Laat je stem horen: geen hogere kiesdrempel om PVDA uit parlement te houden

In plaats van de graaicultuur aan te pakken, willen Open VLD en N-VA de kiesdrempel verhogen om de PVDA uit het parlement te houden. Laat je protest horen: stuur onderstaande protestmail naar alle partijvoorzitters. Jouw stem kan het verschil maken.

Aan alle partijvoorzitters.

In plaats van de graaicultuur aan te pakken, willen Open VLD en N-VA de kiesdrempel verhogen om de PVDA uit het parlement te houden. Dat is een democratie onwaardig.

In de meest recente peiling breekt de PVDA met 5,5% van de stemmen ook in Vlaanderen voor het eerst door de kiesdrempel. Net nu lanceren Open VLD en N-VA een plan om het aantal parlementsleden te verminderen van 150 naar 100, waardoor de kiesdrempel verhoogt van 5% naar 7% tot zelfs meer dan 10% in bepaalde provincies.

Niets jaagt de klassieke partijen blijkbaar méér schrik aan, dan een partij die graaischandalen bovenspit en toont dat het anders kan. De volksvertegenwoordigers van de PVDA leven doelbewust aan een gemiddeld loon en houden er géén betaalde mandaten op na.

Dit plan is een poging om élke authentieke, kritische stem buiten het parlement te houden en de democratische diversiteit drastisch in te perken. En vooral, het is een opgestoken middenvinger naar de vele honderdduizenden kiezers die van de graaicultuur af willen. Wij willen politici die de samenleving dienen, in plaats van vooral zichzelf te bedienen.

Wij vragen u daarom met aandrang om u te distantiëren van dit plan.

Beleefde groeten,

[jouw naam komt hier]

De ingestuurde boodschappen zijn enkel de mening van de auteurs en vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de PVDA. Wij zijn gekant tegen beledigende boodschappen of boodschappen die aanzetten tot haat of geweld, die in het kader van deze actie zouden worden geuit.

Jouw gegevens