De werknemers van de Franse spoorwegmaatschappij vechten tegen de privatisering en liberalisering van de SNCF. (Foto FO)

De NMBS privatiseren? Liever democratiseren

Vice-eersteminister Alexander De Croo (Open Vld) herlanceert het debat over de privatisering van de openbare bedrijven, vooral de NMBS. "Terwijl de uitdagingen op vlak van mobiliteit en klimaat groter dan ooit zijn, kiest minister De Croo voor een compleet fout antwoord daarop", reageert Michael Verbauwhede, spoorwegspecialist van de PVDA.

"De NMBS moderniseren? Graag! In plaats van de beheerraad van de NMBS open te stellen voor privémanagers, zoals De Croo vraagt, wil de PVDA die openstellen voor vertegenwoordigers van de reizigers en de werknemers. Die kennen de Belgische spoorwegen veel beter dan De Croo. Wij willen de NMBS niet privatiseren, maar democratiseren."

Privatiseren om de dienstverlening te verbeteren, dat is het argument waarmee de liberalen de privatisering van het spoor overal in Europa proberen te rechtvaardigen, eerst in Groot-Brittannië. "Maar de feiten hebben dat argument volledig weerlegd", reageert de PVDA. " De Croo heeft zijn timing slecht gekozen: gisteren nog bracht een Britse peiling (https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/rail-chaos-denationalisation-chris-grayling-labour-two-thirds-bmg-research-a8392171.html) aan het licht dat een verpletterende meerderheid van de Britten (tweederde) de hernationalisering van het Britse spoor vraagt, omdat de privatisering op een complete mislukking is uitgedraaid."

Overal in Europa willen de regeringen tegemoetkomen aan de multinationals en daarom de openbare diensten, zoals de spoorwegen, privatiseren. De PVDA steunt al wie zich daartegen, zoals de vakbonden in België of de werknemers van de Franse spoorwegmaatschappij, die met de steun van een groot deel van de bevolking, vandaag vechten tegen de privatisering en liberalisering van de SNCF.

Op instructie van de Europese Unie heeft België het goederentransport per spoor al geprivatiseerd. En dat is een catastrofe geworden voor de sector: tal van goederentreinen zijn vervangen door vrachtwagens en vliegtuigen, die veel meer vervuilen dan treinen.

De regering zou zich beter afvragen waarom de gebruikers ontevreden zijn: "De regering volgt een gekende strategie: de openbare diensten onderfinancieren om de dienstverlening te ondergraven, zodat de reizigers malcontent worden en de openbare opinie voorbereid op een privatisering. Na jaren van besparingen laat de staat van het Belgische spoor te wensen over. Tientallen stations en loketten zijn gesloten. De stiptheid van de treinen daalde zelfs nog in 2017, terwijl de tarieven maar blijven stijgen. En dan zwijgen we nog over de treinongevallen. De reizigers hebben er genoeg van en ze hebben gelijk. De PVDA pleit voor een herinvestering in het spoorvervoer en dat is het laatste dat je van een privatisering mag verwachten: een privéspoorwegbedrijf wil alleen maar winst maken. Winst op de rug van de reizigers, winst op de rug van de werknemers, winst op de rug van het milieu", hekelt Michael Verbauwhede die politiek.

In die context heeft de Belgische regering de NMBS ook opgelegd om haar productiviteit met 4 procent per jaar op te drijven. En dus legt de NMBS op haar beurt concrete maatregelen daarvoor op: minder rustpauzes voor de spoormannen en -vrouwen, werknemers die met pensioen vertrekken worden niet meer vervangen, verlenging van de arbeidsduur, enzovoorts. De veiligheid en de dienstverlening zijn daarvan al het slachtoffer. En het is niet gedaan: Sophie Dutordoir, sinds een jaar de big boss van de NMBS, wil de productiviteit zelfs tot 2022 met 4 procent per jaar opdrijven. Onder andere door de treinbegeleiders hun rustdagen af te nemen. Natuurlijk zijn die daar bijzonder kwaad over.

"Wij hebben een NMBS van de 21ste eeuw nodig. In plaats van te besparen op de NMBS, moeten we investeren om het aanbod uit te breiden en de kwaliteit en de veiligheid te verhogen. De uitbouw van een performant openbaar vervoer, dat de reizigers echt respecteert en tevreden wil stellen, is essentiëel in de strijd tegen de opwarming van de aarde", besluit Michael Verbauwhede.

 

Commentaar toevoegen

You must have Javascript enabled to use this form.

Reacties

Ik kan Michaël volmondig bij treden! Nog een hekel punt: waarom moet de spoorweg (voor mij is dit nog één geheel) externe consultants aanwerven terwijl de kunde in het bedrijf is? Die kerels gaan medewerkers die 20, 30 jaar in de praktijk staan de les spellen. Op PC en op papier is natuurlijk alles mogelijk, als je met de twee voetjes 'in de modder' staat, ja dat is andere koek hé. Die consultants komen de zaak verzieken en als het begint te ruiken dan verlaten ze de spoorweg en beginnen ze elders met hetzelfde verhaal. Nog iets, maak van de spoorweg één bedrijf, het spaart een hele hoop aan overbodige bazen. Met de vrijgekomen middelen kan je de medewerkers belonen wat de motivatie tengoede zal komen want het zijn juiste deze mensen die de spoorweg nog rechthouden!