David Pestieau

David Pestieau, °1969. Ondervoorzitter van de PVDA en verantwoordelijke van de studiedienst.

Als 15-jarige leidt David een staking in zijn school... tegen de plaatsing van Amerikaanse kernraketten in ons land. Tien jaar lang — eerst als student, later als assistent — zal hij aan de Franstalige Vrije Universiteit van Brussel (ULB) de strijd mee voeren voor betere toegang tot het hoger onderwijs en voor gelijke rechten.

Hij heeft zijn hart verpand aan de Mediterranée. En die vindt hij terug in zijn gemeente Sint-Gillis, of ’s zondags op de markt aan het Brusselse Zuidstation. Of op La Batte in Luik, waar je hem soms kunt vinden met zijn kinderen Pedro, Tiago en Fabio en zijn vrouw Elisa. Hij is een liefhebber van het Franse chanson, van de dichter Prévert en van Coluche. Tijdens zijn vrije momenten durft hij ook wel eens een doekje te schilderen.

Zijn echte passie is echter schrijven en dat komt goed uit, want van 2002 tot 2011 was hij hoofdredacteur en van 2011 tot 2013 directeur van Solidair. Hij is ook co-auteur van het boek Irak. Oog in oog met de bezetting (EPO, 2004).

Hij werkte ook mee aan de Franse versie Hoe durven ze? van Peter Mertens: Comment osent-ils ? L'euro, la crise et le grand-hold-up (Aden, 2012).