Syndicaal

“Europees Commissaris Marianne Thyssen klopt zich op de borst. De nieuwe detacheringsrichtlijn zou tonen dat Europese beleidsmakers inzitten met de werknemers, dat het 'sociale Europa' leeft”, schrijft PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Er moet echter heel wat meer veranderen als we sociale dumping echt Europa uit willen.”

De onderhandelingen voor een nieuw sociaal akkoord in de sectoren van gezondheid, welzijn en cultuur zitten in een beslissende fase. De vraag is of de Vlaamse regering met haar voorstellen al dan niet tegemoet komt aan de noden van het personeel én de bevolking. 

Vandaag geeft eerste minister Charles Michel een toespraak bij het begin van het nieuwe parlementaire werkjaar. Een toespraak die al verstoord is door een syndicale reactiedag: duizenden werknemers voerden vandaag actie tegen het beleid van de regering. Ze gaven een signaal dat de regering niet kan negeren, want de acties van vandaag zijn maar het topje van de ijsberg, onder het oppervlak zit nog veel meer onvrede en ongenoegen. Deze reactiedag is dan ook een flinke waarschuwing aan het adres van de federale regering.

'Privatiseringen leiden tot slechtere service, duurdere prijzen en de afbouw van de dienstverlening.' Dat legt Michaël Verbauwhede, spoorspecialist van de PVDA, uit in een opinie op Knack.be.

Bij Swissport Belgium hebben de werknemers vandaag spontaan het werk neergelegd. Voor de passagiers bekent dat grote ellende: vertragingen, vluchten die wegvallen en bagage die achterblijft. De te hoge werkdruk, onveilig werkmateriaal, te grote flexibiliteit en niet nagekomen engagementen van de directie waren de aanleiding. De eisen klinken bekend in de oren, ook bij concurrent Aviapartner staakten de werknemers in 2016. Ze hadden niet toevallig dezelfde klachten.

De studiedienst van de Partij van de Arbeid van België (PVDA) heeft een analyse gemaakt van het voorontwerp van wet “tot het garanderen van de continuïteit van de dienstverlening inzake het personenvervoer per spoor in geval van staking”. Uit de aandachtige lezingvan deze wettekst blijkt dus wel degelijk hoe gevaarlijk dit voorontwerp van de regering is.

Op 19 mei keurde de regering een wetsontwerp goed over de invoering van een minimumdienstverlening bij het spoor. Officieel berust die wet op mooie principes - het recht op mobiliteit en vrijheid van verkeer - maar voor de sociale verworvenheden betekent ze een terugkeer naar de 19de eeuw. Alle vakbondsrechten voor werknemers komen immers op de helling te staan. Jan Buelens, advocaat sociaal recht, legt uit waarom.

De Europese Commissie heeft veel tijd nodig gehad om de hervorming van de wet-Major te onderzoeken en goed te keuren. De procedure die de Commissie tegen de wet-Major had ingezet, wordt stopgezet.

Op een bijzondere ondernemingsraad vorige week zagen de werknemers van de Brugse vestiging van trein- en trambouwer Bombardier hun toekomst aan diggelen gaan. De activiteiten op de site worden stapsgewijs afgebouwd, voor 200 werknemers gaat de deur nu al onherroepelijk dicht. Vandaag wordt bij Bombardier Brugge actie gevoerd.

Steeds meer bedrijven voeren tijdelijke werknemers in. Dat gaat vaak via onderaannemers. De bedoeling? Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden ontwijken. En ondermijnen.

Pagina's