Volvo

De staking bij Volvo Car Gent is een duidelijk signaal: toenemende werkdruk, doorgedreven flexibiliteit, loonnormen, onzekere contracten … deze rechtse, neoliberale recepten van de regering komen steeds meer werkmensen de strot uit. 

De werknemers van Volvo Trucks in Gent zetten hun staking voort. Een voorstel van de directie werd door 85% van het personeel verworpen. Ze moeten steeds harder en flexibeler werken en zelfs actievoeren om verouderd materiaal te vervangen. Hun staking is een concrete verwerping van de wet-Peeters.

Maandag 2 mei deelde de directie van SAS Automotive mee aan de werknemers dat het bedrijf zal sluiten in oktober 2016. 210 mensen staan in oktober op straat. De werknemers hadden zich al ingesteld op een uitdoofscenario tegen 2019. De schok en de woede waren dan ook zeer groot en men ging meteen in staking.

De PVDA reageert verontwaardigd op het nieuws dat SAS Automotive, een van de toeleveranciers van Volvo Cars in Gent, de deuren wil sluiten. “Dit is een enorme klap voor de werknemers”, reageert provinciaal PVDA-voorzitter Tom De Meester. “De directie had nochtans werkzekerheid beloofd tot 2019. Dit kan écht niet door de beugel.”

Vijf onderaannemers van Volvo Gent, Faurecia, Benteler, Tower Automotive, Tenneco en SAS Automotive, vernamen dat ze geen verder contract zouden krijgen voor de nieuwe modellen. Duizend jobs staan op het spel. Brecht Bruynsteen, automobielspecialist van de PVDA, heeft echter nog hoop want “Volvo is Ford niet”.

“Volvo Cars steekt ons een mes in de rug. De winsten zijn voor de aandeelhouders, maar de samenleving krijgt de rekening.” Zo reageert Oost-Vlaams PVDA-voorzitter Tom De Meester op de aankondiging dat alle toeleveranciers van Volvo Cars in Gent aan de deur worden gezet.

Gent - Naast Faurecia en Tower grijpt nu ook toeleverancier Tenneco Automotive naast een nieuw contract met Volvo Cars. De PVDA drukt haar solidariteit uit met het getroffen personeel, en wijst Volvo Cars met de vingers.