Tram-Bus-Metro

Het gaat niet goed met de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Sinds 2010 wordt fors bespaard. Met als gevolg: overvolle bussen en trams, verminderde weekend- en avondbediening, afgeschafte belbussen, meer vertragingen en prijsstijgingen. Het personeel heeft sinds 2011 geen echte loonsverhogingen meer gehad, in tegenstelling tot de raad van bestuur, die vorig jaar ruim 100.000 euro aan bestuursvergoedingen kreeg. De voorzitter van de raad van bestuur, Marc Descheemaecker (N-VA), graaide daarvan het meeste mee.

Vervoersmaatschappij De Lijn presenteerde dinsdag 30 mei haar jaarrapport. De voorzitter van De Lijn, Marc Descheemaecker (N-VA), vindt dat het gedaan moet zijn met kappen op De Lijn en noemt het Antwerps experiment om in juni reeds op de lagere zomerdienst te rijden getuigen van goed beheer. “De N-VA leeft duidelijk op een andere planeet”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens.

Gent spiegelt zich wat graag aan fietswalhalla Kopenhagen. Terwijl Koning Auto in Gent heer en meester is met 45 procent van alle verplaatsingen, is dat aandeel in de Deense hoofdstad tot 29 procent teruggedrongen. Cijfers die doen dromen. 

Door het verzet van de arbeiders en de vakbonden bij Bombardier moest de directie haar herstructureringsplan voor Brugge met twee maanden uitstellen. Een positieve zaak, die tijd en ruimte laat om de druk op te voeren op regering en directie. 

Geen basismobiliteit meer, maar wel “kostenefficiënter” werken, met op termijn een minimumdienstverlening ... De Vlaamse regering kleedt De Lijn verder uit en zet en passant de deur open om het stakingsrecht in alle openbare diensten aan te vallen.

De vervoersmaatschappij De Lijn, heeft plannen om in de stad Antwerpen de frequentie van enkele tramlijnen te verlagen tot het niveau van de zomerdienst. Dat heeft de Antwerpse directie van De Lijn meegedeeld, zo kwam oppositiepartij PVDA te weten.

Wat zou jij doen, mocht jij voor één dag schepen van mobiliteit zijn? Met die vraag trok PVDA Gent de stadswijken in. Dat leverde opmerkelijke resultaten op. Gentenaars willen in de eerste plaats meer veilige en comfortabele fietspaden, meer openbaar vervoer en ruimte om te parkeren.

Minder voertuigen en een krachtige ontwikkeling van het openbaar vervoer. Dan pas kan men gaan denken aan de sluiting van bepaalde tunnels en de grote stadsautowegen, niet eerder. Ondertussen betalen de Brusselaars en de pendelaars het gelag: de files blijven en het aanbod van het openbaar vervoer stagneert of gaat achteruit …

De Vlaamse regering wil 115 miljoen euro besparen op De Lijn, verspreid over de komende 5 jaar. Deze besparingen komen bovenop de zware besparingen van 2012 (60 miljoen euro). Dat plan heette toen “Snoeien om te groeien”. Vandaag zien we waar dat “groeien” toe leidt. Een dossier gerealiseerd door de studiedienst van de PVDA.

Terwijl steeds meer gezinnen beroep doen op gaarkeukens en voedselbedeling, verhoogt de regering Bourgeois de prijzen van De Lijn en knipt ze in het aanbod. De PVDA ijvert voor een ambitieus beleid rond mobiliteit. Zij lanceert de campagne Maak De Lijn terug fijn.

Pagina's