(Foto Solidair, Sophie Lerouge)

Caterpillar: “We aanvaarden niet dat deze fabriek gesloten wordt”

auteur:

Axel Bernard

Vrijdagmorgen kwamen 10.000 mensen op straat in Charleroi. Afkomstig uit alle hoeken van het land (en zelfs daarbuiten) kwamen ze hun steun betuigen aan de werknemers van Caterpillar en onderaannemingen. De betogers zijn woedend op de multinationals die mensen op straat zetten terwijl hun aandeelhouders miljoenen aan dividenden blijven opstrijken.

Op 2 september riep de directie van Caterpillar Gosselies de werknemers bijeen en kondigde aan dat de fabriek zou sluiten. Twee weken later tonen de werknemers – en vele duizenden anderen met hen – echter dat ze zich daar niet zomaar bij neerleggen.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront riep op tot een betoging en vandaag stapten ze door Charleroi om hun woede te uiten over de aandeelhouders die zichzelf belonen met dividenden, maar ook over de politici die die multinationals cadeaus blijven toestoppen. “Sluiting, neen. Jobs, ja”, was de oproep van de betoging die verliep in een sfeer van waardigheid en solidariteit. Overal waar de mars passeerde, kregen de manifestanten een warm applaus: van schoolkinderen, van buurtbewoners die uit hun raam hingen …

Ook de PVDA stapte mee. Voorzitter Peter Mertens stapte op tussen tientallen leden en militanten van zijn linkse partij. “Wat ik vandaag vooral onthoud, zijn de warmte van de solidariteit en de boosheid om de arrogantie van de multinationals en het beleid van de regering”, sprak PVDA-ondervoorzitter David Pestieau.

In naam van het gemeenschappelijk vakbondsfront nam Antonio Cocciolo (voorzitter van de metaalvakbond van het ABVV in Henegouwen/Namen) het woord: “Wij hebben ons niet bij de zaken neergelegd. Wij gaan blijven strijden, want we aanvaarden de beslissing om deze fabriek te sluiten niet. We moeten er alles aan doen om deze multinationals in het nauw te drijven. Als we ons niet verzetten, maken ze van ons land een sociale woestijn. We hopen dat de grote verklaringen vanuit de politiek de jongste dagen meer waren dan enkel woorden en omgezet worden in daden. De werknemers zullen niet aanvaarden dat ze nog eens verraden worden.”

Ook Marie-Hélène Ska (algemeen secretaris van het ACV) beklemtoonde dat de mars in Charleroi een signaal was dat de werknemers niet opgeven. Net als haar ABVV-collega riep ze op om op 29 september massaal deel te nemen aan de grote betoging in Brussel tegen het regeringsbeleid.

Tegen sluiting, tegen jobverlies

Uit alle hoeken van het land waren solidariteitsdelegaties afgezakt: van Audi, Techspace Aero, Aperam, Delhaize, Sodexo, NMBS, Belfius, Euroclear … Onder hen een pak uit Vlaanderen: Evonik, BASF, Monsanto, Van Hool, VRT … Pieter Holsters van ACV Antwerpen: “Walen, Vlamingen, Brusselaars, we moeten samen strijden tegen sluitingen en jobverlies. Denk ook maar aan wat de jongste dagen gebeurd is bij AXA, Douwe Egberts, P&V … Daarom zijn wij hier om onze solidariteit te tonen. We moeten samen blok vormen tegen multinationals die steeds meer macht verwerven. Meer zelfs dan onze overheden en onze regeringen.”

Opgemerkte gasten waren de werknemers van Caterpillar in het Franse Grenoble. Zij hadden er een rit van meer dan 800 kilometer opzitten. Marco van vakbond CGT bij Caterpillar Grenoble: “Ze zeggen ons dat de sluiting van de Caterpillarfabriek in Gosselies een goeie zaak is voor ons. Dat klopt niet. We beseffen maar al te goed dat het op een dag ook aan ons is. Gisteren hebben we gestaakt, uit solidariteit met onze Belgische collega’s. En net als jullie hier, strijden wij in Frankrijk tegen een nieuwe arbeidswet die werkonzekerheid creëert voor de werkende bevolking. We zitten gewoon allemaal in hetzelfde schuitje. We kunnen dan ook beter samen in dezelfde richting roeien.”

Betogers aan het woord

Alain, GSK
Wij werken ook voor een multinational. Dit kan ook ons overkomen. We zijn hier uit solidariteit, maar ook om te tonen dat we woedend zijn dat multinationals winst maken, maar toch duizenden mensen op straat zetten.

Olivier, Delhaize
Wij hebben zelf ook al te maken gehad met herstructureringen. Deze strijd gaat natuurlijk nog veel verder, maar ik weet hoe de getroffen werknemers en hun gezinnen zich nu voelen.

Alli, Aperam
Als je aan Caterpillar raakt, raak je aan de hele werkende bevolking in België. Dit is dramatisch, maar we weten hoe het komt. De werknemers geven alles wat ze in zich hebben, maar zij worden ontslagen, opdat de aandeelhouders nog meer dividenden zouden krijgen. Vandaag is het Caterpillar, wat is het morgen?

Sandra, Audi Brussel
Toen er bij ons – toen nog Volkswagen – een herstructurering was, kwamen de werknemers van Caterpillar ons ook steunen. Het wordt tijd dat het beleid verandert. Cadeaus blijven geven aan multinationals, dat kan niet. Er werd altijd gezegd dat die cadeaus jobs zouden opleveren, maar opnieuw is hier het bewijs dat dat niet klopt.

Sabine, Sodexo
Wij werken in onderaanneming voor Caterpillar en zijn dus ook ons werk kwijt. Maar we laten ons niet afslachten. De enige optie is strijden voor onze jobs. En betogen, ja, dat ook. Op 29 september in Brussel.

Tony Trimbourg (ABVV Metaal Caterpillar Grimbergen)
Wij komen onze collega’s van Gosselies steunen. Wij van Caterpillar Grimbergen maken ons ook zorgen. Wij weten niet of er bij ons jobs zullen sneuvelen. We moeten nog meer opkomen tegen dit soort sluitingen. Na de sluitingen van Renault, Ford … heeft de regering niks geleerd. Er is niks veranderd. Laat die multinationals ook eindelijk eens meer belasting betalen op hun winsten. Nu betalen ze haast niks en ze trekken toch weg.