Nieuws

Zelfs na het schrappen van 2 miljard euro subsidies voor biomassa wil de Vlaamse regering de Turteltaks niet verlagen. “Onvoorstelbaar”, reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Het is perfect mogelijk om de Turteltaks te schrappen.

Unizo-topman Karel Van Eetvelt noemde de aangekondigde vakbondsacties “een oorlogsverklaring” en “terroristenpraktijken”. De democratie interesseert hen enkel als het hun uitkomt”, voegde hij er nog aan toe. PVDA-ondervoorzitter David Pestieau reageert: “Dit zijn geen onschuldige bewoordingen, mijnheer Van Eetvelt. Schaam u!”

"Er wordt veel vuil geld voorzien voor een vuile biomassacentrale", schrijft Peter Mertens. "Het is absurd om subsidies te geven om bossen te verbranden. Zeker als je weet dat het milieuvriendelijk alternatief met zonnepanelen en windmolens 750 miljoen euro goedkoper uitvalt."

Zes dagen lang, van 27 april tot 2 mei, hebben de werknemers van ZF Wind Power in Lommel in gemeenschappelijk vakbondsfront het werk neergelegd. “Er heerst hier geen overlegcultuur maar een oplegcultuur,” laat Wim De Laet van BBTK weten. De werknemers zijn zeer ontevreden over het huidige personeelsbeleid en de overvloed aan tijdelijke contracten. PVDA Limburg bracht meerdere bezoeken aan het piket om de stakers een hart onder de riem te steken.

Na Open Vld nemen nu ook regeringspartijen N-VA en CD&V een bocht van 180 graden. De Vlaamse regering trekt de stekker uit de biomassacentrale van Gent. Na de afschaffing van de subsidies voor de biomaffiacentrale in Gent, eist de PVDA nu ook de afschaffing van de subsidies voor de centrale in Langerlo (Genk).

Na Open VLD nemen nu ook regeringspartijen N-VA en CD&V een bocht van 180 graden. De Vlaamse regering trekt de stekker uit de biomassacentrale van Gent. Vanmorgen klonk het nog dat er 'geen alternatief' was voor de Turteltakscentrale. De PVDA eist een exit van de Turteltaks.

Greenpeace Nederland maakte vandaag 248 pagina’s vertrouwelijke documenten openbaar die als basis dienen voor de 13de onderhandelingsronde over TTIP, het vrijhandelsverdrag tussen de Verenigde Staten en de EU. Volgens de PVDA gaan de documenten in tegen de officiële beloftes die Europees commissaris Cecilia Malmström vorig jaar deed in het Belgische parlement. De linkse partij eist de stopzetting van de onderhandelingen en een nieuwe hoorzitting van Malmström voor de Kamer.

De PVDA reageert verontwaardigd op het nieuws dat SAS Automotive, een van de toeleveranciers van Volvo Cars in Gent, de deuren wil sluiten. “Dit is een enorme klap voor de werknemers”, reageert provinciaal PVDA-voorzitter Tom De Meester. “De directie had nochtans werkzekerheid beloofd tot 2019. Dit kan écht niet door de beugel.”

“Basta Panama”. “#NieuweLenteOpKomst”. 1 mei blijft een dag van strijd. Tegen de grote fraudeurs en tegen de asociale regeringsmaatregelen. Dat waren voor de PVDA de centrale thema’s op de vele plekken waar de partij op 1 mei deelnam aan de activiteiten. En o ja, die Turteltaks moet nog steeds: weg!