Nieuws

“Ik heb geen Mexicanen nodig. Ik heb Mexico niet nodig. Jullie gaan betalen voor de muur, of jullie nu willen of niet.” Het is maar een van de vele straffe uitspraken van Trump, gericht tegen zijn buurland en tegen de Mexicaanse migranten in de VS. Cesar Vargas, een Mexicaanse politicoloog die in Gent woont, geeft tekst en uitleg.

“Je vrouw laten werken? Slecht idee”, “Je moet ze behandelen als vuil”, “Ik pak ze bij hun poesje” … Het zijn maar enkele van de vernederende uitspraken die Trump tijdens zijn kiescampagne voor vrouwen in petto had. Nu vertalen die uitspraken zich ook in beleidsdaden.

“Wat hier getoond wordt, is schokkend”, zei minister van Werk Kris Peeters na het zien van de Pano-reportage van 10 mei over interimwerk bij DHL Aviation.  De verontwaardiging van de minister is behoorlijk misplaatst. Hij en zijn collega’s weten maar al te goed hoe op de arbeidsmarkt met interims wordt omgegaan.

De Europese Commissie heeft veel tijd nodig gehad om de hervorming van de wet-Major te onderzoeken en goed te keuren. De procedure die de Commissie tegen de wet-Major had ingezet, wordt stopgezet.

In de jaren 1950 hekelde folkzanger Woodie Guthrie in zijn lied Old Man Trump het racisme van Fred Trump, de grootvader van Donald. Maar die doet voor zijn opa helemaal niet onder, zo blijkt.

Mogen centra voor gezinsplanning de morning-afterpil uitdelen aan vrouwen? Als het van minister van Volksgezondheid Maggie De Block afhangt niet. De PVDA en haar vrouwenbeweging Marianne steunen de centra voor gezinsplanning in hun verzet. En in hun keuze om ondanks deze beperkingen de noodpil te blijven uitdelen.

De PVDA reageert geschokt op de reportage van Pano “Vlaanderen Asbestland” die vanavond werd uitgezonden op Eén. De reportage toont duidelijk hoe in ons land de gevaren van asbest nog steeds niet ernstig worden genomen. De overheid heeft jarenlang de verkeerde kant uitgekeken en de asbestlobby geen strobreed in de weg gelegd.

Gisteren (16 mei) werden stukken van het advies van de deontologische commissie gelekt in de pers. De PVDA kreeg zelf het advies nog niet, maar is tevreden met wat er voorlopig bekend is. De linkse partij vraagt nu aan de partijen die in de werkgroep politieke vernieuwing veel dossiers blijven blokkeren – met name de Open Vld en de N-VA – om hun positie te herzien.

Leraars die eigen lesmateriaal aankopen, zwemlessen die worden geschrapt, scholen die acties opzetten voor wat extra geld ... Het zijn geen alleenstaande gevallen. De katholieke onderwijskoepel trekt dan ook aan de alarmbel over het tekort aan werkingsmiddelen in het onderwijs. De PVDA stelt voor om via de miljonairstaks zwaar te investeren in leerkrachten, middelen en scholenbouw.

Een van de meest besproken en mysterieuze aspecten bij de start van Trumps presidentschap, is zijn relatie met Rusland. Tijdens de verkiezingscampagne verbaasde Trump vriend en vijand met zijn lovende uitspraken over Poetin. Een van de vele provocaties waarmee hij de aandacht wilde trekken? Eens verkozen, bleek er veel meer aan de hand.