Spoor

Het wordt het eerste proces rond chroom-6 in België en daarmee mag de NMBS een trieste primeur op haar palmares noteren. Het spoorbedrijf mag voor de correctionele rechtbank komen uitleggen waarom ze werknemers onbeschermd werken heeft laten uitvoeren waarbij zwaar giftige dampen vrijkwamen.

“Op drie jaar tijd heb ik tien keer mijn leven geriskeerd op het spoor. Onze arbeidsomstandigheden worden slechter en slechter”, zo schreef een spoorarbeider aan PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees na de treinramp in Morlanwelz.

Na het tragische treinongeluk van maandagavond in Morlanwelz ging PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees, die in de Henegouwse gemeente woont, onmiddellijk naar de plek van het ongeval: “Mijn gedachten en mijn solidariteit gaan nu in de eerste plaats uit naar familieleden en naasten van de overleden arbeiders. Ik denk ook aan de gewonden en hun families en bij uitbreiding de hele gemeenschap van mensen die dagelijks voor het spoor werken en dagelijks de trein nemen.” 

Een flinke dosis ambitie, goede communicatieve vaardigheden én een acrobate. Mooie woorden van NMBS-CEO Sophie Dutordoir, maar hopelijk blijven de mooie beloften geen dode letter.

De PVDA reageert op het voorstel om de NMBS te privatiseren.

De studiedienst van de Partij van de Arbeid van België (PVDA) heeft een analyse gemaakt van het voorontwerp van wet “tot het garanderen van de continuïteit van de dienstverlening inzake het personenvervoer per spoor in geval van staking”. Uit de aandachtige lezingvan deze wettekst blijkt dus wel degelijk hoe gevaarlijk dit voorontwerp van de regering is.

Door het verzet van de arbeiders en de vakbonden bij Bombardier moest de directie haar herstructureringsplan voor Brugge met twee maanden uitstellen. Een positieve zaak, die tijd en ruimte laat om de druk op te voeren op regering en directie. 

Er zijn oplossingen om onze treinen op tijd te laten rijden. Maar het is duidelijk dat de top van de NMBS en de bevoegde minister ze nog niet kennen. Stuur dus een e-mail naar Sophie Dutordoir (de nieuwe CEO van de NMBS) en naar François Bellot (minister van Mobiliteit).

In zijn boek 'Dwarsligger' vindt ex-NMBS-CEO en N-VA'er Marc Descheemaecker één schuldige voor de problemen bij de spoorwegen: de vakbonden. Misschien moeten we gewoon even dieper ingaan op de vraag: hoe ziet de balans van het “bewind” Descheemaecker er nu echt uit?

Bezuinigingen op het budget van de NMBS, die kennen we al een tijdje. Vandaag heeft de directie iets nieuws bedacht: 40 miljoen euro investeren in ... de ontmanteling van dienstverlening en veiligheid. Welkom in de wereld van de "one man car", of het spoor zonder personeel.

Pagina's