Afspraak op ManiFiesta, waar we bouwen aan de wereld van morgen

Op 8 en 9 september vindt in Bredene de negende editie van het solidairste feest van het land plaats. Op het programma: concerten, debatten, een kinderdorp, film, theater, boekenbeurs ... en vooral: genoeg energie om de wereld te veranderen.

ManiFiesta is een organisatie van Geneeskunde voor het Volk en Solidair. Het is elk jaar weer dé plaats waar iedereen die strijdt voor een betere wereld samenkomt om de batterijen op te laden.

ManiFiesta is de plaats waar je beseft dat je niet alleen staat met je verontwaardiging over de gang van zaken in de wereld, waar je beseft dat nog vele anderen dezelfde strijd voeren. De plaats ook waar mensen die een andere weg zoeken dan die van het kapitalisme, het neoliberalisme en het nationalisme, alternatieven vinden.

Een plaats waar een progressieve, solidaire en diverse cultuur ademt en bruist.

En dat alles op een steenworp van de duinen en het strand.

Volg ManiFiesta op Facebook om werkelijk niks te missen.

Koop nu je ticket.

Over ManiFiesta

Bekijk hier de foto’s van vorig jaar

“ManiFiesta geeft je energie om er weer tegenaan te gaan”

ManiFiesta is ook een duidelijk politiek statement. Al sinds de eerste editie in 2010. En het feest van de solidariteit heeft nog niks aan belang en kracht ingeboet. Er is nog heel veel potentieel, zegt directeur Mario Franssen.

De mobiliserende kracht van cultuur

Een gesprek met Mario Franssen en rapper Code Rouge over de rol van cultuur in onze maatschappij en in de sociale beweging.

“Meneer de eerste minister, uw besparingsdoctrine is niet meer van deze tijd”

Vorig jaar voerde PVDA-voorzitter Peter Mertens de druk op de pensioenplannen van de regering op. “Versterk de nieuwe sociale golf, join the wave!“, sprak hij tijdens zijn toespraak tot de meer dan 12.000 aanwezigen.

Ontdek het volledige programma op www.manifiesta.be

Concerten

Ontdek de muziek van ManiFiesta via de officiële Spotify-playlist!

Seun Kuti: “Klassenstrijd is de belangrijkste strijd”

De Nigeriaanse Seun Kuti & Egypt 80 brengen afrobeat met een onmiskenbaar politieke boodschap naar ManiFiesta.

Raymond van het Groenewoud

Op zaterdagavond worden in Bredene 45 jaar op de planken, 30 albums, en tientallen hits in één concert samengebald. En dat allemaal uit “Liefde voor muziek”.

Asian Dub Foundation: explosief en opwindend

Asian Dub Foundation strijdt al jaren tegen onrechtvaardigheid en onderdrukking, maar is daarnaast ook gewoon een steengoede band. We spraken met frontman Steve Chandra Savale over muziek … en politiek natuurlijk!

Chilla: rappen als verzet tegen de haat

Ze is niet meer weg te denken uit de Franstalige rapscene. Haar intelligente en enthousiaste en feministische rap blaast een frisse wind over de Belgische en Franse podia. Zelfs verkiest ze de term humanist boven feminist.

Stand up to racism: een cultuur die partij kiest voor een totaal andere maatschappij

Comac, de studentenbeweging van de PVDA, en ManiFiesta, het Feest van de Solidariteit, lanceerden aan de VUB in Brussel het festival “Stand Up To Racism”. Een dag vol slam poetry, hiphop, concerten, stands van verenigingen ... tegen angst en haat.

Debatten

Aleida Guevara

Voor de derde keer verwelkomen we Aleida Guevara. Ze is de oudste dochter van revolutionair Che Guevara. Ze is net als haar vader ook arts met heel wat buitenlandse missies op haar palmares.

Gaan we steeds langer moeten werken voor minder pensioen? Het grote pensioendebat met Kim De Witte, Frank Vandenbroucke en Dave Sinardet.

Omar Barghouti: “Er is geen rechtvaardigheid voor Palestijnse gevangenen”

Barghouti is een Palestijnse mensenrechtenactivist en medeoprichter van de internationale BDS-beweging (Boycot, Divestment, Sanctions). In 2017 won hij de Ghandi Peace Award.

In heel Europa nemen vakbonden het op tegen gulzige bedrijven en neoliberale regeringen. Ze voeren actie tegen sociale afbraak en vóór sociale vooruitgang. Drie sprekers uit onze buurlanden komen (Duitsland, Frankrijk en Nederland) vertellen hoe zij de strijd aangingen en wat dat allemaal teweeg bracht.
Lees ook:
- Slaat de sociale koorts in Duitsland naar hier over?
- “Het isolement doorbreken, steunen op overwinningen en doorgaan tot het eind”

Pablo Sepulveda Allende

Net als zijn grootvader Salvador Allende is Pablo Sepulveda Allende actief in de internationale solidariteit. Hij besliste om als arts bij te dragen aan de Bolivariaanse revolutie in Venezuela.
Lees ook: Pablo Sepulveda Allende, dokter ten dienste van de gemeenschap

Jean-Pascal van Ypersele

Jean-Pascal van Ypersele is hoogleraar klimatologie en milieuwetenschappen aan de Université catholique de Louvain. Van 2008 tot 2015 was hij vicevoorzitter van het IPCC.
Lees ook: Jean-Pascal van Ypersele, in het oog van de klimaatstorm

Jeanne Devos

Jeanne Devos (1935) zet zich sinds jaar en dag in voor de armen in de sloppenwijken van Bombay, India. In 2005 werd ze hiervoor genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. Dit jaar komt ze over haar jarenlange engagement spreken op ManiFiesta.

Cultuur

Ico Maly: “Trump en De Wever delen dezelfde visie”

Donald Trump, Alt-Right, Alternative für Deutschland, Front National, N-VA … Ico Maly brengt ze allemaal onder bij “Nieuw Rechts”. Volgens hem delen ze de strijd tegen gelijkheid, vrijheid en universele mensenrechten. Met zijn boek Nieuw Rechts schreef Maly een standaardwerk om inzicht te krijgen in het fenomeen en de digitale netwerkstructuur waarop het steunt.

Monika Triest: Wat zoudt gij zonder ’t vrouwvolk zijn?

Voor haar boek Wat zoudt gij zonder ’t vrouwvolk zijn? putte Monika Triest uit haar jarenlange ervaring als schrijfster, onderzoekster en activiste. Het resultaat werd dit overzicht van een aantal kernfiguren en belangrijke kantelmomenten in de bewogen geschiedenis van het Belgische feminisme.
Lees ook: “Feminisme ís sociale strijd”

Het verkiezingsprogramma van de PVDA op ManiFiesta

Wooncrisis: burgers vs projectontwikkelaars, met Tom De Meester (Gent), Sofie Merckx (Charleroi), Mathilde El Bakri (Brussel) en Line De Witte (Leuven) – PVDA Beach, zaterdag 15.00 - 16.00 u.

Lessen uit de Wetstraat, met Raoul Hedebouw en Marco Van Hees – Debattent A, zaterdag 17.00 - 19.00 u.

Borgerhout, Asterix aan de Schelde, met Jos D'Haese en Thomas Blommaert – PVDA Beach, zondag 11.00 - 12.00 u.

De PVDA in de gemeenteraad, met Mie Branders, Geert Asman, Nadia Moscufo en Dirk De Block, gastheer Raoul Hedebouw – PVDA Beach, zondag 13.30 - 14.30 u.

• En er zijn natuurlijk ook nog:

• de vele ontmoetingen met kandidaten in alle provinciale tenten
  • de andere debatten en conferenties die over belangrijke thema's uit onze kiescampagne gaan (gezondheid, luchtvervuiling, recht op de stad ...)
  • de speech van Peter Mertens op het Centraal Moment