Nieuws

Gezinnen in energiearmoede die gedropt worden door hun commerciële energieleverancier, betalen bij de 'sociale leverancier' veel te veel voor elektriciteit. Dat blijkt uit een onderzoek van de PVDA-studiedienst. PVDA-voorzitter Peter Mertens eist lagere energieprijzen.

Vandaag werd het Kanaalplan tegen terrorisme en radicalisering van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) voorgesteld op de ministerraad. “Dit plan voorziet wel in veralgemeend toezicht, maar het zal niet volstaan om de gevaarlijke individuen aan te pakken. Het plan volstaat niet omdat het geen enkel element bevat om de ideeën van de jihadisten en de ronselaars te bekampen”, stelt Dirk De Block, voorzitter van PVDA-Brussel en gemeenteraadslid in Molenbeek.

Transportbedrijf Essers wil in Wilrijk opnieuw een waardevol stuk bosgebied met de grond gelijk maken. Een eerder gekapt stuk bos ligt al meer dan twee jaar braak. De PVDA vraagt het Antwerpse stadsbestuur om het Ferrarisbos te beschermen.

De regering geeft cadeaus aan miljonairs en multinationals. Om om die cadeaus te kunnen betalen, wordt onze energiefactuur nog maar eens verhoogd. De PVDA organiseert een protesthappening tegen de Turteltaks op 28 februari om 14u in Brussel. Woont U niet in Brussel? Ga mee met de bus! Hieronder vindt U alle afspraken per provincie.

Diederik Samsom, de leider van de Nederlandse sociaaldemocraten, werkte een Europees plan uit om de vluchtelingenstroom in te perken en buiten de EU te houden. “We mogen ons niet laten misleiden door de humanitaire uitstraling van dit fundamenteel fout voorstel. Het is politiek opportunisme, meer niet”, zegt Eva Berghmans van Amnesty International.

Vier jaar nadat Adecco veroordeeld werd in de beruchte BBB-affaire hebben journalisten van de RTBF bewezen dat het interimbedrijf nog steeds discrimineert. Hoe lang laat de overheid deze rassendiscriminatie nog toe? "Wij willen dat de overheid vergelijkende testen organiseert om de discriminatie te objectiveren, te veroordelen en uit te roeien", zegt Brussels PVDA-parlementslid Youssef Handichi.

Het is eind 2014. Een vrouw wordt verkracht door een radiopresentator van Urgent.fm. Het begint met een kus met wederzijdse toestemming. Maar daar blijft het niet bij. De man wil meer. Acht keer zegt de vrouw nee, toch penetreert hij haar.

Goed nieuws voor de Brusselaars. Na maanden van acties tegen haar plan, heeft Brussels staatssecretaris voor Openbare Netheid Fadila Lanaan de geplande afschaffing van een van de twee vuilnisophalingen moeten afblazen.

De regering legt de uitspraken van het Europees Hof van Justitie en van het Belgisch Grondwettelijk Hof naast zich neer ; het ontwerp voor een nieuwe dataretentiewet schendt nog steeds de privacy van gewone burgers.

In de stad Antwerpen steeg het aantal waterafsluitingen verontrustend. Schepen Fons Duchateau wijzigde het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad opdat raadsleden dergelijke cijfers niet meer kunnen opvragen.