Nieuws

Na Open VLD nemen nu ook regeringspartijen N-VA en CD&V een bocht van 180 graden. De Vlaamse regering trekt de stekker uit de biomassacentrale van Gent. Vanmorgen klonk het nog dat er 'geen alternatief' was voor de Turteltakscentrale. De PVDA eist een exit van de Turteltaks.

Greenpeace Nederland maakte vandaag 248 pagina’s vertrouwelijke documenten openbaar die als basis dienen voor de 13de onderhandelingsronde over TTIP, het vrijhandelsverdrag tussen de Verenigde Staten en de EU. Volgens de PVDA gaan de documenten in tegen de officiële beloftes die Europees Commissaris Cecilia Malmström vorig jaar deed in het Belgische parlement. De linkse partij eist de stopzetting van de onderhandelingen en een nieuwe hoorzitting van Malmström voor de Kamer.

“Basta Panama”. “#NieuweLenteOpKomst”. 1 mei blijft een dag van strijd. Tegen de grote fraudeurs en tegen de asociale regeringsmaatregelen. Dat waren voor de PVDA de centrale thema’s op de vele plekken waar de partij op 1 mei deelnam aan de activiteiten. En o ja, die Turteltaks moet nog steeds: weg!

Langer werken, indexsprong, flexi-jobs, snoeien in de openbare diensten … De regering zit in de zakken van de mensen. De PVDA doet een tegenvoorstel: maatregelen die de regering niet nam, maar die wel ten goede zouden komen aan de werkende bevolking.

De toespraak van PVDA-voorzitter Peter Mertens op 1 mei 2016 in Antwerpen.

“Ook al wordt de Turteltaks straks een Tommeltaks, het blijft een onrechtvaardige en onwettelijke belasting. Op 11 mei leidt onze partij daarom, samen met 17.000 burgers, een procedure in bij het Grondwettelijk Hof om de Turteltaks voor eens en voor altijd te vernietigen. Niet alleen Turtelboom moet weg, maar vooral de Turteltaks”, schrijf Tom De Meester in een opiniestuk in De Standaard.

Kamervoorzitter Siegfried Bracke (N-VA) laat weten dat hij zelf gaat werken aan een voorstel om de pensioenleeftijd voor parlementsleden te verhogen. Volgens Bracke is het huidige pensioenstelsel voor Kamerleden “niet langer houdbaar”. Hij reageert daarmee op de onthulling van de PVDA dat de meeste parlementsleden nog steeds op 55 met pensioen kunnen gaan en waarop duizenden boze reacties kwamen.

“Het ontslag van minister Turtelboom is het resultaat van het brede volksprotest tegen de gehate Turteltaks”, zegt Peter Mertens (PVDA), “maar de essentie is natuurlijk dat de Turteltaks zelf moet verdwijnen. De hele Vlaamse regering draagt een zware verantwoordelijkheid.” De PVDA drijft haar campagne tegen de Turteltaks op en trekt op 11 mei naar het Grondwettelijk Hof.

In de week van de diversiteit organiseert RedFox, de nieuwe jongerenbeweging van de PVDA, twee festivals, Diversity in Antwerp City en Diversity in Brussels City en een parade, Diversity in Liège City. Ze willen hiermee de positieve kanten tonen van diversiteit.

1 mei is al sinds het jaar 1886 een dag van strijd. Toen om de achturendag ingevoerd te krijgen. Vandaag strijden we opnieuw voor een sociaal alternatief. De PVDA roept al haar leden op om op 1 mei deel te nemen aan de verschillende manifestaties in het hele land.