Foto Images Money / Flickr

Dure brandstof: hoe gesjoemel met de index ons dit jaar 300 euro kost

De prijzen van diesel en benzine gingen op één jaar tijd fenomenaal de hoogte in. Een aanslag op het inkomen van de mensen, want die prijsstijging wordt niet meegerekend in de indexering van de lonen. De PVDA wil dat er opnieuw een echte loonindex komt, die rekening houdt met de prijzen van benzine en diesel, én een ambitieus klimaatplan dat de oliereuzen doet betalen. 

Diesel en benzine werden op één jaar tijd respectievelijk 20,8% en 10,2% duurder. “Vroeger zou de loonindex die prijsstijging voor een deel opgevangen hebben”, legt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw uit. “Vandaag gebeurt dat niet meer, want de index is gemanipuleerd: diesel en benzine maken geen deel meer uit van de loonindex.”

“De werkende bevolking betaalt weer de factuur van gestegen brandstofprijzen. Ze betalen de prijs van gemakkelijk geldgewin door de regering. Die verhoogt de taksen op diesel en benzine, maar heeft geen enkel ambitieus klimaatplan. Wij eisen opnieuw een echte loonindex én een serieus klimaatplan. De oliereuzen moeten daaraan meebetalen. Het is hypocriet om de mobiliteit van werknemers zwaar te belasten en niet de oliereuzen die miljarden winst maken door de hoge brandstofprijzen.”

Nood aan een echte index

De studiedienst van de PVDA berekende hoeveel de gemanipuleerde index – de “gezondheidsindex”, waar diesel, benzine, tabak en alcohol uitgehaald zijn – een voltijdse werknemer met een mediaanloon het voorbije jaar kostte: meer dan 300 euro.

“De crisis van de brandstofprijzen treft zo opnieuw rechtstreeks de gewone mensen”, zegt Raoul Hedebouw. “Het is de werknemer die de factuur betaalt van een gemanipuleerde index. De loonindex volgt de echte levensduurte niet meer sinds de regering van CD&V, sp.a, PS en cdH er in 1994 vier elementen uithaalde. Daarom eisen wij met de PVDA het herstel van de index: voor de lonen moet de consumptieprijzenindex gelden, inclusief de grote stijging van het voorbije jaar.”

“Het is niet normaal dat iemand als Katrien, die in de bewakingssector werkt en om 6.00 u. op post moet zijn, diep in haar portemonnee moet tasten om op haar werk te geraken. Want alternatieven voor de auto heeft ze niet”, aldus de PVDA-woordvoerder.

De dubbele hypocrisie van de regering

De gezondheidsindex is niet alleen sociaal onrechtvaardig, de regering getuigt ook van een dubbele hypocrisie. De regering laat al jaren na te zoeken naar ecologische oplossingen. Er is geen enkele radicale en concrete maatregel om de omschakeling te maken naar hernieuwbare energie en duurzame mobiliteit. En daarnaast zijn ook alle excuses goed om de grote oliemultinationals zo weinig mogelijk belastingen te doen betalen. Nochtans zijn zij de hoofdverantwoordelijken voor de milieuproblemen.

Waar de regering dan weer geen moeite mee heeft, is het verhogen van de taksen op benzine en diesel, een maatregel die de werkende mensen rechtstreeks in hun portemonnee treft, en die voorgesteld wordt als een maatregel voor het milieu. Een goed excuus om op een gemakkelijke manier de schatkist te vullen.

Nochtans hebben zulke taksen geen enkel effect op het milieu. Als Katrien uit het voorbeeld hierboven om zes uur op haar werk moet geraken, dan moet ze nog altijd haar auto nemen.

En dat is een tweede aspect van de hypocrisie van de regering. Ze verlaagt de investeringen in openbaar vervoer, in plaats van net meer middelen vrij te maken voor duurzame en toegankelijke mobiliteit. Het is tijd dat er eens gekeken wordt naar geloofwaardige en nuttige alternatieven, zoals gratis openbaar vervoer in de grote steden.

De regering laat al jaren na te investeren in openbaar vervoer. “De regering heft liever gemakkelijk te innen taksen op diesel en benzine, die werknemers recht in de portemonnee raken. Zulke taksen hebben bovendien geen enkel milieu-effect, de regering bereikt er niets mee en heeft ook die ambitie niet. Het dient enkel om de begroting op te smukken.

“Daarom willen we naast een echte loonindex ook een serieus klimaatplan. En de oliereuzen moeten daaraan meebetalen. Het is hypocriet om de mobiliteit van werknemers zwaar te belasten en niet de oliereuzen die miljarden winst maken door de hoge brandstofprijzen”, besluit Raoul Hedebouw.

Vandaag 8 november heeft Raoul Hedebouw in de Kamer hierover een vraag gesteld aan de regering.

 

  • Lees hier de volledige studie van de PVDA-studiedienst.

Commentaar toevoegen

You must have Javascript enabled to use this form.

Reacties

Het probleem zit hem niet in die dure diesel- en benzineprijzen eerder bij het ondermaats openbaar vervoer. Bij een efficiënt openbaar vervoer en op voorwaarde dus ook gratis zouden velen de wagen aan de kant laten staan. Als je je wagen enkel in je privé gebruikt dan kom je in mijn persoonlijke situatie met de huidige Dieselprijs aan 50 euro per 2 maanden en dus ook geen echt argument tegen de hoge dieselprijs en hem niet opnemen in de index. Een hogere prijs waarvan de winsten niet alleen naar de olieraffinaderijen gaat maar waar ook heel wat taksen op geheffend worden doet mensen ook meer de overslag maken naar het openbaar vervoer wat dan weer goed is voor het milieu.
Mr Goessens, Ik ben het volledig met U eens. een 15-tal jaar geleden werkte ik in Borgerhout (ook een randgemeente van Antwerpen) en ik woonde toen in Hoboken (randgemeente Antwerpen). De afstand tussen mijn huis en mijn werkadres bedroeg gemiddeld 6 à 8 km. Ik werkte als bejaardenhelpster bij verschillende personen, dus niet elke dag dezelfde afstand / ook niet route. Met het openbaar vervoer was ik gemiddeld (inclusief de wandelingen naar de bus / tramhalte) 1,50 uur onderweg. Dus in totaal 3 / D R I E volle uur per dag. Ik heb bijgevolg nogal snel een kleine stadswagen gekocht en toen was ik nog SLECHTS max. 20 minuten onderweg 's morgens & 's avonds. Dat is dus 2 uur en 20 minuten minder dan met het openbaar vervoer. En is er ondertussen veel verbeterd ?? Bijlange niet. Hier en daar hebben ze een lijn doorgetrokken met een paar kilometer. En "that's ALL folks". Bovendien denk ik dat NIET de verhoging van de OLIEPRIJS per vat de grote boosdoener is. Maar wel de accijnzen en de B.T.W. die onze regering in zijn zakken steekt. Gelijk een bende schapen bleiren : we gaan de belastingen NIET verhogen. En ondertussen kloppen ze al het geld uit onze zakken op andere slinkse manieren. Maar dat heeft dan NIET BELASTINGVERHOGING !!
Het aller gemeenste aan de brandstoffen-belasting-aanslag is dat er op dit moment Diesels rondrijden met AdBlue technologie die niks uitstoten wat schadelijk is. Tegelijkertijd krijgt de luchtvaart subsidies en taksvrije kerosine wat een iets andere soort Diesel is. Maar de luchtvaart en scheepvaart vervuilen veel meer, zo verstoken ze rustig zware metalen in schepen om de rotzooi van de chemie kwijt te raken, vooral Rotterdam doet dit. En vliegtuigen strooien tonnen dioxines over ons uit tijdens ELKE vlucht. Dat zijn ze echte vervuilers die 50% van de totale olieconsumptie verbruiken. En net die bedrijven moeten groeien en heffen ze helemaal niks op! Deze regering pakt de bevolking en niemand anders. De echte vervuilers blijven ze af want die leven hun postjes op. Het is een schande hoe ze de boel belazeren en misbruiken voor eigen gewin.
Alvorens op de kap te zitten van de oliereuzen, bekijk eerst even wat de benzine en diesel effectief kost, kijk dan naar de accijnzen en btw die erop toegepast worden, en laat ons dan opnieuw praten. Accijnzen en btw vertegenwoordigen bijna de helft van de prijs die u en ik betalen aan de pomp..
Ik moet het toegeven, toen ik gratis met het openbaar vervoer (uitgezonderd NMBS) mocht rijden liet ik de wagen vaker aan de kant staan. Een vat olie koste onder Du Rupo 150 dollar, de prijs aan de pomp was 1.5 euro/l voor 95. Daarna is de prijs gezakt naar 40 dollar per vat en voor de eerste keer in mijn leven kon ik meer liters tanken dan euro's betalen. Dus de prijs zakte even onder de 1 euro/l. Maar daarna schoot de prijs, of liever de taksen, terug in de hoogte. Deze regering int miljarden extra aan taksen doordat olie historisch laag staat en nog is de put onmetelijk diep. Ik woon niet in een stad, dicht bij een steenweg wel met op 5 minuten een bushalte maar openbaar vervoer is gen optie. Met de wagen op en af 25 minuten, met de bus ben je minstens 2 uur tijd kwijt, deze keuze is snel gemaakt? Visie en ambitie hebben ze niet in België. Je moet ervoor zorgen dat voor mensen die in een stad wonen een auto overbodig word, dat zou al veel oplossen. Voorbeeld; Kessel-Lo, dicht bij de autosnelweg hebben ze veel nieuwbouw. Voornamelijk laagbouw met aan elk huis plaats voor 2 wagens, dit terwijl je zo dicht bij Leuven woont. Ik vind dit dom. Steden en de rand moeten verdicht worden, dus in de hoogte bouwen en zorgen voor openbaar vervoer, want dat is enkel rendabel als er veel mensen wonen. Wat nu gebeurt is dat ze tussen de steden als Leuven en Tienen alles volbouwen, maar op elke gewestweg en autosnelweg staat al file, dan is het gekkenwerk om daar blijven te bouwen en nog meer mensen in de file te sturen. Als je ambitie hebt en een dromer bent zou ik in de centrumsteden en randgemeenten een metronetwerk bouwen. Zoals Leuven, Mechelen en deze steden met elkaar en Brussel verbinden met een snelle lijn met enkele stops. Dan zouden mensen in Kessel-Lo snel de metro nemen naar station en daar naar de bestemming gaan met bus, metro of trein. De metro heeft bewezen veel mensen op korte tijd te kunnen verplaatsen, en deze kunnen zelfs automatisch rijden, dus 24/7 beschikbaar. Want het wegennetwerk, als de bussen en treinen zonder tijdens de spits bomvol. Mensen met de auto straffen is crimineel net omdat er geen alternatief is en men ook geen plannen heeft voor een alternatief. En de kleinere verdieners en alleenstaanden die geen nieuwe dure auto kunnen kopen pesten ze dan nog om hen niet meer toe te laten. De volgende stap zijn kleine en benzine en diesel wagens extra te belasten en elektrische voertuigen (die een gewone man niet kan betalen) te subsidiëren. We zien na 4 jaar tweedehandse Teslas staan, fiscaal voordeel is op, daar draait het om en daarvoor betalen we. Men zou beter dure luxewagens en SUV (totaal nutteloos en extra milieu belastend) extra belastingen en dan een voordeel geven aan kleine 1.0-1.4l wagens zodat deze zeer interessant worden, dat is al een stap vooruit voor het milieu. Of beloon mensen die lang met hun wagen rijden. Want om de 4-5 jaar een nieuwe auto lijkt me niet milieu vriendelijk. Straks komt er rekening rijden en de taksen op benzine zullen wel blijven, zo betaal je tweemaal. De tarieven in de proeven met rekening rijden zijn zodanig hoog dat iedereen meer moet betalen. Ik zou een 3000 km kunnen rijden voor hetzelfde bedrag als mijn jaarlijkse verkeersbelasting. Dat is echt niet veel... En dan het gesjoemel met de index. De huidige en vorige regeringen zijn crimineel, totaal wanbeleid maar niemand is verantwoordelijk. Misschien tijd voor gevangenisstraffen voor dat ander type criminelen.
dank u wel om de stem van de gewone man te laten horen!!
Geld, dat is waar het uiteindelijk om draait en dat moet steeds van de eindconsument komen. Nooit zal men aan het echte kapitaal komen,als Raoul Hedebouw aanmerkingen maakt in het parlement zitten onze ministers daar gewoon mee te lachen. Hoe vernederend is dat tegenover de gewone burgers? Toch zijn er nog veel mensen die het niet snappen hoe het plaatje in mekaar zit. Onlangs liet ik prijs maken voor zonnepanelen, graag wil ik ze in mijn tuin leggen omdat ik plaats genoeg heb en het de beste positie geeft. Maar wat is het probleem? ; Onze gemeente geeft geen toestemming voor een grondopstelling!!! In mijn geval betaal ik ook nog eens 1000€ prosumententarief per jaar en als straks de digitale meter er is kan hij niet meer terug draaien en ben je helemaal de pineut. En dan maar zeveren over milieu, groene stroom en een duurzaam beleid. Mensen die er willen in investeren worden langs alle kanten tegen gewerkt met als gevolg dat ik bij dit alles grote vragen stel en niet weet wat te doen. En de Groenen? ; Waar zitten die met hun grote mond? ; Hebben zij al over dit thema gedebatteerd? Neen alleen de automobilist wat pesten omdat zijn voertuig vervuilend is in plaats van de kern van de zaak aan te pakken zoals ik vorige week beschreven heb. Mensen die wekelijks lezen weten waarover ik het heb. Dat zouden de politiekers ook beter doen,maar ja,wie ben ik? Er zijn altijd oplossingen te vinden maar men moet ze durven nemen als overheid en zeker de burger niet tegenwerken die iets positiefs wil doen,nu belicht men steeds de negatieve kant en wil men zo het maximum aan geld uit de GEWONE BURGERS hun zakken.
De dure prijzen voor benzine en diesel worden ook (vooral diesel natuurlijk) verwerkt in de prijzen van de dag- dagelijkse producten die we nodig hebben. Zonder over enige luxe te spreken, is de prijs van de diesel ook bijgerekend om de verkoopprijs van alles wat wij elke dag gebruiken te bepalen. Gaande van onze dagelijkse witte of bruine boterham tot de goedkoopste tandpasta, afwasmiddel, shampoo en stukske zeep om ons te wassen. Dus zelfs als wij onze auto buiten beschouwing laten, dan NOG zijn wij weeral de dupe van onze prutsers in de regering. Eerstens is er het transport van de fabrikant naar het magazijn van de verkoper. Vervolgens het transport van het magazijn naar de winkel. De kostprijs wordt volledig doorgerekend aan de klant. OOK al de uren dat de vrachtwagens verliezen in de files, zijn voor ONZE REKENING. Je denkt toch niet dat een aandeelhouder of CEO van de Carrefour, Aldi, of Delhaize, een stukje van hun dividend laten vallen om al dit verlies af te trekken van de bruto winst ??? Ah nee, dan is er effectief minder winst, en hebben zij minder dividend. Dan KAN NIET / MAG NIET. Je mag NOOIT in de zakken van de rijken zitten graaien. De gewone werkman, de gepensioneerden, gehandicapten, enz.. die zijn dat al lang gewoon dat ze in onze zakken zitten, en wat kunnen we er NU nog aan doen ??? Staken is een vies woord geworden. En meestal zijn het ook kleine prikjes waar die CEO's en aandeelhouders NIET van wakker liggen. Hier en daar eens een dag. En dan stoppen ze ermee. We hebben samen met de vakbonden veel bereikt. VROEGER !! Nu hebben ze niet veel slagkracht meer. En dat ligt niet alleen aan de vakbonden, maar ook aan de arbeiders / bedienden. Vroeger hadden onze grootouders helemaal geen inkomen als ze staakten. Nu hebben ze een stakingsvergoeding, per dag. Maar spreek ze er eens over aan om 5, 6, 7 weken of langer te staken. Kunnen ze niet, want ze hebben bijna allemaal te veel "brol" gekocht op afbetaling. Maar ik ben aan het afwijken. Er moet dringend iets gaan veranderen aan het nog rijker maken van de RIJKEN, en al die cadeau's moeten verdeeld worden aan de zwaksten in onze gemeenschap. Kinderen zijn de toekomst van ieder land. We moeten in het onderwijs veel meer investeren met al dat geld dat ze uit onze zakken kloppen aan B.T.W. en accijnzen. En ik ben ervan overtuigd dat NIET één van de traditionele partijen, noch de NV-A dat ooit zullen kunnen / willen realiseren. Daarom goed dat PVDA / PTB hier eindelijk een lepel(tje) in de pap te brokken hebben.