Onderwijs

Een maximumfactuur in het onderwijs is een goede stap vooruit. Maar het zorgt nog lang niet voor kosteloos onderwijs, zoals de Grondwet nochtans garandeert.

Bijna de helft van de scholieren in de hoogste vier jaren van het Antwerps secundair onderwijs is meerderjarig. Enorm veel leerlingen doen minstens één jaar over in het secundair, maakte spijbelambtenaar Najib Chakouh vorige week bekend. Waarom dubbelen leerlingen? En is zittenblijven een oplossing of een probleem voor schoolmoeheid en demotivatie?

Het beroep van leraar moet aantrekkelijker gemaakt worden. Daar is iedereen het over eens. Op 24 januari stelde minister van Onderwijs Hilde Crevits vanuit die optiek dan ook een pakket maatregelen voor. Ze wil 150 miljoen euro vinden om beginnende leerkrachten en leerkrachten aan het eind van hun loopbaan minder uren te laten presteren. Ze wil ook een vervangingspool opzetten voor beginnende leerkrachten zodat ze meer werkzekerheid hebben. Dat zijn maatregelen die we toejuichen. Waar knelt het schoentje dan? Ze wil het geld halen bij de leerkrachten zelf. Door hen gratis extra uren per week te laten presteren.

De topman van het katholiek onderwijs wil leerkrachten in de tweede en derde graad extra lesuren laten presteren. Door deze besparingsmaatregel zal een kleiner aantal leerkrachten alsmaar zwaardere taken moeten vervullen in scholen die al op hun tandvlees zitten. Hoezo het beroep aantrekkelijker maken?

“Samen studeren om samen te slagen”, dat is het motto van de collectieve blok die georganiseerd wordt door Comac, de studentenbeweging van de PVDA. Tussen kerstmis en nieuwjaar nemen op vijf verschillende locaties in totaal meer dan 250 studenten deel.

De kloof tussen autochtone en allochtone leerlingen is nergens dieper dan in Vlaanderen. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar schoolprestaties van kinderen over de hele wereld. Onze leerlingen mogen dan wel mooie scores halen, de cijfers leren ons ook dat de sociale ongelijkheid in ons onderwijs erg groot is.

It takes a village to raise a child. Die bekende uitspraak wil Mie Branders, onderwijsspecialist van de PVDA graag meegeven aan minister van Onderwijs Hilde Crevits. Zij veroorzaakte onlangs heel wat verontwaardiging bij zowel kinderjuffen en ouders met haar uitspraak "Als ik zie dat sommige ouders het een evidentie vinden dat het zindelijk worden op school aangeleerd wordt, vind ik dat de grenzen voorbij.” Pardon, minister Crevits, kan uw regering dan misschien stoppen met bij hen te besparen?

Als onderwijs elitair en ongelijk wordt, betaalt de hele samenleving de prijs. Dat is de boodschap die PVDA-onderwijsspecialiste Mie Branders meegeeft bij de start van het nieuwe schooljaar. 

Met 1 september voor de deur rijst voor ouders, leerkrachten én scholen opnieuw de vraag: is er genoeg geld om alles te betalen? Test-Aankoop en Gezinsbond lanceren een petitie voor gratis onderwijs. De PVDA steunt hun actie. 

Nu de Raad van State de toegangsproef voor geneeskunde heeft opgeschort, zijn we terug bij af en riskeren de RIZIV-nummers van Franstalige geneeskundestudenten opnieuw om geschrapt te worden. “Dit is de kroniek van een aangekondigde ramp,” volgens Charlie Le Paige, voorzitter van Comac, de studentenbeweging van de PVDA.

Pagina's