De Lijn

Nu de dienstverlening van De Lijn totaal te wensen overlaat, werpt de N-VA zich op als redder in de nood. Een stadsregionaal vervoersbedrijf zou alle problemen die De Lijn meesleurt, als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Maar hoe komt het dan dat die partij, die nu al op alle niveaus mee aan de knoppen zit, er toch niet in slaagt de bussen en trams op tijd te laten rijden?

Vervoermaatschappij De Lijn kondigde in januari een nieuw reorganisatieplan aan. Niet om iets te doen aan overvolle bussen en trams of om de stiptheid te verbeteren. Nee, het plan “DL 2020” is een bijkomende besparingsmaatregel die 40 miljoen euro moet opbrengen en 286 bediendejobs schrapt. De vakbonden zijn er niet over te spreken en roepen het personeel op om op vrijdag 16 februari het werk neer te leggen. 

Tijdens zijn opleiding tot huisarts werkte Egmont Ruelens undercover als buschauffeur bij De Lijn in Antwerpen. Zijn ervaringen schreef hij neer in het pas verschenen boek “Dokter aan het stuur”.

De chauffeurs van De Lijn zien, na vier dagen staking, dat er aan hun eisen wordt tegemoetgekomen. Dit hebben ze bereikt voor personeel en reizigers.

Dinsdagmorgen 3 oktober legden chauffeurs en bedienden bij de stelplaats Kortrijk van De Lijn spontaan het werk neer. Solidair, met de drie vakbonden samen. De werkdruk werd onhoudbaar en de organisatie loopt in het honderd. Opvallend bij de chauffeurs is ook hun bekommernis voor de reizigers die door de besparingen bij De Lijn hun bus afgeschaft zien of hem missen.

Het gaat niet goed met de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Sinds 2010 wordt fors bespaard. Met als gevolg: overvolle bussen en trams, verminderde weekend- en avondbediening, afgeschafte belbussen, meer vertragingen en prijsstijgingen. Het personeel heeft sinds 2011 geen echte loonsverhogingen meer gehad, in tegenstelling tot de raad van bestuur, die vorig jaar ruim 100.000 euro aan bestuursvergoedingen kreeg. De voorzitter van de raad van bestuur, Marc Descheemaecker (N-VA), graaide daarvan het meeste mee.

Vervoersmaatschappij De Lijn presenteerde dinsdag 30 mei haar jaarrapport. De voorzitter van De Lijn, Marc Descheemaecker (N-VA), vindt dat het gedaan moet zijn met kappen op De Lijn en noemt het Antwerps experiment om in juni reeds op de lagere zomerdienst te rijden getuigen van goed beheer. “De N-VA leeft duidelijk op een andere planeet”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens.

Geen basismobiliteit meer, maar wel “kostenefficiënter” werken, met op termijn een minimumdienstverlening ... De Vlaamse regering kleedt De Lijn verder uit en zet en passant de deur open om het stakingsrecht in alle openbare diensten aan te vallen.

De vervoersmaatschappij De Lijn, heeft plannen om in de stad Antwerpen de frequentie van enkele tramlijnen te verlagen tot het niveau van de zomerdienst. Dat heeft de Antwerpse directie van De Lijn meegedeeld, zo kwam oppositiepartij PVDA te weten.

Peter Mertens: "Ik been erg verbaasd over het standpunt van Groen om De Lijn open te breken "naar Nederlands model" (Björn Rzoska). Het Nederlandse onmodel is een enorme vergissing, zo schreef ik onlangs op Knack. Liberaliseren is geen alternatief voor de besparingen. We hebben integendeel meer investeringen nodig. Openbaar vervoer moet openbaar blijven!"

Pagina's