Oosterweel

Na meer dan tien jaar strijd, actie en druk van verschillende actiegroepen voor de leefbaarheid in Antwerpen en voor een vlotte mobiliteit rond Antwerpen is er vandaag eindelijk een compromis uit de bus gekomen. Het ‘Toekomstverbond’, zoals het compromis wordt genoemd, bestaat uit een radicaal haventracé enerzijds, en een Oosterweel-light anderzijds.

Het was een bewogen week voor het Oosterweeldossier, met als orgelpunt de auditeurs van de Raad van State die fundamentele kritieken leverden op de manier waarop het MER tot stand kwam. Jos D'Haese, woordvoerder van de Antwerpse PVDA, vraagt om de politieke spelletjes te stoppen.

De Vlaamse regering wil de werken voor het Oosterweelproject al in 2017 opstarten en wil die bovendien bekostigen vanuit haar eigen begroting. PVDA-gemeenteraadslid dr. Dirk Van Duppen is al jaren actief rond mobiliteit en gezondheid. Volgens hem gaat de regering de historische fouten in dit dossier koppigweg herhalen én zal de kost zware gevolgen hebben voor de rest van de Vlaamse begroting.

Europa wil dat de Vlaamse regering de bouw van de Oosterweelverbinding opneemt in de begroting. De financiering zal daardoor niet alleen door tol, maar ook via besparingen op onderwijs, op welzijn en gezondheidszorg, op sport en cultuur moeten gebeuren. De kosten worden geschat op 3,2 miljard euro, maar in werkelijkheid wordt een veelvoud verwacht. De PVDA heeft een alternatief vierstappenplan.

Verwonderd dat u deze ochtend vlot Antwerpen binnen kon rijden? De Liefkenshoektunnel was tijdelijk tolvrij. Waarom tijdelijk? Omdat de Vlaamse regering doof blijft voor de oplossingen voor het fileprobleem in de stad. De PVDA+ schudde hen dan maar wakker met een toeteractie. Peter Mertens wees op de grote efficiëntiewinst bij het tolvrij maken van 'één van de meest onderbenutte tunnels van Europa'. Om van de gevaren van fijn stof nog te zwijgen. Jos D'Haese, de jongste lijsttrekker van het land, kuchte: 'Ik voel mijn levensjaren wegtikken terwijl ik hier sta. Vijf minuten politieke moed kan dit oplossen.'

De PVDA+ voerde vandaag actie aan de brug over de ring ter hoogte van de Luitenant Lippenslaan met een reusachtig spandoek 'Hou Liefkenshoek tolvrij'. Ze vroegen de voorbijrijdende auto's om te toeteren voor een tolvrije Liefkenshoektunnel.

Op 14 februari hakte de Vlaamse regering de knoop door: om de mobiliteit rond Antwerpen te verbeteren werd definitief gekozen voor het BAM-tracé. Een tracé dat in een referendum door de Antwerpenaar werd weggestemd, en ook na de regeringsbeslissing gaat het protest niet liggen. Integendeel.

De sp.a verspreidt onder haar mandatarissen en militanten een brochure met de titel Argumentatiefiche. Waarom was de keuze voor het Oosterweeltracé de beste keuze? Dirk Van Duppen legt de argumenten pro Oosterweeltracé op de rooster.

De PVDA+ reageert ontzet op de geforceerde beslissing van de Vlaamse regering om de Oosterweelverbinding toch door te duwen. “Normaal gezien verwacht je van een regering dat ze naar een hoogtepunt gaat op het einde van haar legislatuur. Maar deze regering heeft met haar Noriant-akkoord een historisch dieptepunt bereikt. Wie Valentijn viert met beton en fijn stof kan nooit een duurzame relatie met gezondheid en mobiliteit uitbouwen”, zo zegt Peter Mertens in een eerste reactie op het Valentijnsakkoord.

In 2009 stemde de grote meerderheid neen tegen het BAM-tracé dat de internationaal doorgaand verkeer dicht naar de stadskern trekt.