Nieuws

De PVDA noemt het voorstel van de Antwerpse schepen Koen Kennis (N-VA) om de intercommunales te bundelen tot één groot bedrijf “haastwerk”, en een “afleidingsmanoeuvre”.

Tijdens de laatste gemeenteraad in Seraing kondigde burgemeester Alain Mathot (PS) zijn ontslag aan uit zijn mandaten bij Publipart en andere instellingen. Die leverden hem in totaal … 265.000 euro bruto per jaar op. Het moet gezegd, de plaatselijke afdeling van de PVDA hield het been stijf. Terugblik op een geanimeerde raadszitting.

Wat de parlementsleden ons willen opleggen, doen ze liever zelf niet. Langer werken voor hun pensioen? Neen, dat zien zij niet zitten. Waarom moeten er andere regels blijven bestaan voor beroepspolitici dan voor de hele samenleving?

De vieze potjes van de graaiers gaan de laatste weken meer en meer open. Politici die zich schaamteloos verrijken in allerlei schimmige, ondemocratische constructies. Draaideuren tussen politiek en bedrijfsleven. De elite graait, grabbelt en grijpt als nooit tevoren. De PVDA blijft de zaak uitspitten.

De voorbije dagen kwam kamervoorzitter Siegfried Bracke (N-VA) onder vuur over zijn mandaat als adviseur bij Telenet.

Een meerderheid van Europarlementsleden keurde zonet CETA, het verdrag tussen de EU en Canada goed.  Het handelsakkoord stuit nochtans op veel kritiek omdat het multinationals heel wat voorrechten geeft die niemand anders krijgt. Meer dan 3,5 miljoen mensen tekenden daarom een petitie tegen het akkoord. Die brede beweging kan het akkoord nog kelderen. Het moet nu immers nog door de nationale parlementen worden goedgekeurd.

Een maximumfactuur in het onderwijs is een goede stap vooruit. Maar het zorgt nog lang niet voor kosteloos onderwijs, zoals de Grondwet nochtans garandeert.

“De schermutselingen rond CETA zullen hun stempel zetten op het verdere verloop van de TTIP-strijd”, schrijft Line De Witte van PVDA. Vandaag, woensdag 15 februari, wordt in het Europees parlement gestemd over het handelsverdrag met Canada.

Interpellatie Peter Mertens aan schepen Koen Kennis (gemeenteraad 20 februari 2017), over het mandaat bij Inter-Regies en over de vergoedingen bij Intermixt.

Intermixt, een stichting van openbaar nut die actief is in de Belgische aardgas- en elektriciteitssector, betaalt jaarlijks 2,1 miljoen euro voor 10,4 voltijdse personeelsleden. Dat blijkt uit cijfers van de PVDA.