De Lijn

Tijdens zijn opleiding tot huisarts werkte Egmont Ruelens undercover als buschauffeur bij De Lijn in Antwerpen. Zijn ervaringen schreef hij neer in het pas verschenen boek “Dokter aan het stuur”.

De chauffeurs van De Lijn zien, na vier dagen staking, dat er aan hun eisen wordt tegemoetgekomen. Dit hebben ze bereikt voor personeel en reizigers.

Dinsdagmorgen 3 oktober legden chauffeurs en bedienden bij de stelplaats Kortrijk van De Lijn spontaan het werk neer. Solidair, met de drie vakbonden samen. De werkdruk werd onhoudbaar en de organisatie loopt in het honderd. Opvallend bij de chauffeurs is ook hun bekommernis voor de reizigers die door de besparingen bij De Lijn hun bus afgeschaft zien of hem missen.

Het gaat niet goed met de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Sinds 2010 wordt fors bespaard. Met als gevolg: overvolle bussen en trams, verminderde weekend- en avondbediening, afgeschafte belbussen, meer vertragingen en prijsstijgingen. Het personeel heeft sinds 2011 geen echte loonsverhogingen meer gehad, in tegenstelling tot de raad van bestuur, die vorig jaar ruim 100.000 euro aan bestuursvergoedingen kreeg. De voorzitter van de raad van bestuur, Marc Descheemaecker (N-VA), graaide daarvan het meeste mee.

Vervoersmaatschappij De Lijn presenteerde dinsdag 30 mei haar jaarrapport. De voorzitter van De Lijn, Marc Descheemaecker (N-VA), vindt dat het gedaan moet zijn met kappen op De Lijn en noemt het Antwerps experiment om in juni reeds op de lagere zomerdienst te rijden getuigen van goed beheer. “De N-VA leeft duidelijk op een andere planeet”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens.

Geen basismobiliteit meer, maar wel “kostenefficiënter” werken, met op termijn een minimumdienstverlening ... De Vlaamse regering kleedt De Lijn verder uit en zet en passant de deur open om het stakingsrecht in alle openbare diensten aan te vallen.

De vervoersmaatschappij De Lijn, heeft plannen om in de stad Antwerpen de frequentie van enkele tramlijnen te verlagen tot het niveau van de zomerdienst. Dat heeft de Antwerpse directie van De Lijn meegedeeld, zo kwam oppositiepartij PVDA te weten.

Peter Mertens: "Ik been erg verbaasd over het standpunt van Groen om De Lijn open te breken "naar Nederlands model" (Björn Rzoska). Het Nederlandse onmodel is een enorme vergissing, zo schreef ik onlangs op Knack. Liberaliseren is geen alternatief voor de besparingen. We hebben integendeel meer investeringen nodig. Openbaar vervoer moet openbaar blijven!"

De Vlaamse regering wil 115 miljoen euro besparen op De Lijn, verspreid over de komende 5 jaar. Deze besparingen komen bovenop de zware besparingen van 2012 (60 miljoen euro). Dat plan heette toen “Snoeien om te groeien”. Vandaag zien we waar dat “groeien” toe leidt. Een dossier gerealiseerd door de studiedienst van de PVDA.

Terwijl steeds meer gezinnen beroep doen op gaarkeukens en voedselbedeling, verhoogt de regering Bourgeois de prijzen van De Lijn en knipt ze in het aanbod. De PVDA ijvert voor een ambitieus beleid rond mobiliteit. Zij lanceert de campagne Maak De Lijn terug fijn.

Pagina's