Foto Solidair, han Soete

Deze regering is kwetsbaarder dan we denken: we hebben nu nood aan een grote sociale beweging

auteur:

Peter Mertens

De toespraak van PVDA-voorzitter Peter Mertens op 1 mei 2016 in Antwerpen.

Beste kameraden,

Precies tachtig jaar geleden werden in Antwerpen, op 22 mei 1936, twee vakbondsjongeren vermoord. Albert Pot en Theofiel Grijp, doodgeschoten in de Bordeauxstraat en aan de Opera, op de vooravond van de eerste zwarte zondag in Antwerpen. Op de dag van de uitvaart legden de Antwerpse dokwerkers het werk neer. In Antwerpen begon een van de grootste syndicale acties uit de geschiedenis van ons land. Uiteindelijk leggen een half miljoen mensen het werk neer.

Het resultaat van de staking:
1. De vakbonden werden eindelijk officieel erkend
2. Iedereen kreeg één week betaald verlof
3. De werkweek werd ingekort, van 48 uur naar 40 uur, met behoud van loon

Uit respect voor de 8-urendag en de hele sociale zekerheid, die werd afgedwongen door strijd

In de regering toen waren er geen voorstanders van een arbeidsduurvermindering, geen voorstanders van betaald verlof, en geen voorstanders van een ziekteverzekering. Toch werden ze afgedwongen, tachtig jaar geleden, door een algemene staking tegen de rechtse regering.

Als wij vandaag hier in ons land en in Antwerpen op 1 mei opnieuw op straat zijn, dan is dat om Pot en Grijp te eren, dan is dat uit respect voor onze geschiedenis, dan is dat uit respect voor de 8-urendag en de hele sociale zekerheid, die werd afgedwongen door strijd.

Dit is geen werkbaar werk, dit is geen vrijheid, dit is moderne flexislavernij

Vandaag staat dit opnieuw op de helling. Opnieuw door een rechtse regering. ‘Werkbaar werk’, zo noemen ze hun plannen. Wat is er werkbaar om tot 67 jaar te moeten werken voor steeds minder pensioen? Wat is er werkbaar aan om 45 uur per week te moeten werken? Wat is er werkbaar aan een systeem van 100 tot 360 overuren die je alleen, apart, moet gaan bespreken met je baas?  Wat is er werkbaar aan interimjobs voor het leven, aan nul-uren-contracten, of aan flexi-jobs waar je slechts 24 uren op voorhand het uurrooster van krijgt?

Beste kameraden, dat is geen werkbaar werk. Dat is geen vrijheid. Dat is flexislavernij. In Frankrijk zijn honderdduizenden jongeren en syndicalisten al meer dan een maand in actie tegen dit soort flexibiliteit. Wel, wij zeggen vandaag op 1 mei: als minister Peeters zijn wet niet intrekt, zal hij ook hier een Franse colère over zich heen krijgen. Weg met de wet-Peeters. Wij zijn meer waard.

Het gaat ons niet om hun pensioen, het gaat ons om ons pensioen: verlaag de pensioenleeftijd

“De terugkeer van het pure populisme.” Dat zei Patrick Dewael donderdag over onze onthullingen over de pensioenregeling van parlementairen. Onvoorstelbaar. De populisten, die zitten in deze regering. Ze hebben de mond vol over pensioenhervormingen, en ze vinden dat we allemaal boven onze stand leven. Maar zelf verdienen ze meer dan 10.000 euro netto per maand. Zelf kunnen ze met pensioen op hun 55 jaar, en dat voor 4.150 euro per maand netto.

Wij willen een leefbare loopbaan, op maat van de mensen. Dat is werkbaar werk

Diezelfde donderdag stemde de meerderheid tegen het voorstel om de pensioenleeftijd van de parlementsleden te verhogen. Maar wat donderdag nog onmogelijk was, kon vrijdag plots wel. De druk van onderuit werd onhoudbaar, en Siegfried Bracke diende zélf een voorstel in om de pensioenleeftijd voor politici te verhogen.

Siegfried Bracke beseft nog niet dat het ons niet te doen is om hun pensioen, maar om ons pensioen! Wij willen dat mensen die heel hun leven hard gewerkt hebben, kunnen rusten, en hun job kunnen doorgeven aan jongeren. Wij willen dat de pensioenleeftijd niet verhoogd, maar verlaagd wordt.

Wij willen een leefbare loopbaan, op maat van de mensen. Dat is werkbaar werk.

Maak de fiscale oplichting illegaal. En voer een Fortune-On-Web in

Beste kameraden. Vorig jaar hebben wij hier op 1 mei het voorstel van de 30-urenweek gelanceerd. Een voorstel om de arbeid te herverdelen, zonder loonverlies. Een voorstel om betaalde arbeid te kunnen combineren met gezin en met ontspanning. Een voorstel dat een toekomst biedt aan jongeren. Het voorstel was nauwelijks een paar uren jong, en het werd al genadeloos neergesabeld door rechts. “Te gek voor woorden”, zei Karel Van Eetvelt toen. “Van een andere planeet”, zei de N-VA toen. “Onbetaalbaar”, zo klonk het bij het VBO.

Miljardenontwijking is een toxische daad, en wij vechten ervoor om het illegaal te maken

Waarom, beste kameraden, horen wij dat soort taal nooit als het gaat om fiscale delinquentie? OffshoreLeaks in 2013, LuxLeaks in 2014, SwissLeaks in 2015, en nu Panama Papers in 2016. En elke keer verschijnen de namen van grote Belgische miljardairs en diamantairs. En elke keer verschijnen de namen van grote banken zoals BNP Paribas Fortis en KBC. En elke keer gebeurt er gewoon niets.

Wat doet de regering wel: 100 extra inspecteurs aanwerven om ‘sociale fraude’ te bestrijden bij werklozen en langdurig zieken. Maar er zijn nauwelijks extra inspecteurs voor de miljardenzwendel die nu al jaren doorgaat.

De maat is vol. Dit is oplichting op grote schaal. En dat het legale oplichting is, maakt het alleen nog maar erger. Asbest is een toxisch product en er is jarenlang gevochten om het te laten verbieden. Wel, miljardenontwijking is ook een toxische daad, en wij vechten ervoor om het illegaal te maken.

Een vermogenskadaster, zodat we de grote fiscale fraude kunnen aanpakken en een echte miljonairstaks kunnen invoeren

Wij lanceren vandaag, op 1 mei, een nieuw voorstel. Jullie kennen Tax-On-Web? Dat is de website waarop wij allemaal onze belastingaangifte moeten invullen. Daar is niets geheim aan. Ons inkomen staat er op ingevuld, tot op de komma. Wat is daar niet op ingevuld? Het geld dat de Panama-profiteurs parkeren in belastingparadijzen. Het kapitaal van de Antwerpse diamantairs. De vermogens van de allerrijkste families in dit land, die aan de politieke touwtjes trekken.

En dus stellen wij voor: voer Fortune-On-Web in. Een vermogenskadaster waarop alle fortuinen van dit land, alle aandelen, alle bankrekeningen, alle immobiliën zwart op wit genoteerd staan. Zodat we de grote fiscale fraude kunnen aanpakken en eindelijk een echte miljonairstaks kunnen invoeren. Jawel, een miljonairstaks die de twee procent rijksten treft, en geen symbolische vermogenswinstbelasting die ook de middenklasse treft.

Bart Tommelein heeft nog welgeteld tien dagen om de Turteltaks in te trekken

Kameraden, vrijdag is minister Turtelboom opgeofferd door haar eigen partijvoorzitster, Gwendolyn Rutten. Er is teveel “op de man gespeeld” in het Turteltaksdossier, zei Turtelboom op de persconferentie. Ja, dat klopt, er is op de man gespeeld: op de kleine man. Op de gezinnen en de alleenstaanden, die 100 euro Turteltaks moeten betalen. Op de mensen met elektrische verwarming, die 770 euro moeten betalen. Op de kleine zelfstandigen, die net als wij opdraaien voor de woekersubsidies aan grootschalige zonnepanelenparken van multinationals en multimiljonairs. Wij zullen nooit aanvaarden dat de zwakste schouders de zwaarste lasten dragen.

Onze kracht komt van onderuit

In het VRT-journaal vrijdag zei de journalist: “Het is de PVDA, die zelf niet in het Vlaams Parlement zit, die de term Turteltaks lanceerde, die term is aan Turtelboom blijven plakken en werd haar fataal.” Kameraden, wat bewijst dat? Dat bewijst dat wij zelfs niet in het Vlaams parlement moeten zitten om onze slag thuis te halen. Dat bewijst dat het de moeite loont om op straat te komen en actie te voeren. Dat bewijst dat onze kracht van onderuit komt.

Dat is de essentie van ons werk, vrienden. Het is vandaag 1 mei, een dag van strijd. Het is niet in het parlement dat we de Turteltaks gaan tegenhouden, maar op straat. Door te mobiliseren, te organiseren, te sensibiliseren, en vol te houden tot de overwinning. Het ontslag van Turtelboom is een eerste stap, kameraden, maar het is niet genoeg. Of het nu Turtelboom is of Tommelein die ons 100 euro doet betalen. Of we die taks nu Turteltaks of Tommeltaks noemen: het is en blijft een onrechtvaardige en ongrondwettelijke belasting.

Denk maar niet dat wij met een troostprijs naar huis gaan

Wij hebben vandaag een duidelijke boodschap voor de Vlaamse regering. Denk maar niet dat wij genoegen nemen met het ontslag van Turtelboom. Denk maar niet dat wij met een troostprijs naar huis gaan. Wij gaan voor de hoofdprijs, en dat is het intrekken van de Turteltaks. Bart Tommelein heeft nog welgeteld tien dagen de tijd. Als de Turteltaks dan niet integraal is afgeschaft – niet een beetje, niet voor de helft, maar helemaal  – dan schakelen wij een versnelling hoger en trekken wij op 11 mei naar het Grondwettelijk Hof om deze onrechtvaardige Turteltaks definitief te vernietigen.

Wij zullen de oproep om tot een algemene staking te komen volop ondersteunen

Beste kameraden, deze regering is kwetsbaarder dan wij denken. Niet alleen rond de privileges van de ministers. Niet alleen rond de Turteltaks. Maar ook rond de politiek die zij voert. Dat is de politiek van het verleden. Dat is de politiek van de kloof tussen rijk en arm. Dat is de politiek die in scherven uiteen is gevallen tijdens de bankencrisis van 2008.

Wij kunnen deze regering doen buigen. Wij hebben nu nood aan een grote sociale beweging. Makkelijk is dat niet, maar zij zijn kwetsbaar. Net zoals de generatie die de 8-urendag heeft afgedwongen. Net zoals onze broerders en zusters vandaag in Frankrijk de regering onder druk zetten. Wij zullen de oproep tot een grote betoging einde mei volop ondersteunen. En wij zullen ook de oproep om tot een algemene staking te komen volop ondersteunen. Deze eerste mei, beste kameraden, is een strijddag. Het is het begin van een nieuwe sociale lente.

Indrukwekkende toespraak,Peter ! Proficiat! RESPECT!
Dank je wel Peter, strijdvaardig en recht to the point. Indeed RESPECT!
Ik lees hem nu pas en vind de toespraak helder, bondig, een oproep om te strijden voor een rechtvaardige wereld. Dank u wel Peter!