Nieuws

Talrijke leden van de PVDA en haar jongerenbewegingen waren vandaag aanwezig in Brussel, samen met 10.000 actievoerders, om hun solidariteit te betuigen met vluchtelingen en mensen zonder papieren en tegen de criminalisering van het middenveld dat solidariteit organiseert waar de overheid in gebreke blijft.

Volgens Bart De Wever zou de kernuitstap tegen 2025, gepland sinds 2003, de elektriciteitsprijs de hoogte in jagen en de gezinnen handenvol geld kosten. De feiten spreken hem tegen. De enige weg vooruit is de resolute keuze voor alternatieve energievoorziening.

Twintig jaar na de wet-Renault is België nog steeds een van de landen in Europa waar werknemers het makkelijkst ontslagen kunnen worden. AB InBev, Opel, Delhaize, Ford, Caterpillar, ING, Carrefour … ze maken allemaal winst, maar danken toch massaal werknemers af. Al jaren ijvert de PVDA voor een wet-InBev die werknemers een betere bescherming moet bieden bij herstructureringen en beursgerelateerde ontslagen.

In januari onthulde de PVDA het wetsontwerp van minister van Pensioenen Bacquelaine (MR) over de zware beroepen. Voor veel ambtenaren zullen zijn voorstellen diep in hun pensioenrechten snijden. De ACOD wil dan ook op 27 februari actie voeren. Wat maakt de werknemers uit de publieke sector zo boos?

Mounir woont en werkt al twaalf jaar in België. Hij heeft hier een engagement uitgebouwd voor gelijke rechten voor alle werknemers. Maar de overheid noemt hem “illegaal” en vandaag zit Mounir in een gesloten centrum. “We willen bijdragen aan de sociale zekerheid, maar de regering behandelt ons als criminelen.”

Bij de verkiezingen verloren ze samen bijna 14% van de stemmen, maar toch maakten sociaaldemocraat Martin Schulz (SPD) en Angela Merkel (CDU) samen een nieuwe regering klaar. De SPD zet alles op alles om haar leden te overtuigen voor de Grote Coalitie te stemmen. Martin Schulz trad eerst terug als kandidaat-minister van Buitenlandse Zaken en later ook als partijvoorzitter.

Slechts 1 op de 10 re-integratieprojecten leidt naar effectieve re-integratie: 'Wie met beide voeten in de realiteit staat, wordt geconfronteerd met een beleid dat steeds meer mensen ziek maakt.' Opinie verschenen op Knack.be.

Vervoermaatschappij De Lijn kondigde in januari een nieuw reorganisatieplan aan. Niet om iets te doen aan overvolle bussen en trams of om de stiptheid te verbeteren. Nee, het plan “DL 2020” is een bijkomende besparingsmaatregel die 40 miljoen euro moet opbrengen en 286 bediendejobs schrapt. De vakbonden zijn er niet over te spreken en roepen het personeel op om op vrijdag 16 februari het werk neer te leggen.

14 februari is D-Day voor het aankoopdossier van de 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen. Vandaag moeten alle leveranciers hun ‘best en final offers’ overbrengen aan de regering. Binnenkort weten we welk bedrijf met het ‘miljardencontract van de eeuw’ gaat lopen.

14 februari is D-Day voor het aankoopdossier van de 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen, want alle leveranciers moeten tegen dan hun ‘best en final offers’ overbrengen aan de regering. Binnenkort weten we dus welke leverancier een vliegtuig in de lucht mag schieten, en met het ‘legercontract van de eeuw’ gaat lopen.