Foto Tali C, Flickr

Airbnb biedt geen verblijf meer aan in bezet Palestijns gebied

Het besluit van Airbnb om geen eigendommen meer aan te bieden in de illegale Israëlische nederzettingen in de bezette Westelijke Jordaanoever, is een grote overwinning voor de BDS-beweging. Het resultaat van een jarenlange campagne, waarbij meer dan 150.000 mensen zich aansloten.

De campagne #stolenhomes vroeg Airbnb om niet langer vakantiewoningen aan te bieden in Israëlische nederzettingen, omdat die gebouwd zijn op gestolen Palestijns land en volgens het internationaal recht als illegaal worden beschouwd.

Airbnb's eigen antidiscriminatiebeleid stelt dat het bedrijf het opnemen van woningen verbiedt wanneer er sprake is van racisme, discriminatie of schade aan individuen of groepen.  Het opnemen van vakantiewoningen in illegale nederzettingen bevordert structurele discriminatie, diefstal van Palestijns land en directe schendingen van het internationaal recht. Bovendien profiteert Airbnb financieel van de voortdurende bezetting en de onteigening van Palestijnse gronden en woningen.

Helemaal hallucinant wordt het als blijkt dat Israëliërs en buitenlanders accommodaties in de nederzettingen mogen huren, maar de Palestijnen niet. Dit is het enige geval in de wereld waar Airbnb-hosts gasten moeten discrimineren op basis van hun nationaliteit of etnische afkomst.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken besteedt veel middelen aan wat het "Brand Israël"-campagnes noemt, opgezet om het imago van Israël in het buitenland te verbeteren en de wereldwijde verontwaardiging over oorlogsmisdaden tegen te gaan.

Een deel van deze campagnes is bedoeld om het toerisme te bevorderen, om het land te promoten en mensen uit te nodigen het land te bezoeken. Deze reizen zijn bedoeld om Israëls voortdurende schendingen van Palestijnse rechten, zoals de militaire bezetting, expliciet te verbergen. Toeristen worden bijvoorbeeld uitgenodigd om het oude stadsgedeelte van Jeruzalem te bewonderen, zonder dat ze te horen krijgen dat het deel uitmaakt van het bezette Palestijnse Oost-Jeruzalem. Airbnb deed mee aan deze branding.

Dat Airbnb daar nu onder hevige druk vanaf ziet, is een positieve stap die door andere internationale toeristische platforms - zoals Booking.com – gevolgd zou moeten worden.

Commentaar toevoegen

You must have Javascript enabled to use this form.