Havens

De Europese Commissie heeft veel tijd nodig gehad om de hervorming van de wet-Major te onderzoeken en goed te keuren. De procedure die de Commissie tegen de wet-Major had ingezet, wordt stopgezet.

Gisteravond had ik mijn tweede en laatste Raad van Bestuur voor het Antwerps Havenbedrijf. Op de agenda de concessie aan de zeer dubieuze Saoedische financiers van ERS. Aan de ingang staan een twintigtal PVDA’ers te manifesteren. Dat maakt de sfeer lichtjes meer gespannen dan wat ze daar gewoon zijn. Het zou de eerste maal zijn in jaren dat zoiets gebeurt.

Peter Mertens (voorzitter PVDA) debatteerde met Philippe De Backer (Open VLD) over het statuut van de havenarbeiders. De Backer wil de wet-Major, die dat statuut beschermt, ‘moderniseren’. Volgens Mertens zorgt het beschermd statuut niet enkel voor veiligheid maar net ook voor performante havens. Ook sectoren als de bouw en het transport kunnen best een wet-Major gebruiken. (Beelden De Zevende Dag, 13 december)

Speel niet met terreurgeld: geen Saoedische concessie in Antwerpen! Teken de petitie.

Toen bekend werd dat Saudische miljarden naar Antwerpen zouden komen, klapte de Antwerpse meerderheid enthousiast in de handen. “Hoe lang nog gaat de N-VA de Saudi’s de hand boven het hoofd houden?”, vraagt de PVDA zich af. De partij wil dat de deal wordt afgeblazen.

Het Antwerpse stadsbestuur besliste om PVDA, Groen en VB (de oppositiepartijen) buiten spel te zetten in de raad van bestuur van het Havenbedrijf. Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, kwam daarover tussen in de gemeenteraad.

Vandaag, vrijdag 23 oktober, is een belangrijke dag voor de Belgische havenarbeiders. Kris Peeters, de minister van Werk, wordt vandaag verwacht bij de Europese Commissaris van Transport, Violetta Bulc, met zijn aanpassingsvoorstellen voor het statuut van de Belgische havenarbeiders. Alle betrokkenen rond het dossier - en nog het meest de havenarbeiders - wachten in spanning af wat het voorstel van Peeters precies inhoudt en of de Europese Commissie het zal aanvaarden of afschieten.

Het Antwerpse stadsbestuur van N-VA, Open VLD en CD&V wil oppositiepartijen PVDA, Groen en VB voortaan weren uit de raad van bestuur van de haven van Antwerpen. Ze hebben daarvoor een voorstel uitgewerkt dat voorligt op de gemeenteraad van 26 oktober. “Om lekken te vermijden”, zo vertelde schepen Van Peel op de bevoegde raadscommissie letterlijk. “Om elke democratische controle te vermijden en achterkamerpolitiek te legitimeren”, antwoordt raadslid Peter Mertens.

Op de Antwerpse gemeenteraad van maandagavond 21 september kwam het tussen Peter Mertens (PVDA) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V) tot een bits debat over het statuut van de havenarbeiders. Mertens vroeg een eensgezindheid van de raad om de bemoeienissen van de Europese Commissie te veroordelen. Van Peel schoot dat voorstel af.

Europees commissaris van Transport Violetta Bulc vroeg onze minister van Werk Kris Peeters al op 23 juli om binnen de drie maanden onze regels rond havenarbeid in overeenstemming te brengen met die van Europa.

Pagina's