Nieuws

Elk jaar sterven in België 12.000 mensen door vervuiling. Alleen door het spoornet verder te ontwikkelen, kunnen we de uitdagingen op het vlak van klimaat en mobiliteit aanpakken. De PVDA wil dan ook de NMBS simpel en efficiënt hervormen door NMBS en Infrabel te herenigen. De PVDA zal daartoe een wetsvoorstel indienen in het parlement.

Vlak voor het krokusverlof dienden PVDA-parlementsleden Raoul Hedebouw en Marco Van Hees in de Kamer een resolutie in voor een doeltreffende en democratische strijd tegen terrorisme. Naast een analyse van de aangekondigde maatregelen tegen terrorisme van de regering, bevat de resolutie concrete voorstellen voor een aanpak die écht werkt, zonder onze democratische rechten in het gedrang te brengen.

De 'jungle' in Calais, het geïmproviseerde kamp van vluchtelingen die de oversteek willen maken naar Groot-Brittannië, toont het failliet van het Europese asielbeleid. Dat zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens die op 9 februari met een delegatie het kamp bezocht. “De toestand is er erger dan in de sloppenwijken van Kinshasa, en dat op nauwelijks twee uren van Brussel.”

De PVDA vindt het schandalig dat ouders zich verplicht voelen naar de drastische oplossing van een hongerstaking te grijpen om de rechten van hun kinderen te verdedigen.

Gezinnen in energiearmoede die gedropt worden door hun commerciële energieleverancier, betalen bij de 'sociale leverancier' veel te veel voor elektriciteit. Dat blijkt uit een onderzoek van de PVDA-studiedienst. PVDA-voorzitter Peter Mertens eist lagere energieprijzen.

Vandaag werd het Kanaalplan tegen terrorisme en radicalisering van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) voorgesteld op de ministerraad. “Dit plan voorziet wel in veralgemeend toezicht, maar het zal niet volstaan om de gevaarlijke individuen aan te pakken. Het plan volstaat niet omdat het geen enkel element bevat om de ideeën van de jihadisten en de ronselaars te bekampen”, stelt Dirk De Block, voorzitter van PVDA-Brussel en gemeenteraadslid in Molenbeek.

Transportbedrijf Essers wil in Wilrijk opnieuw een waardevol stuk bosgebied met de grond gelijk maken. Een eerder gekapt stuk bos ligt al meer dan twee jaar braak. De PVDA vraagt het Antwerpse stadsbestuur om het Ferrarisbos te beschermen.

De regering geeft cadeaus aan miljonairs en multinationals. Om om die cadeaus te kunnen betalen, wordt onze energiefactuur nog maar eens verhoogd. De PVDA organiseert een protesthappening tegen de Turteltaks op 28 februari om 14u in Brussel. Woont U niet in Brussel? Ga mee met de bus! Hieronder vindt U alle afspraken per provincie.

Diederik Samsom, de leider van de Nederlandse sociaaldemocraten, werkte een Europees plan uit om de vluchtelingenstroom in te perken en buiten de EU te houden. “We mogen ons niet laten misleiden door de humanitaire uitstraling van dit fundamenteel fout voorstel. Het is politiek opportunisme, meer niet”, zegt Eva Berghmans van Amnesty International.

Vier jaar nadat Adecco veroordeeld werd in de beruchte BBB-affaire hebben journalisten van de RTBF bewezen dat het interimbedrijf nog steeds discrimineert. Hoe lang laat de overheid deze rassendiscriminatie nog toe? "Wij willen dat de overheid vergelijkende testen organiseert om de discriminatie te objectiveren, te veroordelen en uit te roeien", zegt Brussels PVDA-parlementslid Youssef Handichi.