Nieuws

De Commissie voor internationale handel van het Europees Parlement stemde op 28 mei een resolutie waarin het niet enkel het vrijhandelsverdrag TTIP, maar ook het principe van privé-rechtbanken aanvaardt.

“Belastingparadijzen creëren een sociale hel”, zo luidde de tekst op een bord tijdens de vakbondsconcentratie van 25 september 2014 op het Brusselse Muntplein. De manifestatie was het startschot van een van de grootste sociale bewegingen van de laatste jaren. De tekst op het bord rekende af met het fiscale beleid dat al vele jaren wordt gevoerd in ons land, en dat door de regering-Michel-De Wever verder wordt uitgediept. België is een belastingparadijs voor multimiljonairs en een fiscale hel voor de werkende bevolking.

“Belastingparadijzen creëren een sociale hel”, stond te lezen op een bord tijdens de vakbondsconcentratie van 25 september 2014 op het Brusselse Muntplein. De manifestatie was het startschot van een van de grootste sociale bewegingen van de laatste jaren en een van de eisen was precies een belasting op de grote vermogens. Vandaag tracht de regering de discussie een andere richting uit te sturen, met de bedoeling de 1% verder in de watten te leggen. Een nieuwe studie van de PVDA-studiedienst hekelt de onrechtvaardige maatregelen die de regering met haar “taxshift” op het oog heeft.

Op 25 januari stemde het Griekse volk voor een regering die een humanitair noodprogramma zou uitvoeren en de economie nieuw leven inblazen. Sindsdien is er tussen Griekenland en de Europese Unie een ware machtsstrijd aan de gang. Op vraag van een breed platform zal er op 21 juni een steunbetoging plaatsvinden in Brussel.

In zijn bijdrage voor het Schaduwparlement van Knack.be stelt Peter Mertens drie positieve mobiliteitsmaatregelen voor om op korte termijn het fileleed rond Antwerpen te minderen. Die maatregelen kunnen nu al genomen worden. In de wetenschap dat Ringland op middellange termijn veruit het beste project is voor zowel een ommekeer in mobiliteit als in leefbaarheid.

Een aardverschuiving, zo worden de resultaten van de lokale verkiezingen in Spanje genoemd. De al-jaren-aan-de-macht-partijen Partido Popular (conservatieven) en PSOE (sociaaldemocraten) krijgen zware klappen, en de linkse eenheidslijsten behalen heel mooie scores.

Geneeskunde voor het Volk voert een campagne om een bezoek aan de huisarts gratis te maken. Realistisch ? Lees hier het antwoord op de vijf meest gestelde vragen over 'zonder geld naar de huisarts'.

Op 13 mei stelde Europees Commissievoorzitter Juncker de “Europese Agenda voor Migratie 2015” voor. Wat daarin het meest in het oog springt, is het plan om de netwerken van mensensmokkelaars op te rollen door middel van een “militaire crisisbeheersingsoperatie”. Deze werd aangekondigd bij besluit van 18 mei 2015. De Raad van de Europese Unie lanceert de operatie onder de naam EUNAVFOR-MED.

Biedt een stevige arbeidsduurvermindering nu wel of geen uitweg uit de dagelijkse ratrace? Een artikel van maandag in De Morgen stelt heel wat vragen bij de economische haalbaarheid. Zou een 30-urenweek kunnen bijdragen tot het weer in balans brengen van werk en vrije tijd?

Dat een groot farmaceutisch bedrijf als GSK zich een kritische houding aanmeet over de buitensporige prijzen van zijn producten kan PVDA-dokter Dirk Van Duppen niet helemaal overtuigen. Hij ziet er meer een imago-operatie in en de intentie om, in budgettair moeilijke tijden, toch een grote speler te blijven. Lees hier zijn opiniestuk gepubliceerd op 21 mei 2015 in De Standaard.