Koen Dereymaeker

 
 

Tijdens zijn opleiding tot huisarts werkte Egmont Ruelens undercover als buschauffeur bij De Lijn in Antwerpen. Zijn ervaringen schreef hij neer in het pas verschenen boek “Dokter aan het stuur”.

N-VA-voorzitter Bart De Wever haalt zwaar uit naar de vakbonden die in actie willen komen tegen de zoveelste besparingsgolf van de federale regering: "Ik kan die mensen niet… (geëmotioneerd) ik moet stoppen. Ik word er echt ongemakkelijk van als ik die mensen bezig hoor." Hij had het net zo goed kunnen hebben over milieuactivisten die onveilige kerncentrales dicht willen (N-VA wil ze net langer open houden), over Hart boven Hard, over mantelzorgers die protesteren tegen krappe budgetten en lange wachtlijsten. De strategie waar De Wever hier bewust voor kiest is duidelijk: met een schot voor de boeg van de vakbonden het hele verzet tegen de hervormingen breken.

Bij Swissport Belgium hebben de werknemers vandaag spontaan het werk neergelegd. Voor de passagiers bekent dat grote ellende: vertragingen, vluchten die wegvallen en bagage die achterblijft. De te hoge werkdruk, onveilig werkmateriaal, te grote flexibiliteit en niet nagekomen engagementen van de directie waren de aanleiding. De eisen klinken bekend in de oren, ook bij concurrent Aviapartner staakten de werknemers in 2016. Ze hadden niet toevallig dezelfde klachten.

Kris Peeters kondigt trots aan dat hij gaat voor volledige tewerkstelling tegen 2025, in navolging van Duitse bondskanselier Angela Merkel. Terwijl de minister glimlachend in het rond keek om het applaus in ontvangst te nemen, komt een studie van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) roet in het eten gooien. Onderzoeker Ides Nicaise: “het recente arbeidsmarktbeleid is de strijd tegen de armoede niet ten goede gekomen. Het is op sommige punten zelfs een strijd tégen de armen geworden”.

Kris Peeters kondigt trots aan dat hij gaat voor volledige tewerkstelling tegen 2025, in navolging van Duitse bondskanselier Angela Merkel. Terwijl de minister glimlachend in het rond keek om het applaus in ontvangst te nemen, komt een studie van het Leuvense Hoger Instituut voor de Arbeid (HIVA) roet in het eten gooien. 

Het gaat niet goed met de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Sinds 2010 wordt fors bespaard. Met als gevolg: overvolle bussen en trams, verminderde weekend- en avondbediening, afgeschafte belbussen, meer vertragingen en prijsstijgingen. Het personeel heeft sinds 2011 geen echte loonsverhogingen meer gehad, in tegenstelling tot de raad van bestuur, die vorig jaar ruim 100.000 euro aan bestuursvergoedingen kreeg. De voorzitter van de raad van bestuur, Marc Descheemaecker (N-VA), graaide daarvan het meeste mee.

Een studie van de PVDA toont aan dat in heel wat bedrijven interimarbeid eerder regel dan uitzondering geworden is. In tien bedrijven wordt meer dan de helft van de uren gepresteerd door uitzendkrachten. De PVDA heeft een plan om dat massaal misbruik van uitzendarbeid aan te pakken.

Interimarbeid is in principe bedoeld om tijdelijke en onvoorziene situaties in een bedrijf op te vangen. In sommige grote bedrijven is het echter de regel geworden. De PVDA bekeek hoeveel interimkrachten er aan de slag zijn in bedrijven met meer dan 250 voltijdse equivalenten. Resultaat: in tien daarvan werd meer dan de helft van de uren gepresteerd door uitzendkrachten. 

“Wat hier getoond wordt, is schokkend”, zei minister van Werk Kris Peeters na het zien van de Pano-reportage van 10 mei over interimwerk bij DHL Aviation.  De verontwaardiging van de minister is behoorlijk misplaatst. Hij en zijn collega’s weten maar al te goed hoe op de arbeidsmarkt met interims wordt omgegaan.

Hoera! De fameuze “loonhandicap” is weggewerkt. Na jaren van inleveren, blijkt dat we eindelijk even veel – of even weinig – verdienen als onze collega’s in de buurlanden. Feestje? En eindelijk nog eens opslag nu? Neen, de regering vindt dat nog onvoldoende en verandert de spelregels om de lonen te blijven drukken. 

Pagina's