Nieuws

Mounir woont en werkt al twaalf jaar in België. Hij heeft hier een engagement uitgebouwd voor gelijke rechten voor alle werknemers. Maar de overheid noemt hem “illegaal” en vandaag zit Mounir in een gesloten centrum. “We willen bijdragen aan de sociale zekerheid, maar de regering behandelt ons als criminelen.”

Bij de verkiezingen verloren ze samen bijna 14% van de stemmen, maar toch maakten sociaaldemocraat Martin Schulz (SPD) en Angela Merkel (CDU) samen een nieuwe regering klaar. De SPD zet alles op alles om haar leden te overtuigen voor de Grote Coalitie te stemmen. Martin Schulz trad eerst terug als kandidaat-minister van Buitenlandse Zaken en later ook als partijvoorzitter.

Slechts 1 op de 10 re-integratieprojecten leidt naar effectieve re-integratie: 'Wie met beide voeten in de realiteit staat, wordt geconfronteerd met een beleid dat steeds meer mensen ziek maakt.' Opinie verschenen op Knack.be.

Vervoermaatschappij De Lijn kondigde in januari een nieuw reorganisatieplan aan. Niet om iets te doen aan overvolle bussen en trams of om de stiptheid te verbeteren. Nee, het plan “DL 2020” is een bijkomende besparingsmaatregel die 40 miljoen euro moet opbrengen en 286 bediendejobs schrapt. De vakbonden zijn er niet over te spreken en roepen het personeel op om op vrijdag 16 februari het werk neer te leggen.

14 februari is D-Day voor het aankoopdossier van de 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen. Vandaag moeten alle leveranciers hun ‘best en final offers’ overbrengen aan de regering. Binnenkort weten we welk bedrijf met het ‘miljardencontract van de eeuw’ gaat lopen.

14 februari is D-Day voor het aankoopdossier van de 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen, want alle leveranciers moeten tegen dan hun ‘best en final offers’ overbrengen aan de regering. Binnenkort weten we dus welke leverancier een vliegtuig in de lucht mag schieten, en met het ‘legercontract van de eeuw’ gaat lopen.

De Antwerpse PVDA lanceert twintig voorstellen om van Antwerpen een klimaattopper te maken. De linkse partij wil dat de stad al haar bewoners de mogelijkheid biedt om bij te dragen aan het stoppen van de klimaatverandering. Daarnaast lanceert de PVDA vernieuwende voorstellen om de Antwerpse industrie voor te bereiden op een duurzame toekomst met groene jobs. “Met deze plannen kunnen we de troeven van Antwerpen inzetten om van onze stad een internationaal voorbeeld te maken”, zegt Jos D’Haese, bioloog en woordvoerder van de PVDA.

Volvo moet het stakingsrecht respecteren. De PVDA eist de re-integratie van de zestien arbeiders die op staande voet ontslagen zijn na een spontane stakingsactie bij Volvo Car Gent.

Vrijdagavond 9 februari pakte de politie bij een grootscheepse operatie in het Globe Aroma Cultureel Centrum zeven mensen zonder papieren op. Twee van hen werden opgesloten in het gesloten centrum van Steenokkerzeel: Mounir, een ACV-militant, en Jihed Sheikh, een kunstenaar die zijn werk kwam voorstellen in het Vanderborght Center.

Ken jij Ahed Tamimi? Sinds 19 december 2017 zit deze amper 17-jarige Palestijnse in een Israëlische gevangenis. Ze werd opgepakt omdat ze zich verzette tegen een zoveelste daad van repressie tegen haar dorp. Ze riskeert een gevangenisstraf tot 14 jaar. De PVDA eist haar onmiddellijke vrijlating en lanceert een steuncampagne.