Solidariteitscongres PVDA

Op 13 juni vond de slotmeeting plaats van het Solidariteitscongres van de PVDA. Het congres was de voortzetting van het Vernieuwingscongres van 2008 en zet de partij verder op het pad van “verbreden, verdiepen en verbinden”. Peter Mertens kreeg van het congres het vertrouwen voor een tweede termijn als voorzitter van de PVDA.

Het Solidariteitscongres van de PVDA in beeld

Bekijk hier de hoogtepunten van het congres, en een interview met onder meer PVDA-voorzitter Peter Mertens over de inzet van dit intens democratisch proces. Video downloaden

“¡Si, se puede!” : Peter Mertens over het Solidariteitscongres

In een interview in Solidair, schetst Peter Mertens de grote oriëntaties van het congres. Hij verwijst naar het intensieve democratische proces dat eraan vooraf ging en naar het enthousiasme en de warmte bij de slotzitting, waar 2.000 leden van de PVDA en tientallen genodigden aanwezig waren.

"Het is dringend tijd dat we deze ik-wereld opnieuw omvormen tot een wij-wereld", met deze woorden besloot de voorzitter van de PVDA zijn toespraak op de slotzitting van het Solidariteitscongres.

> Hieronder zijn volledige toespraak.

Een intensief democratisch proces

Het solidariteitscongres was de vrucht van een intensief democratisch proces van meer dan een jaar. Dat werk van amendementen, discussies in commissies en plenaire vergaderingen maakt van de congresteksten een collectief werk, een werk dat de rijkdom van de PVDA-leden en de activiteiten van de partij aan de basis weerspiegelt. Een PVDA-congres, hoe gaat dat? Die vraag stelde Solidair aan een twintigtal deelnemers.

De Congrestekst

De oriëntaties die op het congres werden beslist staan in een tekst van meer dan 250 bladzijden.