Syndicaal

'Privatiseringen leiden tot slechtere service, duurdere prijzen en de afbouw van de dienstverlening.' Dat legt Michaël Verbauwhede, spoorspecialist van de PVDA, uit in een opinie op Knack.be.

Bij Swissport Belgium hebben de werknemers vandaag spontaan het werk neergelegd. Voor de passagiers bekent dat grote ellende: vertragingen, vluchten die wegvallen en bagage die achterblijft. De te hoge werkdruk, onveilig werkmateriaal, te grote flexibiliteit en niet nagekomen engagementen van de directie waren de aanleiding. De eisen klinken bekend in de oren, ook bij concurrent Aviapartner staakten de werknemers in 2016. Ze hadden niet toevallig dezelfde klachten.

De studiedienst van de Partij van de Arbeid van België (PVDA) heeft een analyse gemaakt van het voorontwerp van wet “tot het garanderen van de continuïteit van de dienstverlening inzake het personenvervoer per spoor in geval van staking”. Uit de aandachtige lezingvan deze wettekst blijkt dus wel degelijk hoe gevaarlijk dit voorontwerp van de regering is.

Op 19 mei keurde de regering een wetsontwerp goed over de invoering van een minimumdienstverlening bij het spoor. Officieel berust die wet op mooie principes - het recht op mobiliteit en vrijheid van verkeer - maar voor de sociale verworvenheden betekent ze een terugkeer naar de 19de eeuw. Alle vakbondsrechten voor werknemers komen immers op de helling te staan. Jan Buelens, advocaat sociaal recht, legt uit waarom.

De Europese Commissie heeft veel tijd nodig gehad om de hervorming van de wet-Major te onderzoeken en goed te keuren. De procedure die de Commissie tegen de wet-Major had ingezet, wordt stopgezet.

Op een bijzondere ondernemingsraad vorige week zagen de werknemers van de Brugse vestiging van trein- en trambouwer Bombardier hun toekomst aan diggelen gaan. De activiteiten op de site worden stapsgewijs afgebouwd, voor 200 werknemers gaat de deur nu al onherroepelijk dicht. Vandaag wordt bij Bombardier Brugge actie gevoerd.

Steeds meer bedrijven voeren tijdelijke werknemers in. Dat gaat vaak via onderaannemers. De bedoeling? Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden ontwijken. En ondermijnen.

In de Antwerpse haven zijn de werknemers van Case New Holland (CNH) voor 80 procent in staking. Een vijftigtal mensen al sinds maandag. Ze protesteren tegen de onmenselijke werkdruk. Met hun actie maken de arbeiders duidelijk dat de regeringsplannen voor de arbeidsmarkt wereldvreemd zijn.

De actie vandaag is vooral gericht naar minister van Volksgezondheid De Block en Vlaams minister van Welzijn Vandeurzen. Actievoerders bouwden aan het kabinet van De Block een symbolische muur tegen de besparingen. De zorg- en welzijnssector staat klaar om ook begin volgend jaar de druk op de ketel te houden.

Met een protest picknick aan het Antwerpse stadhuis gaven vakbonden en het Sociaal Werk Actie Netwerk (SWAN) vrijdagmiddag uiting aan het ongenoegen in de non-profit over de toenemende privatisering van de zorg.

Pagina's