NMBS

In zijn boek 'Dwarsligger' vindt ex-NMBS-CEO en N-VA'er Marc Descheemaecker één schuldige voor de problemen bij de spoorwegen: de vakbonden. Misschien moeten we gewoon even dieper ingaan op de vraag: hoe ziet de balans van het “bewind” Descheemaecker er nu echt uit?

De PVDA eist dat er klaarheid komt over het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse. Volksvertegenwoordiger Marco Van Hees zal daarover vandaag bevoegd minister Bellot in de Kamer interpelleren.

Na twee stakingsdagen begin januari ging in NMBS-directie in op de vraag van de werknemers om te praten over de grote pijnpunten: de dienstverlening, de kwaliteit van het aanbod en de veiligheid op het spoor. Na twee maanden onderhandelen werd een nieuw protocol van sociaal akkoord voorgesteld. Werknemer en reizigers zijn niet gerustgesteld.

In de Centrale Werkplaats van de NMBS in Gentbrugge is nu ook chroom-6 aangetroffen in de oude goederenwagons die er al decennialang hersteld worden. Dubbel zoveel werknemers dan gedacht werden langdurig blootgesteld. PVDA-voorzitter Peter Mertens wil dat alle betrokken werknemers, ook het gepensioneerde personeel, zo snel mogelijk medisch onderzocht worden, en eist een parlementair onderzoek naar het chroom-6-schandaal.

De PVDA  gaat niet akkoord met het ontwerp van het beheerscontract van minister Jacqueline Galant (MR). Eerder dan een tariefverhoging, vraagt de linkse partij de invoering van lagere en aantrekkelijkere “COP21”-tarieven.

Nooit stond het stakingsrecht zo onder druk. De regering en de werkgevers willen de vakbonden dwingen tot verregaande beperkingen van het recht op sociale actie van de werkende bevolking. Als dat niet lukt, dreigen ze de maatregelen door te duwen in het parlement.

Januari 2016. De NMBS houdt een 48-urenstaking als laatste drukkingsmiddel op de regering. De directie beslist om toch de onderhandelingen te starten. Na een maand wordt er een nieuw protocol van sociaal akkoord voorgesteld.

Elk jaar sterven in België 12.000 mensen door vervuiling. Alleen door het spoornet verder te ontwikkelen, kunnen we de uitdagingen op het vlak van klimaat en mobiliteit aanpakken. De PVDA wil dan ook de NMBS simpel en efficiënt hervormen door NMBS en Infrabel te herenigen. De PVDA zal daartoe een wetsvoorstel indienen in het parlement.

Op 1 februari stijgen de prijzen van de kaartjes en abonnementen van de NMBS nog maar eens, zogezegd om de stiptheid te verbeteren. De pendelaars kunnen hun oren niet geloven. Hogere NMBS-tarieven zijn eigenlijk de beste reclame voor … de auto.

De sluiting van de Stefaniatunnel, de aangekondigde werken in de Leopold II-tunnel en het nieuwe uitstel voor het Gewestelijk Expresnet (GEN) doen het ergste vrezen voor de mobiliteit in en rond Brussel. De PVDA eist de intrekking van het besparingsplan voor de NMBS en extra investeringen om het GEN af te werken.

Pagina's