’, het botste nogal. Vooral het gebrek aan visie was een struikelblok voor mij. Ik heb dan ook al vijf of zes jaar geleden mijn partijkaart ingestuurd. Ze veilen de scherpste kantjes van het koude, neoliberale regeringsbeleid af, maar verdedigen dan telkens toch gans die regering. Ze krijgen het zelf niet meer uitgelegd aan gewone mensen, toch zeker hun doelen niet. Bij de PVDA+ is dat anders. Die schuift goeie linkse voorstellen naar voren en ze weet die ook in klare, verstaanbare taal te verpakken. Volgens mij is het zeer goed dat er straks een extra linkse stem in het Parlement zit. Zelfs nu zie je al dat de PVDA+ iets teweegbrengt. De andere partijen worden zenuwachtig. Sp.a en Groen schuiven nog snel een beetje op naar links.

U hamert er echter op dat het geenszins uw bedoeling is om kiezers af te snoepen van andere linkse partijen.

Mike De Herdt. Nee, zeker niet. Ik geloof net dat er veel meer mensen nood hebben aan een links verhaal, mensen die tot op heden niet links stemden, maar wel bereid zijn om naar iets nieuws te luisteren. Maar dan moet je het wel weten aan te brengen. Dat verhaal vinden ze nu niet bij de traditionele partijen. Er zijn de laatste jaren steeds meer mensen uit de boot gevallen. Mensen wiens stem niet meer gehoord wordt in de politiek. Daar komt de PVDA+ wél voor op. De PVDA+ vertrekt van de basis en slaagt erin om mensen te organiseren in de wijken en in de fabrieken. Welke andere partij doet dat nog? Bij de andere partijen speelt toch vooral de show en komen inspraak en educatie steeds minder aan bod. Daarin verschilt de PVDA+.

Hoe uit zich dat concreet?

Mike De Herdt. Bij de traditionele partijen kon je de laatste jaren horen dat de problemen van onze samenleving de schuld zijn van de Walen, de werklozen of van de migranten. En dus moest men die straffen om uit de problemen te geraken. Dat klopt natuurlijk niet, men heeft veel mensen misleid op die manier. De bron van de problemen ligt volgens mij bij de onhoudbare kloof tussen arm en rijk. We zitten in een trend waarbij men de mensen harder en langer doet werken, voor minder. En waarom? Zodat een minderheid die het al erg goed heeft, er nog beter van wordt. Tegelijkertijd wil men steeds besparen. En men probeert dat geld te halen op plaatsen waar bijna geen meer is. Als we zo verder gaan, breken we de systemen waar we 100 jaar voor hebben gestreden terug af. En dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.

De PVDA+ is de enige partij die de enorme druk op de werkende bevolking wil verminderen. En dat met concrete, realiseerbare voorstellen die de mensen én de Staat financiële ademruimte kunnen geven, zoals de miljonairstaks, maar ook bijvoorbeeld het kiwimodel. Of door de verlaging van de btw op energie.

De andere partijen individualiseren problemen. Als een werkloze geen werkt vindt, dan is het zogezegd zijn eigen fout. Maar wat als er nu eenvoudigweg niet genoeg werk voor iedereen is? Dan moet je niet jagen op de werklozen, ze steunen, ook financieel, en coachen, meer kan je eigenlijk niet doen als je als overheid zelf geen jobs wil creëren. Dat kan ook in mijn ogen trouwens wel nog steeds. Steeds meer jongeren moeten terugvallen op een leefloon. Onze maatschappij kan het zich gewoon niet permitteren om mensen in de armoede te duwen door de uitkeringen te verlagen of af te pakken. Er moet een politieke partij in het parlement komen die alles vanuit een ander perspectief bekijkt. Nu wordt alles in het werk gesteld om de economie draaiende te houden en er wordt niet meer in functie van de mensen gekeken.