Spoor

In de derde aflevering van De Keukenrevolutie legt Peter Mertens de Franse president Emmanuel Macron en diens zware besparingsprogramma op de rooster. “Als de Franse zonnekoning de spoorbonden kan kraken, dan staat de deur ook open voor de verder afbraak van de openbare diensten in de rest van Europa”, waarschuwt Peter Mertens. “De Franse ‘spoorstrijd’ is een Europese uitdaging.”

Op de 1 meiviering van de PVDA in Luik viel dit jaar de aanwezigheid op van stakende Franse spoorarbeiders. Een ontmoeting met Matthieu Bolle-Reddat, treinbestuurder en algemeen secretaris van de CGT Spoorwegpersoneel Versailles.

“Proficiat, Fransen! Wij staan pal achter jullie! “ Die zin was op 1 mei in Luik niet uit de lucht. Terecht. Op uitnodiging van de PVDA kwamen spoorbeambten van de Franse vakbond CGT een dag over uit Parijs.

Ondanks de inhoudingen op het loon, hebben een honderdtal spoorwegwerknemers van het station Lyon in Parijs unaniem gestemd voor de verderzetting van de beweging.

19 april werd een nieuwe actiedag tegen de plannen van president Emmanuel Macron en van de Europese Unie. Spoorarbeiders, studenten, verpleegsters en vele anderen trokken eens te meer de straat op. Ook Belgische arbeiders en studenten waren present. Een reportage vanuit Rijsel en Parijs.

Op 22 maart kwamen de werknemers van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF op straat tegen de plannen van de Franse regering om het spoor te liberaliseren. De inzet is groot, ook voor de rest van Europa. De liberalisering kadert in de Europese richtlijnen die van toepassing zijn in alle EU-lidstaten. Vanuit België trokken tientallen NMBS-werknemers van de vakbonden ACV-Transcom en ACOD naar Parijs om hun Franse collega’s te steunen. Ook van de PVDA was een delegatie aanwezig.

Vorig jaar liet de rechtse regering een wet goedkeuren die bij de NMBS een minimumdienstverlening invoert. Die gaat in op 7 maart. De eerstvolgende staking wordt dus een eerste test voor de regering en de vakbonden. De vakbonden pikken die minimumdienstverlening alvast niet en ze kondigden aan dat ze naar het Grondwettelijk Hof trekken.

De PVDA vraagt verandering, en snel. Te beginnen met echte democratie voor het spoor en het oprichten van een structuur die de NMBS en Infrabel omvat. Inefficiëntie, personeelstekort, archaïsche structuren, verspilling, angstcultuur ... De Pano-reportage "Spoort het of spoort het niet?" op de VRT woensdagavond was verhelderend over het hoe slecht het spoor eigenlijk functioneert. 

Veel wantoestanden binnen de NMBS, zo blijkt uit een reportage van Pano (VRT, 22 februari 2018). De werknemers spreken van een angstcultuur en een sanctiecultuur.

Het wordt het eerste proces rond chroom-6 in België en daarmee mag de NMBS een trieste primeur op haar palmares noteren. Het spoorbedrijf mag voor de correctionele rechtbank komen uitleggen waarom ze werknemers onbeschermd werken heeft laten uitvoeren waarbij zwaar giftige dampen vrijkwamen.

Pagina's