Nieuws

Maandagavond start de Optima-commissie van de Gentse gemeenteraad. Daniël Termont wordt er aan de tand gevoeld over zijn banden met graaibankier Jeroen Piqueur. Maar dat volstaat niet, vindt Tom De Meester. Méér dan louter individuele normvervaging, moet de ondoorzichtige besluitvorming bij grote vastgoeddeals en de ons-kent-ons-beleidscultuur in het debat centraal staan.

Een onderzoek van de KU Leuven is vernietigend voor het energiebeleid van de Vlaamse regering. Directe subsidies hadden elk gezin 700 euro kunnen besparen. Bovendien profiteerden vooral de rijkere mensen van het systeem.

“Ik kreeg een opdracht in een zorghotel, maar veel zorg of hotel heb ik niet gezien. Helaas lijkt dit representatief voor de ouderenzorg in ons land.” Zo begint het verhaal van de jonge verpleegster Liesbet Claeys uit Gent. Heel veel mensen reageerden op haar getuigenis: “Eindelijk iemand die de waarheid durft zeggen.”

In het begin heette het dat bepaalde fiscale vrijstellingen, zoals de notionele notionele interesten, die enkel multinationals ten goede komen, moesten worden herbekeken. Maar de plannen die de regering heeft om de vennootschapsbelasting te hervormen, doen net het tegenovergestelde: nieuwe – en onbetaalbare – cadeaus geven aan de rijken.

In Vlaanderen staan 105.370 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning. Een stijging van 13% in vergelijking met 2013. Voor Nadine Peeters, huurbegeleidster bij een sociaal verhuurkantoor en districtsraadslid voor de PVDA in Antwerpen, is dat hoegenaamd geen verrassend nieuws. “Het antwoord is heel eenvoudig: sociale huisvesting vraagt meer investeringen.”

Met 1 september voor de deur rijst voor ouders, leerkrachten én scholen opnieuw de vraag: is er genoeg geld om alles te betalen? Test-Aankoop en Gezinsbond lanceren een petitie voor gratis onderwijs. De PVDA steunt hun actie.

Na de eerdere terreuraanslagen in Parijs en Brussel werden in juli ook Nice, Ansbach, Charleroi en Saint-Etienne-du-Rouvray getroffen. In reactie probeert onze regering mensen tegen elkaar op te zetten en wil ze onze vrijheid beknotten. Zullen we op die manier de strijd tegen IS winnen?

Bhaskar Sunkara (1989) is de oprichter van het Amerikaanse mediaproject Jacobin. Het marxistisch geïnspireerde project heeft een website en geeft een driemaandelijks tijdschrift uit. We spraken met Sunkara over de betekenis van Bernie Sanders en de uitdagingen voor links in de VS.

Is een duurzame en sociale transitie werkelijk mogelijk? Staan sociale en ecologische strijd niet lijnrecht tegenover mekaar? Welke kansen hebben we en welke hindernissen moeten we nemen? Rond deze prangende vragen debatteren we op ManiFiesta met vertegenwoordigers van vakbonden en milieubeweging.

Bpost wil in de toekomst vluchtelingen inzetten als postbode. Het personeelstekort bij Bpost is schrijnend en oorzaak van heel wat problemen. Maar in plaats van de lonen en werkomstandigheden van het postpersoneel te verbeteren, zal dit voorstel vooral sociale dumping in de hand werken.