30-urenweek

Is de zesurendag van Svartedalen een flop of niet? Onbetaalbaar en onrealistisch of een streefdoel voor een betere maatschappij? Het kostenplaatje lijkt hoog, het batenplaatje ook. Dus de ultieme vraag is, waar willen wij als samenleving in investeren?

De linkse partij PVDA vindt dat de discussie moet opgestart worden rond de herverdeling van de arbeid als antwoord op de digitalisering. “De invoering van een 30-urenweek kan al onmiddellijk 1.000 arbeidsplaatsen redden bij ING”, zegt voorzitter Peter Mertens. Die schrijft momenteel aan een nieuw boek over de digitalisering van de economie en de herverdeling van de arbeid.

In het Zweedse rust- en verzorgingstehuis Svartedalen startte zes maanden geleden een proefproject met de 30-urenweek. Ondertussen is een eerste evaluatierapport uit. De gevolgen zijn bijna over de hele lijn positief, zo blijkt. Meer regelmaat in het werk, minder overuren, een stabieler personeelsbestand, meer motivatie, meer ontspannen zorgkundigen, en ook veel betere zorg. Dat schrijft PVDA-voorzitter Peter Mertens in een opiniestuk op knack.be.

Biedt een stevige arbeidsduurvermindering nu wel of geen uitweg uit de dagelijkse ratrace? Een artikel van maandag in De Morgen stelt heel wat vragen bij de economische haalbaarheid. Zou een 30-urenweek kunnen bijdragen tot het weer in balans brengen van werk en vrije tijd?

'Dikwijls is het een veldslag om betaald werk en gezin te kunnen combineren', schrijft Peter Mertens in deze bijdrage voor het Schaduwparlement. Hij pleit voor een werkweek van 30 uur 'omdat de huidige verdeling van betaald werk vol discriminaties zit'.

'De combinatie van werk en gezin is dringend aan een nieuw inspirerend verhaal toe', betogen Maartje De Vries en Benjamin Pestieau. Zij zien een kortere werkweek net als een voorbeeld van slim ondernemerschap. Het stuk hieronder is een voorpublicatie uit 'De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen'.

Onder de hashtags #1mei30u en #1ermai30h lanceert de PVDA, op 1 mei, een lentecampagne voor de 30-uren-week. « Als out-of-the-box-links gaan we in het offensief met een positief maatschappelijk verhaal », zegt Peter Mertens, voorzitter PVDA.