Maggie, kies voor de kiwi

Geneesmiddelen blijven een dure kost voor heel veel mensen in ons land. Farmaceutische bedrijven maken grote winsten, terwijl de patiënt én de sociale zekerheid zich blauw betalen.

Met het kiwimodel bestaat er een alternatief. Door een systeem van openbare aanbesteding kan de regering ervoor kiezen om voortaan van eenzelfde eerste keuze geneesmiddel enkel het merk met de beste prijs terug te betalen.

Het systeem bestaat al, in Nieuw-Zeeland, en het principe wordt ook voor een deel toegepast in Nederland. Een prijsvergelijking toont hoe beide landen er zo in slagen bedrijven te dwingen hun prijzen te laten zakken.

De mogelijke besparingen zijn enorm. Zo betalen de Nederlanders voor de maagzuurremmer omeprazole van het merk Sandoz drie euro, terwijl exact hetzelfde doosje van dezelfde firma in België 42 euro kost.

Lees ook:
- Het kiwimodel voor dummies
- “Een maand van ons pensioen voor dokters en medicijnen”, hoe lang nog minister Maggie?

Toch wil minister Maggie De Block niet weten van het voorstel. Waarom niet? Een toepassing ervan op de 25 geneesmiddelen die de ziekteverzekering het meest kosten, zou de sociale zekerheid al 480 miljoen euro opleveren, volgens een recente studie van de PVDA en Geneeskunde voor het Volk. Lees hier “Tien redenen waarom Maggie De Block zit met haar kritiek op het kiwimodel”.

Vind jij dit een goed idee? Teken de petitie en laat hieronder je persoonlijke boodschap achter voor Maggie.

Mijn gegevens

Je gegevens worden opgenomen in de databank van de PVDA om je, naargelang je interesses, op de hoogte te houden van de publicaties en activiteiten van de PVDA.  Ze worden niet doorgegeven aan derden. Je kan ze opvragen, laten verbeteren of verwijderen per mail of brief naar pvda@pvda.be of PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. We contacteren of informeren je enkel als je daar, door éen van de opties aan te klikken, toestemming voor geeft. Meer weten over het privacybeleid van de PVDA.