Nieuws

Minister Weyts en het Antwerpse stadsbestuur houden vast aan het BAM-plan dat traag, ongezond en duur is. De PVDA stelt daar drie kortetermijnmaatregelen tegenover en steunt Ringland volmondig als duurzame oplossing.

Op 1 juli wordt de verplichte derdebetalersregeling van kracht voor mensen met recht op een verhoogde tegemoetkoming. Op 1 juli werd eveneens de kaap van de 10.000 handtekeningen overschreden voor de petitie “Zonder geld naar de huisarts“. Deze campagne van Geneeskunde voor het Volk wil elke financiële drempel voor toegang tot de eerstelijnsgezondheidszorg afschaffen. Voor iedereen.

“In het belang van de Grieken, maar ook van de Spanjaarden, Ieren, Portugezen en Italianen morgen, en van ons overmorgen.” PVDA-voorzitter Peter Mertens roept op om nu vrijdag 3 juli deel te nemen aan de Solidariteitsmanifestatie met het Griekse volk. Afspraak om 18u30 aan het Centraal Station in Brussel.

Wordt de PVDA erkend als nationale partij? Het antwoord op die vraag werd vandaag verwacht. Maar de 'Controlecommissie betreffende de Verkiezingsuitgaven en de Boekhouding van de politieke partijen' besliste opnieuw haar oordeel uit te stellen.

Kan de PVDA een nationale partij zijn? Dat is de vraag waarover de bevoegde commissie zich dinsdagmiddag buigt. De PVDA legt alvast de nodige argumenten op tafel, inclusief precedenten.

Op 5 juli gaan de Grieken naar de stembus voor een referendum over de Europese wurgpolitiek. Na vijf maanden onderhandelen met het Europese establishment en het IMF kiest de Griekse regering voor directe democratie. Maar democratie, dat bevalt de nieuwe Europese aristocratie niet: de eurogroep zette Griekenland zaterdag aan de deur. Maar premier Tsipras was duidelijk in het Griekse parlement: “Met een duidelijk ‘neen’, sturen we de boodschap dat Griekenland niet zal capituleren.”

Een Griekse onderhandelaar ploft compleet moegetergd in een sofa. Gisteren bleken ‘de instellingen’ nog tevreden met een verhoging van de btw op voedingswaren tot 13%. Vandaag moet dat ineens 23% zijn. Econoom en Nobelprijswinnaar Paul Krugman had gelijk: werkelijk geen enkele toegeving is voldoende voor de instellingen/schuldeisers (Internationaal Monetair Fonds, Europese Centrale Bank, Europese Commissie). Bij elke Griekse toegeving drijven ze het nog wat verder. Die strategie moet hun werkelijke doel verhullen: definitief komaf maken met links en de Griekse regering doen vallen.

Woensdag 24 juni werd het officieel. Hoewel iedereen zijn best doet om te spreken over een fusie, is het Ahold dat Delhaize overneemt. De beurzen jubelden, maar het personeel en de vakbonden zijn ongerust, en roepen op tot waakzaamheid. Op de ondernemingsraad beloofde de directie garanties qua werkgelegenheid en de uitvoering van de recente herstructurering, maar… wie gelooft die nog?

De regeringspartijen voeren een forcing om zo snel mogelijk een loopbaanverlening door te voeren. Maar moeten toch toestaan dat nieuwe experts kunnen spreken in de parlementaire commissie. De PVDA kritiseert al langer hoe het pensioendebat verloopt. Heel wat wetenschappers oordelen dat “langer werken voor minder pensioen geen goed idee is”. Zij moeten gehoord kunnen worden.

Een jaar geleden kwamen meer dan 50.000 betogers uit heel Europa in Brussel protesteren tegen sociale dumping en tegen het besparingsbeleid van de EU. Op woensdag 24 juni deden ze dat nog eens over, want de situatie is er alleen maar op verslechterd. Zeven Europese ministers van Werk pleiten in een brief aan de Europese Commissie voor strengere regels.