Nieuws

De PVDA noemt de uitkomst van de werkgroep Politieke Vernieuwing een mislukking. “Voor ons is dit een zware buis”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw. “Nadat je maanden discussieert over honderden voorstellen, terwijl de bevolking voortdurend oproept om duidelijke maatregelen te nemen, kun je niet met zo’n pover resultaat afkomen.”

De PVDA neemt akte van het ontslag van Antwerps schepen Rob Van de Velde (N-VA). Weinig Antwerpenaren lijken te geloven dat de schepen vrijwillig vertrekt. De PVDA eist een externe audit bij AG Vespa en bij de dienst Stadsontwikkeling.

'Met de afschaffing van de Turteltaks lijdt de Vlaamse Regering een smadelijke nederlaag', schrijft Peter Mertens in een opinie op Knack.be. 'De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig, maar ook ongrondwettelijk. De politieke ravage is enorm. Niet alleen omdat de Turteltaks vernietigd is, maar ook omdat Geert Bourgeois en Bart Tommelein vast van plan zijn om het Turtelgeld dat in 2016 en 2017 onterecht geïnd werd toch niet terug te storten. Hoe gaan ze dat aan de kiezer uitleggen?"

Het Grondwettelijk Hof heeft de Turteltaks vernietigd. Antwoord op de meest gestelde vragen.

“We rusten niet tot deze onrechtvaardige maatregel is ingetrokken”, sprak PVDA-voorzitter Peter Mertens begin vorig jaar. Hij mag (even) rusten. De PVDA voerde anderhalf jaar campagne tegen de Turteltaks en kreeg nu gelijk van het Grondwettelijk Hof.

De Turteltaks is niet alleen onrechtvaardig, maar ook onwettelijk. Het Grondwettelijk Hof geeft de PVDA gelijk in het Turteltaksproces. De Turteltaks wordt vernietigd en houdt vanaf 2018 definitief op te bestaan. “Een grote overwinning” zeggen Peter Mertens en Tom De Meester, initiatiefnemers van het Turteltaksproces.

Stop de graaicultuur. Verplicht politici om al hun inkomsten bekend te maken, zowel die uit politieke als private mandaten. Teken de petitie op www.stopdegraaicultuur.be.

Germain Mugemangango, de Franstalige woordvoerder van de PVDA, reageert op de beslissing van het cdH om een regering te vormen zonder de PS: "Cdh-voorzitter Benoît Lutgen zegt nu dat hij in de Waalse en Brusselse regio's liever met de MR van #Kazakhgate regeert dan met de PS van #Publifin en #Samusocial. Als hij zo het blazoen van zijn partij wil oppoetsen, dan ziet het er niet goed uit ..."

Op vrijdag 16 juni deed VS-president Donald Trump in een speech in Miami zijn nieuwe Cubabeleid uit de doeken. Zijn harde taal en het terug verstrengen van een aantal maatregelen tegen Cuba stuiten op veel onbegrip en protest.

Met een extra investering van amper 5.700 euro had de verwoestende brand in de Londense woontoren wellicht voorkomen kunnen worden. Toen PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) vroeg of we in België voldoende inzetten op preventie om zo’n ramp te vermijden, bleef het akelig stil aan de overkant.