Nieuws

De regering wil dat pas bevallen moeders niet langer dan vier dagen in het ziekenhuis blijven. Als een jonge moeder toch langer blijft, wordt de extra kost verhaald op het ziekenhuis. Een besparingsmaatregel, waarvan mama’s en kindjes het slachtoffer zijn, zegt Tim Joye van Geneeskunde voor het Volk.

Tijdens het 1 meifeest was de linkse partij overal in het land zichtbaar, aan de kant van de vakbonden. Een gelegenheid voor de PVDA om haar alternatief voor te stellen én links nieuw leven in te blazen. "Wij moeten ons opnieuw inschrijven in een 1 meivisie van vernieuwing, in een 1 meivsie van links-dat-durft", klinkt het bij Peter Mertens. En meteen lanceerde de partij haar lentecampagne voor de 30-urige werkweek.

Minister Homans, bevoegd voor Wonen en Armoedebestrijding, wil de huurwaarborg optrekken van 2 naar 3 maand. Dit naar aanleiding van een Telefacts-reportage over huurders die veel schade toebrachten aan hun woning. “Verhuurders hebben te weinig rechten, huurders hebben er teveel”, stelde de minister. Met deze maatregel wil ze meer evenwicht brengen.

1 meitoespraak van PVDA-voorzitter Peter Mertens, 1 mei 2015 Antwerpen.

'De combinatie van werk en gezin is dringend aan een nieuw inspirerend verhaal toe', betogen Maartje De Vries en Benjamin Pestieau. Zij zien een kortere werkweek net als een voorbeeld van slim ondernemerschap. Het stuk hieronder is een voorpublicatie uit 'De miljonairstaks en zeven andere briljante ideeën om de samenleving te veranderen'.

Onder de hashtags #1mei30u en #1ermai30h lanceert de PVDA, op 1 mei, een lentecampagne voor de 30-uren-week. « Als out-of-the-box-links gaan we in het offensief met een positief maatschappelijk verhaal », zegt Peter Mertens, voorzitter PVDA.

Ringland presenteerde vrijdag 24 april op een persconferentie in de Singel de resultaten van de studies die het dankzij crowdfunding – steun van het publiek – heeft laten uitvoeren op zijn concept. Solidair sprak hierover met Dirk Van Duppen, huisarts en PVDA-gemeenteraadslid, die heel de problematiek van het fijn stof mee op de politieke agenda heeft gezet. Dirk Van Duppen was vanaf de eerste uren betrokken bij de Antwerpse actiegroepen.

Vrijdag maakte minister van Volksgezondheid Maggie De Block haar plannen voor hervorming van de ziekenhuisfinanciering bekend. Het wordt voorgesteld als de belangrijkste opdracht in haar legislatuur. “De werf van het decennium.” Ze zegt zelf dat het tot tien jaar kan duren om de plannen af te werken. Dinsdag stelde De Block haar plannen voor in de Kamer.

Al zeven maanden staat de regering onder druk van het sociaal verzet. Een nooit geziene strijdbeweging. Maar sommigen – die beweren dat dat ze zich verzetten tegen de regeringsmaatregelen –, lijken zich meer zorgen te maken over de verkiezingsuitslag in 2019 dan over de noodzaak de regering vandaag te doen inbinden.

In het debat over een eventuele loopbaanverlenging vormen de zware beroepen een heikel punt. Nadat pensioenminister Bacquelaine eerder al de Commissie Pensioenhervorming, onder leiding van Frank Vandenbroucke, om een advies vroeg, wil hij nu de sociale partners betrekken. Vraag is wat er nog te overleggen valt...