BAM-tracé

Na meer dan tien jaar strijd, actie en druk van verschillende actiegroepen voor de leefbaarheid in Antwerpen en voor een vlotte mobiliteit rond Antwerpen is er vandaag eindelijk een compromis uit de bus gekomen. Het ‘Toekomstverbond’, zoals het compromis wordt genoemd, bestaat uit een radicaal haventracé enerzijds, en een Oosterweel-light anderzijds.

De Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen gaan samen de overkapping van de Antwerpse ring bestuderen. Dat is op donderdag 2 juni bekend gemaakt op een gezamenlijke persconferentie van de Vlaamse regering, de stad Antwerpen, intendant Alexander D’Hooghe en de actiegroepen stRaten-Generaal, Ademloos en Ringland.

“Neen aan het BAM-tracé, Ja aan de overkapping”: het verzet tegen de plannen van de Vlaamse regering gaat onverminderd verder. Na het succesvolle Ringland festival en de interpellaties op de gemeenteraad van 23 juni van o.m. de PVDA, dienen actiegroepen Ademloos en stRaden-generaal een collectief bezwaarschrift in tegen de geplande Oosterweelverbinding op het BAM-tracé.

Naar schatting 10.000 Antwerpenaars trokken vandaag in verschillende optochten door Antwerpen om op te komen voor het overkappen van de ring en tegen het BAM-tracé. Peter Mertens: “Proficiat aan Ademloos, stRaten-generaal en Ringland. Wat een overweldigend succes zeg. Meer dan 10.000 Antwerpenaren vragen een gezonde stad, zonder fijn stof, zonder dieseldampen en met veel groene ruimte. Respect!”

Op 14 februari hakte de Vlaamse regering de knoop door: om de mobiliteit rond Antwerpen te verbeteren werd definitief gekozen voor het BAM-tracé. Een tracé dat in een referendum door de Antwerpenaar werd weggestemd, en ook na de regeringsbeslissing gaat het protest niet liggen. Integendeel.

Op 14 februari hakte de Vlaamse regering de knoop door: om de mobiliteit rond Antwerpen te verbeteren werd definitief gekozen voor het BAM-tracé. Een tracé dat in een referendum door de Antwerpenaar werd weggestemd, en ook na de regeringsbeslissing gaat het protest niet liggen. Integendeel.

De PVDA+ is in Antwerpen een grote informatiecampagne gestart over Oosterweel. De partij wil alle Antwerpenaren bereiken door een informatiefolder in 150.000 verschillende brievenbussen te bezorgen.

De sp.a verspreidt onder haar mandatarissen en militanten een brochure met de titel Argumentatiefiche. Waarom was de keuze voor het Oosterweeltracé de beste keuze? Dirk Van Duppen legt de argumenten pro Oosterweeltracé op de rooster.

De PVDA+ reageert ontzet op de geforceerde beslissing van de Vlaamse regering om de Oosterweelverbinding toch door te duwen. “Normaal gezien verwacht je van een regering dat ze naar een hoogtepunt gaat op het einde van haar legislatuur. Maar deze regering heeft met haar Noriant-akkoord een historisch dieptepunt bereikt. Wie Valentijn viert met beton en fijn stof kan nooit een duurzame relatie met gezondheid en mobiliteit uitbouwen”, zo zegt Peter Mertens in een eerste reactie op het Valentijnsakkoord.

Het lijkt erop dat de Vlaamse regering van Kris Peeters alles in stelling brengt om vrijdag alsnog voor het BAM-tracé te kiezen, midden de kaboutertijd voor de verkiezingen. Zo zou de minister-president de toenemende kritiek op het immobilisme in Vlaanderen willen pareren.

Pagina's