Nieuws

Na de eerdere terreuraanslagen in Parijs en Brussel werden in juli ook Nice, Ansbach, Charleroi en Saint-Etienne-du-Rouvray getroffen. In reactie probeert onze regering mensen tegen elkaar op te zetten en wil ze onze vrijheid beknotten. Zullen we op die manier de strijd tegen IS winnen?

Bhaskar Sunkara (1989) is de oprichter van het Amerikaanse mediaproject Jacobin. Het marxistisch geïnspireerde project heeft een website en geeft een driemaandelijks tijdschrift uit. We spraken met Sunkara over de betekenis van Bernie Sanders en de uitdagingen voor links in de VS.

Is een duurzame en sociale transitie werkelijk mogelijk? Staan sociale en ecologische strijd niet lijnrecht tegenover mekaar? Welke kansen hebben we en welke hindernissen moeten we nemen? Rond deze prangende vragen debatteren we op ManiFiesta met vertegenwoordigers van vakbonden en milieubeweging.

Bpost wil in de toekomst vluchtelingen inzetten als postbode. Het personeelstekort bij Bpost is schrijnend en oorzaak van heel wat problemen. Maar in plaats van de lonen en werkomstandigheden van het postpersoneel te verbeteren, zal dit voorstel vooral sociale dumping in de hand werken.

Niks zo zalig als een dagje aan zee met vrienden en familie. Spelende kinderen in de duinen, picknick op het strand, een strandwandeling … Dankzij ManiFiesta kun je dit combineren met een mooi aanbod voor jong en oud.

De Britten die uit de EU willen. De Griekse economie die verder naar beneden dondert. Spanje en Portugal die Europese sancties riskeren. De Fransen die massaal protesteren tegen een arbeidswet. Italië, waar een politieke crisis op til is. De roep om een fundamenteel ander Europa klinkt steeds luider.

De regering wil de loonwet zo aanpassen dat er in de toekomst geen loonsverhogingen meer mogelijk zijn. Onbegrijpelijk, want in vergelijking met onze buurlanden wordt het leven in België steeds duurder.

Minister van Werk Kris Peeters kwam in juli – in volle vakantietijd – met een voorstel naar buiten over “werkbaar en wendbaar werk”. Als zijn voorstel ooit kracht van wet krijgt, wordt de 38-urenweek een lege doos.

Nu de Raad van State de toegangsproef voor geneeskunde heeft opgeschort, zijn we terug bij af en riskeren de RIZIV-nummers van Franstalige geneeskundestudenten opnieuw om geschrapt te worden. “Dit is de kroniek van een aangekondigde ramp,” volgens Charlie Le Paige, voorzitter van Comac, de studentenbeweging van de PVDA.

20 jaar na datum zit de zaak-Dutroux nog steeds in het hoofd en het hart van heel veel mensen. Op het proces verdedigde Jan Fermon een van de slachtoffers van Marc Dutroux. Hij blikt terug op wat toen niet goed functioneerde en vandaag nog niet veel is verbeterd.